stinalill

Direktlänk till inlägg 23 juni 2009

Bonde-nostalgi och SMS

Av Stina - 23 juni 2009 19:21

För att ta fotona först: En gammal zinkbalja stod på en sten bredvid uthuset på Bennarby gård. Kanske har den använts till diskbalja en gång i tiden.... Nu tycker jag, att den bara står och väntar på, att få ett fång blomster i innanmätet....


Och uthuset ja - träet i stockarna har varit med ett tag. Och stått emot både sommar- och vinterväder. I många, många år...  Tycker jag kan se framför mig hur bonden öppnade uthusdörren med en stor nyckel. Hämtade han kraftfoder till gamla Brunte där, eller tog han fram yxan därifrån, när han skulle till skogs....??  Å vad jag tycker det gamla är vackert!! ......


Nej Ann-Louise guskelov slapp jag magsjuka!! Hoppas du har kryat på dig nu då! Annars så sov jag väldigt länge "imorse" om man säger så.... Och efter Pk-provet bar det iväg till sjön med matsäck och en lyssnarbok. Inte alls dumt. Var inte hemma förrän vid sjutiden. Idag badade jag nästan!! Jag gick i vattnet till magen och hade jag haft is !!! i magen, så hade jag väl stått kvar en stund till. Tills det hade varit möjligt, att slänga mig ut i spa´t. men det får bli en annan gång...


Men Ankie då - vad är det fatt med Seger??  Har han ätit nå´t dåligt ute i skogen eller?? Hoppas vetrinären kommer på vad som felas honom. Det är inte roligt, att ha en sjuk vovve, att oroa sig för. Och inte kan du ta ut nå´n VAB-dag heller..... Håller tummarna, att han snart blir piggelin igen...


Jag antar att det annars är många, som njuter av den här sommaren som äntligen kom! Sååå efterlängtad!! Inte minst av bönder och hästfolk, som nu vågar sig ut och slå höet. Måtte det få bli torrt oxå sen, så det blir näringsrikt och bra. Men jag avundas inte de, som sen ska ta in höskörden. Och stå på skullen och svettas floder....


Igår när jag åkte hem, hörde jag på radion, att det var en kvinna, som hade doktorerat  i skador vid SMS:ande!!! Hon hade säkert gjort ett bra jobb. Men nog kan jag fråga mig - varför inte hitta nå´t viktigare ämne?? Hon hade iaf konstaterat, att man kan få skador i både nacken och tummarna.... Hon rekommenderade, att använda båda tummarna - först den ena, sen den andra. Så nu vet ni det - ta´t lugnt med SMS:andet!! Det kan få oanade, oönskade konsekvenser.....

 
 
Ingen bild

Ann-Louise

23 juni 2009 23:21

Zinkbaljan hittade jag helt överväxt i gräset. Tog hand om den just för att plantera blommor i den. Föreställer mig krasse som väller över kanterna. Fast det kommer inga av sig själv har jag märkt :-)Den gamla boden har varit med ett tag. Sten påstår att den är från 1700-talet. Är iordninggjort på övervåningen för att lagra säd i bingar. Så det har säkert hämtats både säd och yxor därifrån genom tiderna.

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

24 juni 2009 15:11

Så underbart vackra foton med åldrad patina! Tänk Stinalill, just en sån zinkbalja hade vi på sommarstället i Stockholms skärgård. Vi hade faktiskt två, den ena att diska i och den anda att skölja i. De användes också till småtvätt. Vi stod ute och diskade/tvättade oavsett väder - men jag minns aldrig att det regnade, förstås... :)
Kram,

http://lambergsfrua.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Ankie

24 juni 2009 18:13

Vill bara meddela att Segerplutten blivit någorlunda pigg igen. Idag har han fått i sig säkert 5 matskedar dietkost - ser ut som kattmat på burk. Kan du tänka dig Seger vända på klacken och gå ifrån en matskål innan den är tom? Igår vätskade vi honom med medicinspruta och han svalde inte ens. Vi åkte till Ultuna på kvällen och satt i två timmar och vänta utan att få komma in!Under tiden blev han piggare och drack en halv mugg vatten...så vi åkte hem. Idag har Jiva spytt...Stefan har varit hemma i tre dagar för vård av sjuk hund. Hoppas du är pigg igen Ann-Louise. Vi kommer och grattar snart! Imorgon?

 
Kram Ruth

Kram Ruth

25 juni 2009 00:14

Förlåt har inte hunnit med datorn knappt i dag, värmen tar knäcken på mig ork noll...
Så kanonfina och nostalgiska foton, du har fotoblick du !
God natt vännen..

http://bernamis.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Annsan

25 juni 2009 21:07

Sådan zinkbalja fast lite avlång, badade jag i både ute på gården och inne i bastun... Man blir lite nostalgisk! /kram Annsan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards