stinalill

Alla inlägg under februari 2012

Av Stina - 19 februari 2012 14:47

Till slut sitter jag då äntligen här.... Jag har velat skriva av mig sen igår, men det får jag inte :-( Det känns lite tungt och konstigt, att inte skriva om sån´t som ligger närmast hjärtat..... "En svensk tiger" ;-)


Två tavlor till är klara - begriper inte hur jag ska hinna med att sy alla ideér, som ramlar ner i huvét på tanten ;-) Jag har skissat ner en del i idéboken - så jag inte ska glömma dem. Men som pensionär hinner jag ju inte så mycket ;-) Det är ju allmänt känt, att pensionärers tid är dåligt tilltagen.... Det borde man ju egentligen förhandla  med PPM om ;-) Men Reinfeldt lär väl sätta käppar i hjulet för det! Han vill ju arbeta till 75 års ålder. Men se DET får han då inte för mig - inte på den befattningen har har nu i alla fall!! Men sossarna skulle ju aldrig heller våga återställa Sverige till "välfärdsSverige". Dom har ju alldeles tappat bort sin ideologi. De skulle snart kunna kalla sig för "Socialmoderaterna" och gå hand i hand med Reinfeldt och hans gelikar. Sen är det bara vänstern kvar att hoppas på....


Ja det blev lite politik i brist på annat som jag skulle velat ventilera.... Nu går vi över till själva hantverket istället. Den här tavlan har jag mixtrat en hel del med. Heffa kom inom med ett silvertyg just när jag höll på. Och jag tänkte - det passar ju perfekt som ramar runt fotona!! Men - när det var klart, såg jag ju, att det blev alldeles fel. Sprättade och sydde nya ramar av ett milt tyg istället. Men då tyckte jag, att tavlan blev för mesig. Och efter ett tips från Annsan, så blev det en ram i ramen. Och tanten blev äntligen nöjd!!


Fotona i tavlan föreställer egentligen mig, när jag var liten. Antagligen knäppta av min mamma, när jag satt på Malgomajsjöns sandstrand - innan sjön senare blev dämd. Men fotona skulle väl kunna vara vilken liten ettåring som helst. "Lillan i badet" heter den och är 78 x 44 cm stor. Obs fyrkanterna i tavlan är med flit oregelbundna och sneda!!

   


Sen fortsatte jag med denna tavla på svart bakgrund. Den tog väldigt lång tid att sy - först maskinbroderi över hela det röd/gul/oranga ihopsydda fältet. Sen skar jag itu det till "eldslågorna" som jag möblade fram och tillbaka, innan jag sydde fast dem på det svarta. Innan hade jag oxå quiltat hela den svarta ytan. Sen kom jag fram till, att jag måste zig-zakka fast lågorna oxå - så det inte skulle bli hafsigt. Jag kallar den "Eldstorm" och den är 54 x 67 cm stor. Och jag är faktiskt riktigt nöjd med den!! Tycker t o m om den!!


Igår lurade jag med Heffa på utflykt! Vi åkte till Norberg och gick först på Elsas konditori och smaskade i oss ordentligt!! Gott gotti gott gott!! Efter det begav vi oss till kyrkan (för syndernas förlåtelse ;-)) och lyssnade på vacker körsång. Jag fick hälsa på "min" Anita och Heffa träffade flera kontakter från förr, när hon bodde i Norberg. Det kändes väldigt bra, att ha sällskap på en tur utanför min egen "koja"!!


Så har jag märkt nå´t konstigt! Jag äter numera inte bara efter klockan!! Magen skriker, när det är dax för mat!! Ganska regelbundet faktiskt. Dessutom NJUUTER jag verkligen av maten!! Kanske inte frukosten (filmjölk) så mycket, men middagen och kvällsfikat!! Varje tugga är såå good!! Titta på TV:n har blivit en bisak numera, när jag äter. Förut stoppade jag bara in i ansiktet och fördrev den tiden med att kolla på burken.


I veckan tog jag en tur till Fagersta. Dels är det roligare att handla mat där - dom har ett större urval än i Skinnsberg. Dels är jag av princip emot apoteket "Mitt hjärta" (finns i Skinnsberg) och alla andra "konkurerande" apotek - jag vill gå på det "riktiga" Apoteket ;-) Sen hade jag tänkt tvätta bilen - den är verkligen i behov av rengöring!

Men när jag stog där på apoteket och väntade på mina mediciner, kände jag det "gamla" snurret och mattheten. Jag var bara tvungen, att gå och sätta mig, tills kassen med alla piller var klar. Tänkte att det bara var något tillfälligt. Sen var det en tur till Coop och det var likadant där! Jag tog mig runt hängandes på varuvagnen, men sen var det bara hem till sängen.... Nå´n biltvätt var inte att tänka på.  Så började jag tänka efter. Natten före hade jag varit upp och kissat fem gånger!! Undrar om jag hade tagit för mycket Furix av misstag? Och så "vätskat ur" kroppen för mycket? Så det blev föör lågt blodtryck? Jag har ju lågt blodtryck ändå i vanliga fall. F-n vet, men jag är himla glad, att det inte blev nå´n fortsättning på eländet :-))                

Av Stina - 4 februari 2012 18:38

Den nya datorn fungerar alldeles utmärkt!! Men visst tar det lite längre tid - jag måste ju lära om hur och var jag ska klicka. Det gör jag så gärna och tid det har jag ju - förhoppningsvis.... Och nya Fotoshoppen behöver ännu mer tid! Hittills har jag scannat in några foton, klippt ut, förstorat och ändrat dom till "gamla" foton. Hade tänkt skriva ut dom till tyg och "sy in" dom i en tavla. Men jag hade inte tålamod just då, att göra färdigt - tavlan väntade ju på att bli färdigsydd!!


Och en del har jag sytt - en vetekudde t ex

 

Det blev en ryslig massa små-små lappar... Nöjd?? Nääee.... Färgerna tycker jag i och för sig är fina - med en och annan gudruta. Men jag skulle nog ha sytt dom i nå´t slags mönster.....


Sen blev det en tavla i - för mig - ovanliga färger! Den är 65 x 48 cm stor och jag har döpt den till "Höstlövat" ;-) Jag fick faktiskt idén från en bild i en tidning! Sen kan man ju fundera på, varför jag inte quiltade hela tavlan.... Då hade det inte lika lätt blivit "skrynklor" på de icke-sydda platserna..... 

Men - gjort är gjort och lort är lort.... Jag är ganska nöjd med den ändå :-)


Sen blev det en tavla till - med för mig ovanliga färger igen!! D v s inte blått!! Den mäter 48 x 56 cm...

   

Och - den gillar jag faktiskt!! "Fönster mot våren" tror jag den heter....


Och nog går jag här och väntar på våren och värmen!! Just nu är det minus 20,5 grader ute :-(( Fy vad jag HATAR att frysa!! Både händer och fötter är som kylklampar - trots att jag sitter inomhus. På eftermiddan la jag mig i ett HETT bad och tinade ett tag - sååå skönt!! Men jag är ändå glad, att jag inte bor i eget hus nu! Vara rädd att vattnet ska frysa, elen strejka och se hur hundralapparna flyger ut, när värmen ska in....


Imorr´n hade jag faktiskt tänkt mig, att åka iväg på syfestival i Västerås!! Men det vete 17 i den här kylan.... Fast ut och handla MÅSTE jag hur som helst. Ska snart gå ut och sätta igång motor- och kupé värmaren till Pippi och prata snällt med henne ;-) Jag skulle faktiskt behöva mer vadd - jag har nästan slut. Och ideérna slåss inne i skallen - vill sy mer, vill sy mer.... Annars har jag ju egentligen rätt mycket tyg hemma förstås - om jag nu inte kommer iväg....


Har tänkt en del på min lilla pappa. Han och mamma flyttade alltså från Huddinge till "lapphelvetet" utanför Vilhelmina, när dom hade gift sig. Till byn Malgovik - postadress Laxbäcken. Det var ont om arbete och pappa fick tjänst som slöjdlärare i byskolan i Malgovik. Till att börja med bodde dom i lärarbostaden där - ett rum och kök. 1941 var det ju en väldigt kall vinter. Och pappa mätte upp den kallaste temperatur som nå´nsin mätts upp i Sverige - 53,3 minusgrader!! På Luciadagen 1941. Pappa hade en granne med sig , Runo, som vittne och skickade sen in termometern till dåvarande SMHI för kontroll. Dom justerade tempen lite så det blev 53,3.... Fy 17 - tur man inte var född då!! Men min äldsta bror var född - det kanske var därför han blev, som han blev ;-)


Så varför skulle 20 minus vara nå´t att gnälla för ;-).... Fast det är en torrare kyla förstås där uppe. Tur ändå att jag inte bor kvar..... Jag skulle nog passa bättre närmare ekvatorn egentligen ;-)


Sakta, sakta går jag i alla fall neråt i vikt. Jag har inte givit upp ännu och det är jag faktiskt rätt stolt över!! Men visst blir det lite kaffebröd nå´n gång då och då. Sist jag handlade i Fagersta gick jag länge omkring och skulle välja ut nå´smarr. Till slut blev det napoleonbakelse - längtade tills jag var hemma och kunde glufsa i mig!! Stoor besvikelse!! Locket, som ska vara frasigt och sött, var mjukt, sladdrigt och snuskigt!! Och grädden var nog från veckan före, torr och stampig. Så det hamnade i avfallspåsen!! Nästa godisdag får det nog bli en semla - färsk!!


Härom dagen kunde jag inte annat än skratta åt mig själv. Tyckte jeanslinningen satt så hårt om magen - jag fick vika ner linningen, så den inte skulle klämma på mitt diafragmabråck!! Tänkte att jag hade samlat på mig mycket vätska i kroppen.... När jag sen klädde av mig på kvällen, upptäckte jag, att jag på morrón hade satt på mig byxorna bak- och fram :-D  Hi hi hi - gamla tanter.....;-)   

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards