stinalill

Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Tunnflytande....

Av Stina - 12 november 2009 19:15

Dagarna går - snabbt som 17. Och jag slösar med tiden. Tycker själv, att jag borde använda den till nå´t mer produktivt. Men jag snodde i alla fall ihop en vetekudde av tyger som legat framme för inspiration. Det småblommiga tyget tyckte jag var såå vackert! Så då ville jag framhäva det, med lite större bitar. Sen fick det inte "plats" mer än ett tyg till.....

  

Jag testade att sy liksom kanaler på innerkudden. För att vetet inte skulle rasa till än den ena, än den andra änden av kudden. Men jag vet inte riktigt om det fungerade. Tror jag hade i lite väl mycket vete - ska prova att ta ur lite, så kanske det blir bättre. Det är väldigt svårt att veta, hur mycket man ska fylla kudden med. Sätter in en närmare bild på, det i mitt tycke, så vackra tyget. Så skirt, så somrigt!

  


Igår ringde en syrra från sjukan i Köping. Jag tog PK-prov i tisdax. Och hon lät ganska skärrad - mitt PK var uppe i 4,9!! Det ska ligga mellan 2 och 3. Så nu är jag rätt tunnblodig, om man säger så! Men min svärdotter, som är sjuksyrra, meddelade mig, att det kan fara iväg en del, när man är sjuk. Och jag fick order om, att inte ta något Waran både igår kväll och ikväll. Sen får jag väl skriftlig ordination med posten imorr´n. Och ska ta ett nytt prov på onsdag.


Jag tyckte det var lite konstigt, när jag var på bibblan härom dagen. Rätt vad det var såg jag, att hela handen var nerblodad!! Undrade naturligtvis var det kom ifrån. Och när jag fick torka bort blodet, såg jag, att det kom från ett litet, litet sår jag hade på handen. Jag hade väl stött till lite grand, så började det storblöda.... Så nu får jag allt passa mig och inte göra illa mig ett tag framöver.....

 
 
Ingegerd

Ingegerd

12 november 2009 21:10

Ja, på närbilden ser jag så vackert tyget är!
Hoppsan, så tunnblodig Du är just nu! Ta nu det lugnt och stick dig inte på nålarna!

http://josephinespapilloner.blogg.se/?tmp=12205941

 
Skomakar-Lisa

Skomakar-Lisa

12 november 2009 22:39

Tack goa du för fina ord i mina kommentarer. Jaa du, jag gör upp med faan själv ibland. Ibland lyckas det och ibland så går det åt helv.... Den här gången gick det som det skulle. Det gäller att tro att det ska gå.

Det är ju inte bra att få hål på blodkärlen när man äter Waran. Det är många som käkar sånt och det är väl bra att det finns men det gäller att hålla huden ren från skråmor.

Kudden var ursnygg. Gillar ju blått också så den var alltså väldigt läcker. Som jag alltid säger .... Du är väldans duktig.
KRam på dig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Kram Ruth

Kram Ruth

12 november 2009 23:41

Blir så glad av allt det fina du visar upp, får dessa kuddarna platt i en Micro för att värmas upp ? vad är ett lämpligt mått ? Har inte fått gjort min ännu, saknar veten, hur mycket skall man fylla den med ?
Ett fantastiskt fint tyg, helt underbart och fantastiskt.
Akta dig för skråmor när blodet är så tunt. Får du gå med en bricka omkring halsen i ett snöre som talar om att du går på Waran också, det hade min man. Han slutade med Waran för han kände sig alltid trött så han struntade i dom, inte bra, men jobbigt att inte orka också.
God natt och sov sött !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
margit

margit

13 november 2009 02:05

Hej! Vilken finvärmekudde du gjort! Jättefint tyg och härlig färg!
Oj,det var ju inte kul med PK provet/svaret! Det var ju bra att du kollades upp precis nu då..så att du fick avvakta med Varantabl enl ord...
Önskar dig en frin fredag!! Kram! Var rädd om dej!!

http://margitholm.blogg.se

 
stinalill

stinalill

13 november 2009 17:54

Ingegerd : Jo jag tar det lugnt. Men nu borde allt vara i sin ordning igen - har inte ätit nå´t Waran på två dagar nu.

Skomakar-Lisa : Ja tron kan förflytta berg, sägs det! Vanligtvis märker jag inte alls av Waranet och jag brukar för det mesta ligga "normalt". Tackar för berömmet :)

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
stinalill

stinalill

13 november 2009 18:07

Märkligt - det gick inte att skriva mer....
Ruth : Visst får de plats i en micro! 3 min på högsta värmen. Den på bilden är 51 X 18 cm. Men man kan ju göra dom både längre och tjockare, om man vill. Tror allt, att man får pova sig fram hur mycket vete man vill ha i.
Jodå nog har jag en Waranbricka runt halsen alltid. Och man blir INTE trött av Waranet! Det får du hälsa lilla gubben! Tröttheten beror på nå´t annat då. Om han haft en stroke eller en hjärtinfarkt, kan man bli väldans trött av det efteråt.

Margit : Tack för ditt besök hos mig! Och tack för ditt beröm!

Och tack allihop för era kommentarer! Kramizar!

http://www.stinalill.bloggagratis.se

 
Therese

Therese

17 november 2009 21:28

Hej kära svärmor!

Jag hoppas du har det bra och inte trasslar in dig för mycket i tyger och trådar! ;)

Klistrar här in en liten text med anledning av ditt pk-värde.

"Maten har egentligen ingen större betydelse för PK-värdet under förutsättning att man äter regelbundet. Den kanske vanligaste orsaken till ändrad känslighet för Waran är andra mediciner som man tar.

Medel som kan öka PK-värdet är smärtstillande medel innehållande paracetamol, till exempel Alvedon eller Panodil, eller acetylsalicylsyra som till exempel Treo eller Magnecyl.

Även inflammationsdämpande medel, till exempel Ipren eller Voltaren, kan leda till ökad effekt av Waran och alltså stigande PK-värde. Dessa medel bör inte tas tillsammans med Waran eftersom de leder till en ökad risk för blödningar.

Feber, maginfektioner, ökad ämnesomsättning, hjärtsvikt och nedsatt leverfunktion kan leda till ökat PK-värde. Vissa antibiotika kan ändra känsligheten för Waran.

Nedsatt ämnesomsättning, höga blodfettsvärden och vissa medel mot epilepsi kan leda till sjunkande PK-värde. "

Kanske blev du något klokare. Tror dock att du redan har bra koll själv!

http://www.skrivverkstan.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards