stinalill

Alla inlägg under januari 2012

Av Stina - 17 januari 2012 20:33

Ja VAD är nu detta?? Afrikanska ormar kanske??

 

Eller vad tycker du?? De flesta av tygerna i "ormarna" är i alla fall afrikanska....

                    

Ja så kan man ju ställa dom upp oxå - vad blir det då?? På den tredje bilden ser man ju tydligt ormens ögon.... Tavlan är 41 x 85 cm och den är quiltad med guldtråd. Jag gillar den faktiskt i alla fall!!! Det är såå KUL att sy!!


Tavlan före "ormarna" gav jag namnet "Himlaparty" ;-) med tanke på pärlor, tygblommor och skimrande himmelstyg.  Den är bara 29 x 36 cm och kan väl närmast likna ett experiment från min sida...

 

 


Som sagt - jag tycker det är så kul att sy!! Det finns såå mycket man kan göra!! Och jag blir så lycklig, när det blir som jag vill :-))


Och min förkylning gick över på mindre än en vecka!! Det har aldrig förr hänt i världshistorien!! Jag slapp både hosta och lunginflammation!! Vågar knappt tro, att det är sant.... Månne det gör sitt till, att jag äter apelsiner, mandariner och kiwi varenda dag...? Ingen vet - men man kan ju tro ;-)


Axeln däremot vill inte bli okej. Vet inte hur många gånger jag har varit hos sjukgymnasten nu. Och hon kör laser på mig och "mobiliserar". Dessutom har hon nu tejpat mig två gånger!! Så jag har bred kirurgtejp över axeln och bak i ryggen.... Börjar snart ge upp tron på den gymnastiken. Kanske ska jag ta till lite Diklofenak i alla fall.... Jag kan ju minska Warandosen själv under tiden. Eller om jag ska ta till hårdhandskarna och beställa tid hos nå´n kiropraktiker, som får vrida till mig?? Ja, ja gamla tänter - det vet man ju hur dom är ;-) Gnällspikar.....


Men bortsett från detta, så tycker jag, att livet är rätt acceptabelt just nu!! Inte ens den s k vintern tar ner mitt humör - och det vill inte säga lite!! Visst går man på isfläckarna som om man har skitit på sig. Och jag har ramlat en gång - men på knä. Så det blev bara lite blåmärken. Tur som en tok!!


Min bror Hans har verkligen inspirerat mig, att ta fram gamla barndomsfoton, efter att han har scannat in en hel del på Facebook. Men jag har inte TID!! Jag har så mycket jag vill sy!! Men kanske hör det till ålderdomen, att man minns så mycket bakåt i tiden?? Jag är ju väldigt förtjust i både bilder och foton - och har alltid varit. Och gamla foton aktiverar ju verkligen minnen bakåt i tiden....


Men livet idag är banne mig rätt härligt!!





Av Stina - 11 januari 2012 01:57

.... att bli förkyld - snörvel, nysningar och röd näsa.... Ja varför skulle just jag klara mig...? Och värre sjukdomar kan man väl hitta på ;-) Men nog är det obehagligt - och sova gick inte :-(  Jag hade faktiskt beställt tid hos en frissa för klippning till imorr´n - för första gången på fleera år. Men den tiden avbeställer jag allt - har ingen lust, att sitta där och snora.....


Annars springer jag hos en sjukgymnast numera. Jag hoppas ju på, att hon ska få väck min värk i högeraxeln. Den som lever får se.... Hon kör med laser och "mobilisering". Och hon tror - liksom jag - att det är en inflammation som spökar. Inte artrosen i sig. Och mitt högra nyckelben är vridet och svullet!! Tänk om jag istället finge äta Diklofenak i  två - tre veckor. Då skulle jag garanterat vara av med värken... Ja, ja vad kan man vänta sig av gamla tanter....


I början på januari hände tråkiga saker i Bennarby. Idas häst Julia fick ju ett föl i somras - Angelos Hello Darlin. Mycket efterlängtad. Ida hade planerat, att hon skulle avla på Darlin sen och föra Julias gener vidare. Men lilla fölet - 7 månader gammal - fick kolik (tarmvred ungefär). Och jag vet ju, hur ont det gör :-( De skjudsade henne till Ulltuna och där gjorde de en buköppning. Och när dom fick tag i knuten på tarmen, så sprack den och innehåller rann ut i bukhålan!! Så hon vandrade vidare till andra sidan.... Stoor sorg och besvikelse.....


Nåja - ALLT är inte negativt här i världen! Igår hade jag en riktig städdag. Dammsög ordentligt överallt och torkade sen golven!! Såå njutbart sen med golv - (nästan) utan alla små trådändar, som sprids överallt i lägenheten efter mitt syende. För att inte tala om den goa såplukten!!


Den här tavlan är mitt senaste alster. Den mäter 62 x 62 cm och själva kransen är xtra vadderad, så den höjer sig över resten. Tyvärr blev jag ju inte nöjd.... Kransen är alldeles för färglös. Jag borde ha valt ett tyg med mera kontrast. Det fåniga är, att jag var nära, att välja ett tyg med röda rosor på. Men jag tyckte då, att det hade blivit föör stor kontrast. Men man lär sig av misstagen. Nu vet jag det till nästa gång.... jag ska inte vara rädd för kontrasterna. Som Ankie så riktiigt framförde till mig en gång....


 


Igår öppnade jag ett mejl från min bror. Och jag blev faktiskt väldigt förvånad!! HUR har han fått fatt i detta gamla foto, som föreställer min mormors begravning 1926!! Jag ser min morfar - en mycket sluten och tystlåten man - med min moster Ulla - tror jag - i sin högra hand. Och på vänster sida om honom gick min mamma. Hon var då alltså 9 år gammal - äldst av systrarna. Jag som alltid trott, att hon var i sjuårsåldern, när hennes mamma - min mormor - dog. Nästa syster bredvid mamma måste ha varit moster Majken. Sen fanns det en syster till - Ingeborg , som var yngst. Men jag tror, att hon blev bortadopterad. Troligtvis var det nog så, att min mormor dog i barnsäng...?? Men det har jag inget belägg för. --- Så småningom gifte min morfar om sig med "Kitten" - som min bonusmormor kallades.  Och mamma fick en liten halvsyster - Ylva. Hon var väldigt söt med blonda korkskruvslockar. Som vuxen blev hon sen fotomodell....


 


Men nog verkade det allt vara en riktig "överklass" begravning!!! Höga hattar på herrarna och även små hattar på flickorna..... Men egentligen vet jag ju inte från vilken sorts familj min morfar kom - vad hans far hade för yrke och dylikt. Och visst fundrar jag ju lite, hur mamma påverkades av sin mammas död?? Jag vet ju hur JAG påverkades av MIN mammas död - även om jag bara var fyra år då. Och då pratade man inte om vad som hänt. Och man gjorde det väl ännu mindre, när mormor dog på den tiden. Och min morfar var ju som sagt, inte talträngd precis. "Barn glömmer så fort" sa man förr.... Man visste väl inte bättre....


Det vore intressant att höra om du Hans - min bror - har något att tillägga??? Jag har ju vissa minnen av, när du och jag var hos Kitten och morfar. När vi busade i hängmattan och jag skrattade hejdlöst!! Jag var så glad över, att du lekte med mig :-) Minns oxå hur jag fick äta så mycket jordgubbar jag ville. Sen fick jag diarré på natten efter - rysligt skämmigt. Och Kitten hade en skål med hårda karameller i ett skåp. Men man fick bara ta en enda karamell åt gången....


Det här är bilder, som jag länge tänkt att jag skulle ta in på bloggen. Fotona tog min bonusmamma Elisabeth, när jag var ca 5 år gammal. Jag har ju på Facebook menat, att min bror Hans` dotterson Emil är väldigt lik mig som liten. Och det är väl i och för sig inte nå´t konstigt med det. Kvalitén på fotona är ju inget vidare. Jag har scannat av en uppförstorad bild. Men visst är det roligt att se, att jag kunde le även efter att mamma dött!! Tyvärr lämnade även Elisabeth vår "familj" senare....


   


Det är egentligen konstigt hur mycket som händer under ett liv!! Jag har ju skrivit ner min livsberättelse tidigare. Men nya minnen kommer i dagen då och då. Kanske är det att vara lite förmäten, om man tror att ens liv skulle vara av nå´t intresse för andra. Det enda jag vet nu - är att JAG skulle tycka det hade varit intressant, om jag hade fått ta mer del av mina föräldrars liv - hur dom hade det, vad dom tänkte och tyckte. Hur deras ursprungsfamilj fungerade enligt deras egen utsago.

Av Stina - 3 januari 2012 20:43

Sjukgymnast idag. Hon frågade och frågade och kände och kände och så skulle jag göra si och så. Sen fick jag laserbehandling. Och tre olika rörelser jag skulle göra - inte idag - men inte göra några rörelser som gör ont!! Hur 17 man nu ska kunna undvika det. Och jag ska INTE sova på högersidan - min sovsida :-( Så ska jag tillbaka på torsdag. Ja det är nog bara att hålla tummarna, att det går över..... Tänk vad lätt det var med lite Diklofenak.....


Mina s k sömnvanor har rubbats helt. Igår SOV jag till kvart i ett!! Men idag tände jag lampan, när jag vaknade till vid 9-tiden. Så jag hoppas jag kan somna ikväll.... När jag ändå är igång och gnäller, kan jag berätta att efter att ha varit hos sjukgymnasten och på bibilioteket var JAG HUNGRIG, så det skrek i magen!! Jag - som ytterst sällan känner hungerkänslor!! Så när jag sen handlade på Coop, stoppade jag ner några vaniljmunkar i en påse :-( Och dök på en redan i bilen... Aja baja.... Men jag hade i alla fall gått ner ett kilo i måndax av de 1,2 som jag hade gått upp över jul!!


Imorr´n ska jag så till tandis för undersökning - den årliga kallelsen. Herregud - man hinner ju inte nå´nting som pensionär, annat än att ränna på olika institutioner och kroppsbesiktningar!! Men jag har i alla fall sytt en duk till. Egentligen lika som den jag sydde till Lotta till jul. Men i blått förstås och lite andra mått - tog bort en halv centimeter på remsorna i den stora fyrkanten. Sen såg jag ju efteråt att det nästmörkaste mörkblå tyget, skulle ha varit liite ljusare.....



Så börjar jag fundera mer och mer på hur jag ska bli av med allt jag syr?? Ska jag lära mig sälja på Tradera?? Eller ska jag be Tom fixa en hemsida åt mig?? Hur som helst måste jag allt lära mig det där med att ta emot betalt över nätet.... Tror det är dax att be Tom om en halvdags utbildning....Han hjälpte mig oxå verkligen ur en knipa ikväll, när min dator helt slog bakut!! Ingenting fungerade helt plötsligt!! Över telefon instruerade han mig - tryck här och tryck där. Och helt plötsligt funkade det igen!! Han är nog så nära en trollkarl man kan komma ;-)


Idag har jag börjat med en tavla, som jag länge har tänkt sy. Tyvärr glömde jag ju att ta med staffliet, som jag skulle få låna av Johanna. Det skulle jag verkligen haft användning för nu. Men jag får väl försöka lägga ut på golvet istället, så jag får en översikt....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards