stinalill

Direktlänk till inlägg 10 december 2010

Tomtar på loftet

Av Stina - 10 december 2010 19:47

  

Ja så var det snart jul igen då.... Och jag har lekt med mina tomtar på loftet ;-) Jag tog fram dom redan vid första advent, för jag tyckte dom kan få lufta sig ett tag före jul oxå....

  

De här västkusttomteparet får mig att le fortfarande! Dom ser så genuint glada ut!! Tack igen Therese!!


Försökte faktiskt gå in här i början på veckan. Och jag skrev ett lååångt inlägg. Men när jag tryckte på sparaknappen, så försvann alltihop!! Det har aldrig hänt mig förut, men det var lite konstigt medan jag skrev oxå. Bokstäverna kom liksom i efterskott. Och igår var det stört omöjligt, att komma in på Facebook. Datorer kan vara som karlar - helt omöjliga att förstå sig på ibland.... ;-)


För en vecka sen var jag tillsammans med Björktrastengänget till Aina (en f d kollega till mig) på adventsmiddag. Såå kul att träffa allihopa!! Det är nog egentligen ganska ovanligt, att arbetskamrater träffas regelbundet efter så lång tid. Det är säkert 10 år sedan förskolan Björktrasten stängdes.


Trevligt och roligt var det!! Och fast jag blev jättetrött ju längre tiden led, så var jag kvar hela tiden. Även om jag satt och blundade på slutet. God mat och en massa godis.... Så kom tomten oxå :-D Den där roliga tomten med konstiga glasögon. Och snälla hade vi nog varit allihopa, eftersom alla fick sig en julklapp ;-)

  


För drygt en vecka sen kom "min" Anita hit med bussen från Norberg. Jätte kul att träffa henne - som vanligt. Först åt vi lite. Den här tanten hade lyckats åstadkomma en paj med sallad faktiskt!! Sen åkte vi till bibblan för att kolla på utställningen. Hon gillade den och jag tror hon sa det från hjärtat. Inte bara för att göra mig glad.


Efter det for vi hem till mig igen och fikade. Så fick jag en jättefin bok av henne!! "Vild hjärta - en kär lek mellan människa och skog" (från Heidruns förlag www.heidruns.se) Gå in och kolla!! Har du någon naturintresserad, som du vill köpa en fin julklapp till, så rekommenderar jag den verkligen!! Hon som har skrivit den heter Maria Westerberg. Och hon har oxå fotat de mest ortoliga foton - fantasifulla och med fullt av humor och eftertänksamma ord därtill.... Verkligen en njutbar bok, som man kan titta många gånger i!!


Ja så har jag varit till farbror doktorn. En ny herre - Dr Gräsberg. Han tyckte jag såg sliten ut och föreslog, att jag skulle prova att dra ner en del på medicineringen. Han tyckte, att jag hade en hög dosering på Furix - vattendrivande. Jag åt 2 + 2 tabletter. (Jag har haft 3 + 3 förut!!) Nu är jag nere i 1 + 1 och jag märker ingen skillnad!! Den STORA tröttheten är kvar som tidigare. Sen har jag fått nå´t konstigt - sjukkänsla i kroppen, svid i halsen och spagetti i knäna. Har väntat på, att en förkylning ska bryta ut, men den kommer inte....


Ann-Louise har tipsat mig om att min trötthet skulle kunna vara nå´n sorts "sömnsjuka". Jag kollade på internet och det var många symptom som stämde väldigt bra. Så jag skrev ut några papper, skrev sen ett brev till Dr Gräsberg där jag frågade vad han trodde. Lämnade detta på läkarstation i tisdax, när jag var dit och tog PK prov. Men uppriktigt sagt tror jag inte han nappar på det.... Tror jag klassas som gnällkärring... Jag fick oxå med mig en utskrift av svaren på proverna som togs. Och det verkar i stort sett bra allting. Utom BNP (ett mått på hjärtats pumpförmåga), som låg på 2842. Det normala ska ligga på under 150. Men det var inget att oroa sig för, sa han. Det är faktiskt nästan så, att jag önskar, att något prov visade alldeles uppåt väggarna. Så jag blev betrodd och att det fanns något att göra....


Jag skriver ner det här, för att dokumentera detta för framtiden. Inte för att jag tror, att någon är intresserad av mina sjukeländen.... 



 
 
Ingen bild

Ann-Louise

10 december 2010 21:39

Kom ihåg att ta kontakt med den där patientföreningen för kroniskt trötthetssyndrom!

 
therese

therese

13 december 2010 20:24

saknar dig fin-stina

http://tidhe.blogspot.com

 
Ingen bild

Lambergsfrua

15 december 2010 17:21

Så fina tomtar du har Stinalill - och roligt att du plockar fram dem igen.
Jättetrist att du inte känner dig pigg. Det låter ju knepigt med medicineringen - du minskar dosen och märker ingen skillnad. Då måste ju dosen vara i största laget. För mig låter det som om din medicin inte är korrekt inställd snarare än sömnsjuka - men hur få någon att lyssna?! Jag är inte alls läkarkunnig,. men man har ju läst en del om just övermedicinering. OM du orkar, bör du nog kontakta din läkare igen - och inte ge dig.
Mina varmaste pigga-på dig-kramar!

 
Ingen bild

Love

17 december 2010 11:09

Gulligt med tomtar som vaknar upp varje år och ger oss glädje.
Vet hur jobbigt det är med denna trötthet.
Du får inte ge dig utan dom måste ta reda på vad som händer. Jag tämker också på kroniskt trötthetssyndrom eller utbrändhet.
Sjöv har jag ju fibro och tror nästan tröttheten är det värsta. Man vill massor men orkar nästan inget. Just nu är jag inne i en riktig låg period.
Vilken fin vän din Anita är och det är vänner som lyfter när vingarna inte bär.
Mina kära hälsningar till dig och styrkekram.
Love.

 
Margit

Margit

23 december 2010 17:12

Önksar dej Stina en mycket TREVLIG och GOD JUL!!! Kram!!!

http://margitholm.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards