stinalill

Alla inlägg under juli 2011

Av Stina - 16 juli 2011 20:15

I ondags var Anita och jag till Ängelsberg och kollade på utställning av Världarvsquiltarna. Det är alltså en grupp kvinnor som träffas och syr i lapptäcksteknik. Och namnet på gruppen kommer sig av att Ängelsberg numera är ett s k "värlsarv". Det är väldigt vackert i Ängelsberg där husen växer uppåt och med utsikt över sjön:

 

Och på utställningen fanns en hel del vackert att se och beundra och få lite ideér från....

"Klickbilder"

                  

Den sista bilden är ett arbete där man har klippt bort en rundel mitt i tyget och använt sig av en sorts plast där, som man först syr kors och tvärs över och "förankrar" i tygkanten på rundeln. Sen blöter man tyget inklusive plasten och - plasten försvinner!! Och kvar blir bara trådarna man förut sydde....


När vi var mätta på utställningen gick vi uppför en backe *flås, flås* till Nya serveringen för att bli mätta i magen oxå. Vi åt gös och sen nå´n "italiensk" jättegod glass...

    

....och kunde kolla på utsikten därifrån.

(Jag vet att Anita gillar inte att bli fotad.... Och jag lovar hon ÄR faktiskt finare live!!)


 

Proppmätta och nöjda åkte vi sen tillbaka till Norberg, för att lyssna på Bergslagens kammarsymfoniker i kyrkan. Det var väl ett program som fick godkänt, men inte mer än så. Dom avslutade i alla fall med ett mycket njutbart stycke av Mahler.


Väl hemma sen tyckte jag att det var ett så konstigt ljus ute, när jag satt här i arbetsrummet. Jag gick ut på balkongen och såg en fantastisk solnedgång - hela himlen stod i brand! Och jag blev stående där ett bra tag med kameran och såg hur färgerna ändrades vartefter...

          

Av Stina - 9 juli 2011 21:07

igår hade jag planerat, att åka till sjön. Men se - det sket sig!! Annsan ringde och övertalade mig, att följa med till Rosenträdgården utanför Nora. Och det ångrar jag inte!! Jösses vad med blommor!! Och många roliga ideér...


T ex den här sängen:

Kanske inte världens snyggaste blomkrukegubbe - men man skulle kunna göra gubben i blomstersängen lite vackrare av trädgrenar t ex.


Likaså den här gamla ekan i dammen - det går ju att plantera vackra blommor som slingrar sig högt och lågt...

  


Så hade dom byggt upp väggar - bara väggar med fönster. Och blommor och buskar både "ute" och "inne....

 

Och blommor ja - hur mycket som helst. Och ändå var många av rosorna nästan utblommade. Helst ska man åka dit i sluter på juni, början på juli.


Jag sätter in ett litet axplock av fotona som klickbilder:

                            


Och den här vallmon var bara sååå fantastisk vacker!! 


Så satt vi sedan i trädens skugga och stoppade i oss gott fika.... På väg till bilen fick jag syn på ett konstigt träd!! En björk ? med grangrenar!!?? Undrar om min dotter lanskapsarkitekten vet vad det är för sorts träd???

 


Ja detta var en dag att minnas!! Och jag kommer säkert att återvända, om jag får möjlighet....Hemsida : www.rosengardenibergslagen.se. Jag har inte varit in där o kollat ännu, men det ska jag....


Idag stod det åter på planeringen att åka till sjön. Men jag har inte mått bra.... Det började redan igår kväll - mådde lite illa, kändes som mensvärk i magen och uppblåst.... Jag drack inte ens min vanliga kopp te före sängdax. och idag är det ungefär likadant. Jag tror att det kan bero på, att min mage inte är nöjd med det oregelbundna ätandet jag har lagt mig till med.... Jordgubbar istället för middag t ex, mackor, fikabröd o s v. Kanske dax att styra upp ätandet lite.....


Så idag har jag växlat mellan datan, balkongen och symaskinen. Jag har klippt av en blus, som jag köpte i Västerås, när jag var där med Lotta och Lasse i måndax. Det som jag klippte av, använde jag till att förlänga ärmarna lite. (Jag har ju ett sån´t dallrigt gäddhäng ;-)) Kanske, kanske det oxå blir en ficka på den - eventuellt....       


Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards