stinalill

Alla inlägg under mars 2010

Av Stina - 24 mars 2010 20:52

Jaha så behagar jag poppa upp på den här sidan igen.... Behovet att blogga är inte överhängande, om jag säger så. Men lite ska jag väl kratta ner i min dagbok, så jag om ett år kan gå in och kolla vad som var på tapeten !! våren 2010....


Först - TACK alla gulliga ni, som petat ner kommentarer till mig, fast jag har blivit så sällsynt!! Uppskattar verkligen era ord!!


Hallen är fortfarande inte riktigt avslutad. På söndag kommer Lotta med min nya hatthylla!! Det ska bli riktigt spännande att se, vad hennes son har snickrat ihop till mig!! Sen ska jag välja krokar till den. Jag tror att det blir Claes Olsson, som får uppdraget, att ta hem dom åt mig. Så har jag målat de vita sladdarna i samma färg som tapeten. Tyckte inte att det var snyggt, när dom lyste helvita. Så jag blandade och mixade olika färger och hamnade rätt nära i färg så småningom.


Sen återstår att skruva fast golvlisterna, sätta dit magnetlåsen i garderoberna och spika upp telesladden. Men det måste jag ha hjälp med. Och snickarn skulle höra av sig.... Och Tom/fixarMalte skulle komma.....


Igår var Annsan och jag på spa i Färna!! Det var en födelsedagspresent som jag fick i somras av min äldsta dotter med familj. Och det var verkligen jättehärligt!! Vi började med en s k "lätt" lunch uppe i herrgården. Det var en massa olika grönsaker, bönor och röror och till det vädigt möra köttbitar skurna i skivor. Sen en underbar svampsoppa - ingen pulversoppa där inte!! och hembakat bröd. Efter det kycklingfileér med ris och dragonsås. Men den sista rätten avstod jag ifrån. Hade ju för 17 just ätit frukost!! ;)


Mätta och belåtna knallade vi sen ner till själva spahuset. Och när vi bytt om till badkläder kunde jag gå ner i en VARM härlig bassäng. Sååå ljuvligt - inte minsta lilla frys utan bara härligt omfamnande riktigt varmt vatten!!

 

  

Så där låg jag och sprattlade runt och slappnade av flytande på rygg. Så småningom kunde man trycka på en knapp, så blev det strömt vatten, där man kunde simma och simma, så länge man orkade. Tyvärr kunde inte Annsan gå i, eftersom det var för mycket klor för hennes allergi. En så´n bassäng skulle jag mycket väl kunna tänka mig hemma nere i källaren!! ;)


 

Här satt vi och slappade och hade det skönt mellan "plasken" 


Sen var "dagens aktivitet" mental avslappning. Det var ju skönt i och för sig, även om det inte var några "nyheter". Men det hade varit roligt att pröva på Chi gong, som dom först sa, att det skulle bli. Det fanns oxå bastu och man hade kunnat sola solarium och bada riktigt bubbelbad. Men jag höll mig till bassängen. Innan Annsan gick iväg på massage, petade vi i oss varsin smörgås med te och kaffe.


Så fick vi reda på, att på tisdag och torsdagkvällar hade dom vatten-chi-gong i bassängen! Som kostade 35:- per gång.  Så det ska jag allt prova framöver.


Ja annars knallar livet på lugnt och försiktigt. Först idag har jag plockat undan alla verktyg och färgburkar. Så nu finns där plats för symaskinen igen! Längtar faktiskt efter att få sätta igång med nå´t! Idéer är det ingen brist på..... Men det har känts lite frustrerande och oavslutat, att hallen inte har blivit HELT klar. Anita frågade mig härom sistens, om jag är pedant!! Det tror jag inte, men jag vill kunna släppa rustningen och gå vidare med annat. Sen har jag oxå beställt tapeter till "baksidan" av valvet - inne i rummet!! Där ska det bli en lite mörkare blå (javisst - vad annars?) fondvägg bredvid sängen. Men det får bli ett senare kapitel.....

Av Stina - 12 mars 2010 20:30

F´låt - jag glömde ju att TACKA för alla kommentarer jag fått till mitt förra inlägg!! Vad gulliga ni är, som skriver ändå, fastän jag är så trög.... Blev så glad för alla vänliga ord!! Tacketack!!


Flera undrade hur jag gjorde, när jag förde över bilderna till kuddarna. Jag matade helt enkelt in ett särskilt papper i skrivaren, när jag skrev ut fotona. Så´na papper finns att köpa i fotoaffärer eller i varuhus. Claes Olsson t ex. Det finns papper som är avsedda för både ljust och mörkt tyg. Sen stryker man med varmt strykjärn bilden till ett slätt bomullstyg. Alltså man stryker på fotots baksida och drar bort skyddspapperet, när bilden har svalnat.


Sen har ju jag sytt en smal "ram" runt varje foto. Av ett dubbelvikt struket band. Och sen fortsatt med annat tyg utanför detta. Men man får passa sig för, att komma åt med strykjärnet på själva fotot. Både på fram- och baksida. Det står på beskrivningen, att man kan tvätta i maskin t o m, men man får inte sträcka ut plagget eller örngottet, för då kan bilden spricka. Man kan ju oxå stryka över bilder till kläder - t ex t-shirts....

Av Stina - 12 mars 2010 19:41

Äntligen ska jag sätta mig och skriva av mig lite. Och äntligen är det färdigrustat - i alla fall för den här gången. Visst fattas det fortfarande lite - Lottas son t ex ska snickra en hatthylla åt mig!! Spännande!! Den gamla ska inte upp nå´t mer. Och handtagen på dörrarna behöver justeras. Och lite fräscha, vita krokar ska inhandlas. Så ska den nya telefonsladden fästas ordentligt....


Men jag är väldigt nöjd med resultatet!! Det blev lagom blå färg på tapeterna och målar´n var noggrann och proffsig. Och det tog faktiskt bara två dagar!! Men så jobbade han ihärdigt hela tiden. Och gubben - ja han kom på måndag morron, på tisdag morron och även på onsdag morron!! Fast på onsda´n var ju inte målar´n här längre!! Och vad han egentligen ville då, har jag ingen aning om. Han stod innanför dörren och stammade lite - så frågade han om han skulle ta sopsäcken med sig..... Men nog hade han ett väldigt stort kontrollbehov, om man säger så. Jag frågade målar´n om han snabbt kunde spackla på "baksidan" av valvet. Men de kunde han inte - han hade fått särskild tillsägelse om, att han inte fick göra det!!


     

Före                                         Efter


     

Före                                          Efter  


  

Så valvet in till rummet, precis som jag hade önskat mig!! Här ser ju tapeten mörkare ut än i verkligheten. På bilden med spegeln, är den nog mest lik den rätta färgen. Är så glad, för att jag till slut fick den hall jag ville ha!!


Men nog var det en pärs. Förberedelser - plocka bort allt löst, skruva bort gamla garderobshandtag och fixa hålen efter dom. Spackla och slipa, riva ner lös tapet och gammal telefonledning. Så fick jag ett brott på ledningen, så jag blev utan telefon en vecka! Guskelov kom Tom - Fixar-Malte - hit och fixade in den nya sladden idag.


Och inte minst besvärligt var det att gå upp på mornarna!! Sååå fruktansvärt trött jag har varit denna vecka!! Men  nu är jag ju ifatt med sovandet. Det är svårt att förstå - nu - hur jag under hela mitt arbetsliv faktiskt har studsat upp varje morro´n!!


Både igår och idag har jag setat en stund i vårsolen på balkongen!! Så ljuvligt skönt!! Och härom dagen var jag oxå till Annsan och satt ute och njöt av den härliga solen!! Tänk att våren ÄNTLIGEN kom ändå!! Visst kändes det otroligt, att den skulle komma, när det snöade och snöade och kylan bet i tårna. Och visst kan det komma bakslag ännu. Men ljuset är tillbaka, mina S:t Paulor börjar blomma igen och snön på balkongen har smält..... Nu kan jag bara se fram emot den tid man verkligen kan LEVA igen!! 

Av Stina - 4 mars 2010 17:53

Det verkar som om jag nästan slutat blogga..... Men just nu känner jag i alla fall för att skriva av mig lite. Många vindar har blåst sen sist. I helgen for jag iväg och firade Majas 10-årsdag. Fast egentligen fyller hon inte förrän kommande lördag. Men farmor var ute i god tid :) Och hon blev så glad lilla prinsessan över kuddarna jag hade sytt åt henne! Så hon sov på dom t o m på natten!


  

Jag har kopierat över bilder från hennes 10-åriga liv och fört över dom på tyg. Och det blev så många bilder, så det fick lov att bli två kuddar!! På den blåa kudden här - överst till vänster - ses en liten nyfödd Maja i silverklänning :) lilla gullet....


 

Här ser man andra sidorna på kuddarna. Och längst nere till höger på blå kudden,  är den senaste bilden jag hade av henne. När hon sitter på köksgolvet i sitt röda, långa hår och klappar sin katt..... Det tog sin tid att sy, men det var roligt :))


Just nu är jag (jag och jag....;)) igång med rustningen av hallen. Den ska bli ny från golv till tak. Ja - golvet är ju redan fixat förstås - av dotter och svärson! Snickaren Sune har varit här och fixat valvet klart idag. Det blev jag väldigt nöjd med! Och en trevlig ung pöjk var det, som fixade detta. På måndag kommer sen målar´n. Farbror´n som äger målarfirman tillsammans med sina söner, har jag däremot fått antipati mot. Han har en nervärderande syn på kvinnor och är lite av en besservisser. Och det faller inte i god jord hos den här tanten.


Han har lämnat varierande priser för jobbet. Från 5000:- (första budet) sen blev det 8000:-. Och i förrgår sa han 9000:- + moms!! När det hade sjunkit in hos mig, ringde jag upp igår och påtalade, att jag ville ha RÄTT pris. Inklusive moms, ROT-avdraget klart, inklusive färg och tapeter. Då kom han fram till 7000:-!! Så nu är det väl bara att hålla tummarna.... Dessutom hade gubbfan mage att bli sur!! Fast jag var mycket vänlig och trevlig - även om det bar mig emot ;)


Idag så frågade snickarn, om jag hade fått ett slutgiltigt pris. Så småningom kröp det fram, att han hade haft en del att göra med detta Fagersta-företag. Och den gubben var tydligen känd för att göra sig osams med folk.... Och det var ju skönt, att jag inte var ensam med min antipati. Men visst är det lite obehagligt. Och känns osäkert. Egentligen borde jag ju be om skriftligt besked om priset. Men då går väl gubben i taket. Man ska ta mig 17 alltid vara om sig och kring sig.....


Själv har jag skruvat bort alla handtag på alla garderobsdörrar, satt korkar i hålen, spacklat och slipat. Så har jag rivit ner de gamla tapeterna i tjocka lager. Är inte klar med detta ännu, men jag har ju några dagar på mig. Inte 17 ska dom få tillfälle, att göra nå´t fuskjobb. Guskelov ska inte gubben göra jobbet, utan en "pojke" från Riddarhyttan. Annars hade jag fått lov att flytta hemifrån.


Det är nog så jobbigt att gå upp på mornarna. Igår "studsade" jag upp kl 7.30 och imorse kl 9. Men i eftermiddax tog jag en liten tupplur faktiskt. Det var skönt! Jag blir ju så trött, så jag blir alldeles groggy. Och nästa vecka ska jag upp kl 6.30 tre mornar på rad!! Det blir en pärs!! Målarkillen ska väl dessutom jobba fulla dagar. Snickarn var ju här bara några timmar.....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards