stinalill

Alla inlägg under september 2011

Av Stina - 25 september 2011 20:34

Idag har jag sytt färdig en tavla. Är inte alls nöjd med den. Den blev liksom för klumpig på nå´t sätt. Jag har sytt tre tavlor efter varandra med svart bakgrund! Hur man nu ska tolka det....?  Men den första av de tre, blev jag faktiskt nöjd med!! Även om jag inte alls hade tänkt mig, att den skulle bli som den blev! Den heter "Vildvittrornas dans" (Tack Therese för del av namnet!) Det är så, att flera av mina vänner är nyförälskade - så det var den känslan jag tänkte på, när den växte fram...

 

Sen blev det en med blå färger - på svart botten. "Fågelflytt" kanske den heter.... Den blev jag delvis nöjd med. Men de blå s"taparna" skulle ha varit tunnare...

Så den tredje. Vet inte alls vad den heter. Men det känns som nå´n sorts kraft i den.... Växtkraft kanske.... Lite höst i den oxå.....

  "Blommorna" provade jag för första gången - lite roliga att sy....


För övrigt tycker jag inte, att livet är så roligt just nu Dagarna går i tystnad och ensamhet. Jag brukar allt gilla mitt eget sällskap, men nu har det blivit lite för mycket av den varan, tror jag. Livet känns ödsligt - tomt.... Varje morrón vill jag bara ligga kvar i sängen. Varför ska jag gå upp...?? Inget väntar mig - bara de vanliga rutinerna - äta min filmjölk och banan, peta i mig pillerna, spela lite spel på datan osv osv..... Å andra sidan är det ett stort företag - för mig - att ta mig iväg ut. En dag åkte jag till Fagersta och handlade, bara för att se nå´t annat.  Sen blev det sängen efter det :-( Sen saknar jag barn och barnbarn så hjärtat blöder.... Antagligen behöver jag lite "input" Men jag blir ju så förbaskat trött av alla utflykter..... Sen är det väl, som Anita säger - man går i sin ensamhet dag efter dag. Och har ingen att bryta tankarna mot. Det blir lätt, att man fastnar....


Nej nu är jag riktigt negativ :-(( Gnällkäring.... Det blir säkert bättre med tanten så småningom. Rätt vad det är, får jag nå´n ny idé och fångas av den....

Av Stina - 25 september 2011 19:41

Jag saknar min balkong!! Det är ju där jag kan sitta och värma upp mig och suga åt mig av den sista solen för året.... Och inte nog med det - jag kan ju inte hänga ut mitt ulltäcke för vädring!! Det är alldeles för tungt, för att jag ska kunna ta ut det till piskställningen. Jag får väl ta och duscha det med specialtvättmedlet istället.... Och inte kan jag skaka mattorna heller, som jag faktisk brukar göra på balkongen....


Jag har följt balkongförändtingen på det huset, som jag ser från köksfönstet. Den första augusti satte dom upp byggställningen och rev sen ner de gamla balkongräckena. Så blev det lagning och målning och de borrade hål, för att fästa de nya golvsektionerna. En stor kran kom och de monterades fast på det gamla golvet - som ska vara 70 cm bredare än tidigare

  


Och här har dom även satt dit väggarna mellan balkongerna och takena över de översta balkongerna och de nya räckena... Ännu är det inte klart, men så här såg det ut i fredax....

Jag för min del tycker det ser lite dystert ut med det svarta och ljusgrå. Men helt klart är det betydligt snyggare än tidigare. För att inte tala om vad skönt det ska bli, att få en bredare balkong!! Så man kan ha balkongdörren öppen och ändå passera förbi den.


På mitt hus har dom hittills satt upp byggställningarna, rivit ner räckena och lagat diverse skavanker. Plus - icke att förglömma - skruvat fast balkondörren utifrån!! Så ingen kan ta sig in till mig denna vägen ;-)      

Av Stina - 22 september 2011 18:01

När det var finväder i fredax och lördax, var jag ut i skogen igen!! Tänk vilken tur jag har, att jag har min lilla Pippibil, så jag kan komma ut!! Och här i Skinnsberg behöver man ju inte alls åka särskilt långt, för att komma till skogs. Så med käppen i högsta hugg, stapplade jag fram i en ljuvlig, mossrik skog :-) Inte nå´n långtur, men en tur - trattisar hittade jag i massor!! Och trattisar gillar jag - tycker t o m att de smakar mer än gula kantareller!


     

Tänk att vara svamp och växa upp i den mjuka, sköna mossan! Och ha sällskap av hela tjocka släkten!! ;-) Jag måste ju gå i en lättgådd skog, så jag orkar ta mig fram. Och visst kändes det frestande, att slänga ikull sig och vila i i den mjuka, gröna mossan ;-) Men - det hade väl inte varit så trevligt, att bli blöt.... 


Tänkte att jag får väl lov, att ta på mig jympadojor nu. Så inte vattnet sipprar in i sandalerna. Jag har gått heela sommaren i sandaler. Men dom jympadojorna ska jag inte använda mera. Jösses vad ont jag fick i högerfoten :-( Sulorna är ju stumma och det klämmer åt om högertårna, så varje steg blev en pina.


Men käppen fyller helt klart sin funktion. Det är nog många omkullramlingar, som jag har undvikti genom att stötta mig på den! Tyvärr gör det, att jag får ont så förbaskat i min högeraxel. Så jag är tvungen att stoppa i mig lite piller efteråt. Och det visade sig på PK-provet nu sist. Det låg på 3 - högre än så får det inte vara. Men det rätar säkert snart till sig.


Ja, ja - gamla tanter med sina krämpor ;-)

Av Stina - 22 september 2011 17:18

Det är långt mellan gångerna nu - i min blogg/dagbok....:-( Jag tänker varje dag - ikväll ska jag skriva.... Och jag pratar med mig själv och tänker - det där ska jag skriva ner. Men, men - nu blev det av i alla fall :-)


Jag har faktiskt sytt en hel del, som jag inte har "bokfört" på bloggen ;-) Annsans ryggsäck t ex - den höll ju på att aldeles gå upp i atomer - hon har haft den rätt länge och slitit ordentligt på den. Tror att hon hade den rätt kär.... Så när jag fick hand om den, sprättade jag bort dragkedjan och tog reda på andra användbara prylar på den. Bl annat lite av det tyg, som såg bäst ut och gjorde en tavla till henne!! R I P...

Sen sydde jag en ny ryggsäck åt henne, som jag höll på länge med. Eftersom jag inte fick den, som jag ville ha den....

Det blir klickbilder idag:

      

Ett ganska mörkt jeanstyg, som jag hade i mina gömmor. Så blev det  små mumlor på, som flyger omkring. Tyvärr blev den lite för hög - jag har ju inga mönster, utan använder ögon måttet. Och ibland fallerar det måttet ;-) Men jag ska ta av den, när hon lämnar hit den för åtgärd....


Sen blev det en väska till mig själv. Den kämpade jag oxå rätt länge med - och den blev oxå lite för stor - tyvärr. Men det går inte, att göra nå´t åt.... Den är fodrad med det blåa tyget och har en utvändig ficka med dragkedja och många fickor inuti. Många fickor har Annsan lärt mig, att det ska vara ;-)


 


Sen kände jag läänge ett motstånd mot att sy. Kändes som jag inte KAN sy längre - det blev ju bara fel och fel - inte alls som jag hade tänkt mig. Men så kollade jag en dag lite på vilka tyger jag har. Hittade ett som jag fått av Birgitta och jag tyckte, att hon skulle ha en liten väska av det tyget. Och efter det hittade jag ett sån´t tyg, som jag tycker är väldigt vackert. Så det blev en väska till!! Man kan ju tro, att jag alldeles har fått dille på väskor. Men nu är det nog slutväskat ;-) 


   


    

Båda väskorna har fullt med fickor inuti och den rosa/gröna är fodrad med enfärgat grönt Och den blå är fodrad med ett blått sidentyg!!


Sen har jag tvingat igång mig och håller på med en tavla. Men jag har svårt att frammana nå´n glädje i syendet. Det blir mest för att sysselsätta mig med nå´t - för att få dagarna att gå.... 

Av Stina - 10 september 2011 21:02

Igår var tanten minsann ut i skogen!! Utrustad med käppen, svampkniven, en kasse och så telefonen i bh:n ;-) Det var toppenväder och jag gick sakta - precis som jag behöver, för att se svamparna ;-) Jag gick inte långt - men ganska länge.


Hittade först svart trumpetsvamp - som jag inte var riktigt säker på. Så jag plockade inte alla. Men en titt i svampboken, när jag kom hem, visade att jag hade alldeles rätt! Det är en sorts kantarell faktiskt! Så blev det allt en del trattisar - även om det var en aning tidigt - många småttingar. Som fick stå kvar och växa till sig. Några tickor hittade jag oxå. Så när jag hade legat i sängen och vilat mig flera timmar efter hemkomsten - så blev det svamprensning. Även om ögonen hängde på halv stång....

Och inte kunde jag låta bli kameran heller....:   obs klickbilder!

   

Jag tyckte stubbarna var så vackra med sin mössa av mossa!! Men den färggranna svampen på bilden hamnade dock inte i min svamsamling ;-) bara ögonfröjd....


I förrgår hjälpte Lotta mig att tömma balkongen. Det var en hel del som förpassades till källaren. Och två sopsäckar med rester från balkonglådorna och andra krukor. Trätrallen kom sen Harry och hämtade. För om några månader ska jag ha ett annat golv på balkongen! Jösses vad tomt och trist det blev i mitt uterum!! Men det ska bli spännande att se hur det blir efter att jobbgubbsen har gjort sitt. 70 cm bredare balkong - då kan man t o m mötas på balkongen ;-)


I tisdax var jag på vernissage på bibblan. En kvinna, Solveig, ställde ut sina lapptäcksarbeten. Det var spännande att se, hur hon sydde. Mycket var sytt efter amerikanska mönster och mycket var handquiltat. Det skulle inte jag ha tålamod att göra - handquilta alltså. Det fanns en hel del arbeten, som var spännande att se på och lite ideér fick jag allt med mig :-) Dessutom fick jag lära mig hur man gör en "fransk knut" :-))

          På den sista bilden är de lila blommorna sydda med fransk knut.... (för hand alltså)

Två av bilderna är detaljer från den tidigare bilden. Som är en sorts "alamanacka" med en ruta för varje månad.


Jag haft i huvét, att jag ska skriva om mitt besök i Glädjen, När Dennis och jag fyllde år. Men - jag tror det dröjer lite till, innan det kommer på pränt.... Jag tycker själv, att det är rätt kul, att gå in och läsa vad jag skrev för ett, två och tre år sedan! Jag har allt den här bloggen som en dagbok numera.



  

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards