stinalill

Alla inlägg under oktober 2011

Av Stina - 31 oktober 2011 18:43

Jösses vad tiden springer fort - redan sista oktober!! Men det är bra - vi närmar oss våren, när månader kan lägga sig bakom oss ;-) Fast visst har jag svårt att hänga med, när tiden springer.... Jag har så mycket jag vill sy och dagarna är så korta! Men det beror - i alla fall delvis - på att jag behöver förmiddagarna i sängen ;-) 


I mitten på oktober fick jag storfrämmat minsann!! Då dök Preben och Linnea upp helt oplanerat!! Och den här modern/svärmodern blev allldeles till sig i trasorna!! Blev så gla så gla!!     Visserligen blev det inte ett långt besök, men ändå. Jag fick tillfälle att känna mitt blivande barnbarn sparka där inne i magen    Och vi kunde oxå konstatera, att Preben är rätt lik sin morfar.... Tycker att han är en riktig snygging min son. Och Linnea går ju inte av för hackor hon heller....

OBS Klicka på bilden, om du vill se den större!


     

Med tanke på den fjärde bilden, så kan man ju fundera om dom ska föda samtidigt herrn och frun?? Tvillingar i jämställdhetens tecken   Men jag får väl i alla fall hoppas på, att EN baby ser dagens ljus kring den 16 november - spännande!!


Så fick jag den stora äran, att sy ett vagnstäcke till den lilla. Jag har ett i blått sen tidigare och nu blev det ett i rosa oxå. Men, men - jag har planer på, att sy ännu ett. Som inte är så rosa eller blått...

 


Och visst har jag sytt ett och annat sen sist....


       


I fredax fick vi äntligen öppna balkongdörren igen!! Härligt!! Det blev en jättestor balkong!! Men med fotona börjar jag från begynnelsen av denna ombyggnation. Så här eländig såg min balkong ut före...

 

Sen åkte räcken bort ganska omedelbart. Och massor av arbete av gubbsen dag efter dag. Dom började jobba vid 7.30 och slutade inte förrän mörkret föll - sen verkade det som om dom hade lediga fredagar. Men rätt många mornar vaknade jag av borrmaskiner, hammarslag och knackningar.....

     


Men visst blev det skillnad, när det var färdigt!! Jag är så nöjd, så nöjd  Det blev ju som ett helt uterum. Tänker mig t o m att jag kan ha en solsäng där ute. Och massor av blommor!!


     

Jag VILL att det ska vara vår NU!!!


I torsdax var jag iväg till Norberg och hämtade min Älgsling!! Tyvärr kunde jag inte få träffa konstnären själv, som jag hade hoppats. Men jag träffade ju "min" Anita i alla fall! Hon bjöd mig på golunch på hotell Engelbrekt - fläskfilé, klyftpotatis, stekta grönsaker och en fantastisk sås!! Viktväktarna fick vara kvar hemma   Sen gick vi hem till henne och hon provde en klänning, som jag hade sytt om till henne. Och den blev faktiskt riktigt bra, vilket jag inte hade trott. Jag var beredd, att sy om den en gång till, men det behövdes inte....

   

Ja så fick då Älgslingen hedersplatsen på bordet nedanför min säng!!   Han är så fin där han dansar med sina guldhorn på nacken!!           

Av Stina - 9 oktober 2011 20:10

Igår var Annsan och jag iväg på vernissage i Norberg. En utställning på Galleriet vid Abrahamsgården. Jag rekommenderar verkligen alla att åka dit och kolla!!! En kvinna som heter Maria Westberg ställer ut sina "figurer", som är helt fantastiska!! Så var det en man oxå, som ställde ut tavlor.


Maria har även en hemsida, som är väl värt ett besök - www.heidruns.se Jag är så imponerad av hennes skogspinnar - med underfundiga små texter till - mycket humor och fantasi :-) Hennes bok fick jag av Anita i julklapp förra året och jag föll pladask "Vildhjärta en kär lek mellan människa och skog".


Och den 17 ska jag iväg och hämta min "Älgsling" !!! För jag köpte faktiskt en av hennes "pinnar" 

  Och jag är så käär i min älgsling!!


Men där fanns åtskilliga figurer, som jag hade köpt om kassan hade tillåtit.... Såå härliga!!!


     


     


Jag instämmer i vad Annsan sa "det är en så´n där utställning, som man blir glad av" 


Sen gick vi i sakta mak till "Elsas" och fikade gott! Tanten petade i sig en budapestbakelse som lördaxgodis - det var svårt att välja sort - men jäddrar vad gott det var!! Och det är ett väldigt speciellt fik med anor och traditioner.....


När vi sen var på väg till bilen "råkade" vi titta in på antikvaratet, som ligger där vid ån. Oj vad böcker!! Och jag frågade, om han hade några böcker om lappttäcksteknik. OM han hade!! Hur många som helst!! Men han var rätt dyr, tycker jag. Det var allt tur, att jag bara hade en hundring i plånboken!! Hemsidan dit - www.bokborsen,se


Jag det var minsann en lyckad utflykt helt i min smak - upplyftande!! Och så kul, att Annsan ville följa med!!  


Av Stina - 4 oktober 2011 17:43

Förra gången jag skrev var jag mer än lovligt deppig :-( Men NU är allt ljust igen och det är bara trevligt att leva :-))


Minns att jag satt här med gråten i halsen och kände mig som den mest ensamma i världen.... Så ringde Johannan och grät en skvätt, för att hennes humör var på botten. Så frågade hon, om det var okej att Ida och hon kom hit till Skbg och hälsade på i helgen!! Då kunde inte mormor hålla tårarna tillbaka heller - jag blev så där glad-lessen!! Det var mitt i prick - precis vad jag önskade mig :-))


När jag sen satt här och snyftade, ringde Lotta!! Så kom hon på en snabblunch da´n efter! Sen tittade Heffa in!! Och Ankie ringde och sen Annsan!! Det var som om proppen med lessenhet var som bortblåst!!


Så kom mina dotterdöttrar på fredag eftermiddag. Jag hade förberett fläskytterfilé och potatisgratäng. Och jag fick en hel hoper paket!! Gullebarn!! Och det var paket precis i min smak!! En blomma - en så´n där japansk krukväxt. Minns inte namnet just nu. Och så :

     Jag tog med bilden på kannan, eftersom den återger färgen bäst. Sååå vackert!! Precis min blå färg!! Så nu blir det morronfilmjölken i en skål och middagsmaten på en tallrik, som är lite mindre än de tallrikar jag har tidigare!!


Tjejerna tog upp säng från källaren och bäddade sina sängar. Sen slappade vi - två filmer framför TV:n. Kändes så bra, att ha dom här - utan krav på nå´n "underhållning" från mormor. På lörda´n var det finväder och Johanna sa, att hon ville bada!! Hon hade inte badat i sjön nå´n gång i sommar, så nu var det dax!! Mormor trodde väl inte riktigt på, att hon skulle ta sig i förstås - bad i sjön den första oktober!! Men ta mig 17 - hon kom i till slut - hel och hållen!! Nu vet jag att ingen av damerna vill vara med på bild, men bara några små, små foton Johanna....

   


Och mormor och Ida gick omkring med våra kameror i hösta hugg. Det är ju faktiskt vackert ute måste jag medge och solen värmde faktiskt lite!

     


Sen åkte vi till skogen och gick en vända och plockade lite trattisar. Som vanligt orkade jag ju inte mycket, men lite blev det i alla fall.... Ida hon ser bilderna i skogen lika som jag och fotade allt vackert hon såg. Plus fotspår efter älg. Och i den här gamla stubben kom vi överens om, att någon bor. En Skinnsbergsvätte kanske??

 

Och sen kom min granne, Johnny, med en hel kasse med trattisar, som han överlämnade med ett leende!! Jösses vad glad man kan bli!! När man till på köpet redan ÄR glad!! Så nu är frysen fullpackad med svamp!! Och jag kan unna mig, att äta lite svamp varje dag till middagen!! Mums!!


Verkligen en givande helg - såå himla kul att tjejerna ville komma och hälsa på sin mormor!! Sen blev det sängen som gällde igår, men vad gör väl de..... Jag ska verkligen försöka komma ihåg, att när jag känner mig så där deppig, så blir det ljusare tider rätt vad det är.... Telefonsamtal, besök och kramar av goa människor och t o m en klapp på kinden.... Tack alla goa!! Inte minst Ida och Johanna!!

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards