stinalill

Direktlänk till inlägg 14 december 2009

Kladdgodis och tomtefarfar

Av Stina - 14 december 2009 15:39

Nejdå jag mår så bra, så bra! Och jag är inte sjuk och inte har jag ramlat omkull. Jag har bara inte fått tillet här på bloggen. Annat att göra, och lusten har inte infunnit sig.... Nu är det "nästan" vinter här i Skinnsberg. Marken skiftar i vitt i alla fall. Och skrapa is på bilrutan är ett måste - huvva!! Men idag GICK jag faktiskt till ICA och handlade LITE. Nog för att det gick sakta hem - men det gick!!


Så vill jag skicka ett tack till mina vänner, som så troget gått in och kommenterarat mitt förra inlägg. Stort TACK Ruth, Lambergsfrua, Lena, Skomakar-Lisa oxå min brorsdotter Katarina!!


I fredax kväll var vi i gamla Björktrastengänget bjudna till Aina på den sedvanliga Adventsmiddagen. Sååå kul att träffa alla!! Och sååå mycket god mat!!Och visst kom Skinnsbergstomten oxå och hade så fina paket med till oss alla!! Jag fick en jättefin liten keramikskål och en påse Lindor-kulor. Skålen är kvar, men den är tom......nu... Och Annsan hade varsitt stort pepparkakshjärta med till var och en - precis som hon brukar. Och det var prat och skratt kvällen lång.


Så fick jag oxå en klapp från Lotta lite vid sidan av. Med ett rim på : "Läste på "Fejan" att det är till dig släkten drar.... har du en plats kvar?" Och jag fundrade - inte kommer släkten till mig - det vet hon väl. Men - så förstod jag - det var en tomtegubbe och en stor svamp, att placera i mitt tomteland!! Bredvid de övriga tomtarna!!

  

Och visst fanns det plats - så klart!! Och både tomte och svamp passar perfekt!!


Sen har jag fortsatt med mina julgodisförsök. Tyvärr kan jag inte påstå, att jag lyckats nå´t vidare. Kolan den blev ju rinnande och det fortsatte den med.... Fick lov att intas med sked.... Sen skulle jag testa Fransk nougat. Och det såg ganska bra ut, tyckte jag. Hade ingen aning om, att det kunde bli en vit "deg" av socker, sirap, vatten och sen vispade äggvitor!! Tyvärr blev inte heller denna smet tillräckligt tjock. Så jag fick klicka ut smeten på bakplåtspapper och in i frysen med skiten. Sen fick jag lossa varje klick med en kniv och vända den i smält choklad. Och sen frysen igen. Men CoCo bitarna blev i alla fall okej - även dom med chokladöverdrag.... Kontentan är, att den här tanten inte ska hållas med att leka konfektkonditor - det är liksom inte min grej. Och inte mår min kroppshydda väl av det heller förstås.....


Annars ligger jag väl i tid - ingen stress här inte ;) Skickade paketen till Helsingborg idag. Frågade om dom skulle hinna fram före jul "javisst dom är framme imorr´n"!! Så där var jag före min tid! Sen ska jag väl ta itu med att slå in de övriga paketen. Det är en rolig sysselsättning!!


Men nu är det dax att ta itu med en evighetssysselsättning - disken - som vuxit till sig under mina godisexperiment ....


 
 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

14 december 2009 19:23

Oj, va bra .... godis igen Tack !!! Baka på du. Jag kan lasta in för jag har redan övervikt. Det blir så när man är en kärring med utgånget datum. *skrattar*

Vilken fin julklapp du fick till ditt tomteland. Jättefint. Svamparna ser ju helt naturliga ut.

Nu blir det TV här för jag har fejjat hela dagen (i ultra rapid förståss). Det tar på krafterna.
Kramen från mej och tack för kolan.

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

14 december 2009 19:26

Go'a Stinalill! Inte ska du ha dåligt samvete för att du inte alltid kommenterar under dina bloggvandringar. Det får aldrig kännas som ett tvång det här med bloggeriet. Uppskattar däremot naturligtvis de gånger du skriver.
Vad trevligt ni verkar ha haft på er Adventsmiddag :) Visst är det roligt med traditioner av den typen. Sen är ju din nya tomte en riktigt goding där vid sin stora svamp. Undrar om han kanske rentav bor där ;)
Det där med att tillverka eget godis är inte heller min starka sida. Tufft av dig att försöka. Efter diverse misslyckanden under årens lopp, överlåter jag numera åt proffsen (och maskinerna) att tillverka . En liten Alladinask eller en kaka mörk choklad får det bli. Som tur är har käre MiML diabetes, så det blir inte mycket godis här - tur för mig. Jag behöver inte mer rondör *fniss*
Lycka till med resten av julklappsinslagningen!
Varmaste kramar!

http://httplambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Mamma

Mamma

14 december 2009 19:53

Hej Stina!
Vissa traditioner är helt fantastiska, som det här med era adventsmiddagar med små julgåvor. Tillskotten i ditt tomteland var jättefina, personliga och genomtänkta =D

Tråkigt att julgodiset inte blev som du tänkt dig...men Stina...det spelar egentligen ingen roll för det smakade ju bra !!!

Du undrade över bilderna i min blogg och jag är inte någon konstnär som du...utan det jag visar har jag hämtat på nätet, och här är adressen till en av de bästa...http://www.glittergraphicsnow.com/...men det finns massor.

Själklart får du låna hur mycket du vill vännen =D
Måndagskramar !!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

14 december 2009 19:59

OOOPS...Ursäkta och förlåt...igen !!!
Usch vad jag slarvar...men det är väl julstressen...*storskrattar*.

http://roshultskan.bloggplatsen.se

 
Johanna

Johanna

14 december 2009 21:25

Jag tror julgodiset blir gott endå. Behöver inte se perfekt ut för att gå ner:)
Har skaffat en blogg nu med jag!:D

Kram Johanna

http://halloonsodaa.bloggsida.se

 
margit

margit

15 december 2009 00:49

Hej Lisa! Roligt att "titta in" till dig igen..tiden går så fort..och ibland hinner man inte kolla de bloggar man brukar följa..
Läste att du misslyckats med godis..fått det för tunnt..
mSkall berätta att jag för ca 30 minuter sedan tyckte att det LUKTADE konstigt...had för kanske 1,5 timme tidigare stoppat in en mindre ugnspannka i ugnen.MEN det hade jag glömt bort!! Satt ju vid datorn, bloggade..MEN lukten...UNDRADE VAD DET VAR!! DET VAR DET Svartaste JAG SETT...MEN VI HAR JU SOPTUNNA...SÅ DU ÄR INTE ENSAM MED misslyckande..en tröst eller?????
Kram till dej och önskar dej en fin tisdag!!
Kram!!/Margit

http://margitholm.blogg.se

 
Love

Love

15 december 2009 16:21

Trevligt att titta in. Att fixa julgodis får vara för mig törs inte ens försöka. Däremot pynta och handla julklappar är jag duktig på. Det värsta är att när man varit en dag i stan är kroppen alldeles slut och dagen efter blir vilodag.
Jag vet hur vackert det är i Skinnsberg. Bodde i Bernshammar och jobbade på dagiset där i några år.
Nu ligger snön vit och fin här och jag har just varit ute och tänt ljuslyktorna på trappen. På landet är det becksvart så lite extra belysning behövs. Gillar alla dina fina tomtar.
Ha det så bra och ta det lungt inget stressande eller krav.
Kram
Love.

http://vindalou.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards