stinalill

Direktlänk till inlägg 24 januari 2009

Lagade en tavla.... och gjorde en tavla.....

Av Stina - 24 januari 2009 18:19

....limmade ihop mina fingrar!! hi, hi. På riktigt - jag skulle klistra fast havstulpanena på de två snäckorna längst till vänster på tavlan på bilden. Dom råkade ramla av i flytten. Så tog jag det superlim, som jag köpte på ÖB i torsdax. Och - limmade ihop långfingret med ringfingret på högerhanden. Av misstag förstås - klantigt...  Fick ta mig 17 inte isär fingrarna - spolade i varmvatten och försökte lirka. Icke sa Nicke. Till slut tog jag en kniv och "sågade" försiktigt, så till slut lossnade dom från varandra. Men det gjorde ont - och jag fick ett svidande sår på långfingret. Så kan det gå, om inte haspen är på....


Snäckorna är från en resa till Lankawi i Malaysia, som jag gjorde för ett antal år sen. Älskar snäckor, stenar och koraller (döda) och samlade en hel hop med mig hem. Stoppade dem i avklippta petflaskor med toapapper runt, så dom inte skulle krascha. Sen gjorde jag den här tavlan av några i samlingen. Det var meningen, att jag skulle limma fast sand på den blå botten. Men det har inte blivit av än. Den där platta "snäckan" med liksom en blomma på, tror jag kommer från en manet. Dom var väldigt sköra, tror de här är en av de två som klarade sig....


Tänk vad härligt det var att gå utefter den långa vita stranden i värmen...*längtar*. Stannade ibland och gjorde ett fynd eller för att svalka av mig i havet..... En dag hyrde jag en kanot och gav mig iväg till en obebodd ö och gick där på upptäcksfärd. När jag kom tillbaka till kanoten, låg den halvvägs ut i vattnet!! Jag hade inte tänkt på högvattnet!! Kunde ha blivit strandsatt där på den öde ön!! Inte vet jag om nå´n hade saknat mig - kanske möjligtvis dom jag hyrde kanoten av....


En dag tog jag en taxi och åkte till ett nybyggt hantverkscentrum på den norra delen av Lankawi. Stort, stort och tjusigt!! Och oj vad mycket vackra saker det fanns - och sååå billigt!! Men jag kunde ju tyvärr inte handla så mycket - måste ju få med det i packningen hem.


En annan dag åkte jag på en gruppresa ut i djungeln. Med en guide som var helt fantastisk. Han hade varit banktjänsteman i Kuala Lumpur, men sagt upp sig och flyttat ut i djungeln. Han forskade om orkideér och tog oss till sitt "kontor" mitt ute i djungeln. Och vad han berättade!! T ex att vissa fåglar kan sova med halva hjärnan i taget - så dom kan flyga över ett hav. Och hackspetten har hjärnan inbäddad i gelé, så dom inte får hjärnskakning, när dom hackar! Och Chikadorna lever flera år nere i jorden, innan dom under EN dag kryper upp för att "make love" och sedan dö!!! Ja det var många spännande saker han berättade för oss. Vid slutet av guidningen så sa han åt oss, att vi måste skynda oss ut från djungeln, innan det blev mörkt. För då kom ormarna och djuren fram för att jaga....


Fy 17 - jag sitter här och fryser både om händer och fötter.... Blir inte varm av minnena ens....

 
 
Ruth

Ruth

24 januari 2009 19:44

Vilka fina snäckor du har samlat och satt på tavlan, men synd det inte är sand bakom och lite alger och sjögras i mellan, då har tavlan fått mera liv. Ja detta superlim är inte att leka med, kallas också för Vietnamlim eftersom sår limmades ihop, tänk vad det skulle svida. Intresant berättelse från Malaysia. Sätt dig nu och mys i soffan framför TVn och lyssna på "Körslaget" det skall jag göra bara jag har fixat mig lite te och en skorpa med ost.
Helgkram till dig !

http://bernamis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards