stinalill

Alla inlägg under mars 2012

Av Stina - 31 mars 2012 20:21

Slut på månad nummer 3.... Våren har varit här och vänt. Snö på gräsmattan i morse, men guskelov är den borta igen! När våren var varm och skön tog jag mig iväg ut och plockade påskris, vildvinskvistar och lite annat ris. Idag blir det många foton - jag ligger ju efter i dokumentationen ;-)


   

Bredvid kyrkan hade dom fällt några stora träd och kameran kom fram så klart! Så vackra sågytor på träden! Och "annat ris" (som jag skrev förut) tog jag från detta träd och satte i en vas på balkongen. Men vad det är för sorts träd, vet jag inte - orginellt ris i alla fall. Det var som små kottar, som nu har öppnat sig och det ser ut som frömjöl - blommor??


       

Isen på Övre Vättern hade inte riktigt släppt ännu. Så hittade jag vackra små parasitsvampar - en hel familj - på ett gammalt omkullvräkt träd vid stranden....


När det ännu var varmt, fixade jag till lite på min nya stora balkong! Det fick bli en ny liten sittgrupp och t o m några penseér. Men det ser lite fjuttigt ut, när balkongen är så stor. Men nöjd är jag ändå! Fler blommor kommer nog framöver.... Och här satt jag och kommer att sitta, när den goa vämen är kommen.... De flygande fåglarna har oxå återfått sin plats på den vita väggen....

   


Förra helgen kom Annsan och Harry och hämtade mig till storloppisen i Folkets park här i Skbg. Många grejer fanns det minsann!! Och jag fann så klart några grejer, som jag inte visste att jag behövde ;-) Men det bästa var nog att sitta i solen och prata och inta te och smörgås! Och fota lite så klart!!


         

Canadagässen låg tydligen redan på ägg - tror jag i alla fall.... Himlen var så blå så blå - liksom Övre Vättern. Och utflykten höjde mitt humör med flera grader :-) Det är så skönt, när någon tar tag i mig och "motar" ut mig från mitt bo. Det finns så mycket fint i livet, att vara glad och tacksam för! Även om det kan kännas mörkt ibland. Livet går ju faktiskt inte i repris, så det gäller att försöka använda varje dag till nå´t vettigt...


Och en del har jag ju sytt sen sist. Den första är faktiskt från en tavla, som jag fotade nå´n gång nå´nstans. Jag skrev ut den i A4 format och hade den som förebild, när jag sydde den i symaskinsbroderi på fri hand. Storlek 30 x 35 cm. Lite ändringar gjorde jag ju här och där. Tycker den blev någolunda i alla fall. Men inte är jag ju nå´n Malin Lager precis. Och naturen är ju faktiskt vackrast på foto, om man nu ska ge sig på att avbilda den....


 


När jag en dag satt och kollade efer ett lämpligt vykort i min låda, hittade jag bl a vykorten av tre Vietnamesiska flickor. Jag vet, att jag har köpt dom en gång med tanke på en eventuell kommande tavla. Och idag sydde jag den andra av två färdig! Jag satte lotusblommor i händerna på dom och har försökt få till propotionerna. Men nog hade det underlättat, om jag hade lärt mig krokiteckning!! Fast ändå är jag nöjd med resultatet!! I alla fall med den tavlan där dom går.... Tavlorna är 32 x 37 cm stora och är även dom sydda helt på min symaskin.


 


Jag har sagt det förut och jag säger det igen : vilken tur att jag har mitt sömnadsintresse!! Vad skulle jag annars använda dagarna till.... Jag är ju inte särskilt social av mig, så jag skulle inte ha mycket ut av att gå i stugorna och "dricka kaffe" ;-) Och inte är jag nå´n föreningsmänniska direkt. Glömmer aldrig när jag hade bestämt mig för, att gå en fotokurs på folkhögskolan. Jag klarade med nöd och näppe en och en halv dag (av 5 dagar). Sen fick jag lov att bryta - jag hade en så´n ångest, att jag höll på att alldeles gå sönder. Ovanpå det fick jag dundermigrän. Det blev nå´t som liknade krav och det pallade jag inte för. Även fast jag verkligen VILLE gå den där kursen.... Och hade betalat den....    

  


       

Av Stina - 16 mars 2012 20:27

Den 6 mars åkte jag till Gävle för att fira Majan, som fyllde 12 år!! Jag förstår inte - så snabbt dom växer upp!! JAG är ju likadan som jag alltid har varit.... ;-/ Och nu är Maja lika lång (kort??) som jag!!


När hon kom hem från skolan, stekte lilla damen pannkakor - till pannkakstårta!! Och vispade till en till smet (till ännu en tårta), som Linnea var så snäll och stekte. Medan födelsedagsbarnet fixade till tårtorna tills gästerna skulle komma. Och det går väl inte att komma ifrån, att det blev mååånga paket!! Hon är ju oxå enda barnbarnet på sin mammas sida. Men det är roligt, att ge Maja presenter - hon blir så glad för vartenda litet paket! Jag lyckades fånga henne på två foton, men eftersom hon har sagt, att hon inte vill vara med på foto, så publicerar jag dem inte....


Detta är bara en bråkdel av alla paket - och så tulpaner från farmor....

 


Sen en bild på födelsedagsbarnets ädla fader ;-/ - eller vad man ska säga....

 

Han ÄR faktiskt rätt snygg i vanliga fall.....


Lillasyster Milou däremot säger ännu inte ifrån till att bli fotad ;-) Så det blev hon minsann!! Jag tog oxå några filmsnuttar på henne, men det tog så jättelång tid, att ladda upp, så jag avbröt det...


Och visst är hon en rekordsöt bebis....


   

Här har hon fått syn på först den ena, sen den andra girafftoffeln på sina fötter!! Denna giraffdress fick hon i julklapp av syster Maja (och farmor) Och hon pratade så det bubblade i munnen och flinade av och till :-) Hon verkar vara ett väldigt "snällt" barn. I och för sig är ju alla barn snälla, men Milou verkar inte vara nå´n skrikbebis - verkar glad, lugn och nöjd med livet.... Det var minsann annat med hennes pappa, som var både kolikbarn och öronbarn, när det begav sig.....


Sen visade Maja mig ett sätt, att måla mönstrade naglar!! Men droppade olika nagellacksfärger på varandra ner i en liten skål med vatten. Sen petade man lite med en tandpetare i detta, så det blev lite "randigt". Därefter doppade man naglarna i "röran". Men först tejpade man runt naglarna, så inte skinnet fick nå´t lack på sig. Det blev jättehäftigt!! 


För övrigt rullar dagarna på i en hiskelig fart. Det är så fantastiskt - nu är nästan ALL snö borta!! Och våren nalkas med stormsteg - även om den inte är riktigt stabil ännu. Igår när jag hade varit och hälsat på Anita, kom jag till och fick äntligen bilen tvättad i Fagersta - maskintvättad. Så ska jag ta en lämplig dag och tvätta av henne inuti oxå och dammsuga. Har även konstaterat, att det är dax att sy nya stolsskydd till framsätena. Det ena är faktiskt utslitet på förarplatsen.


I tisdax var jag och tog PK-prov och passade samtidigt på, att be Lotta ta ett blodtryck. Eftersom jag tyckte, att jag var lite snurrigare än vanligt. Och jodå - det var lågt - 100/65. Sen tog jag trycket flera gånger hos Heffa och då var det ännu lägre. På onsdan ringde sen Dr N upp mig !! och ordinerade ett minskat intag av Furix. Så nu ska jag äta bara en halv tablett om da´n - för ett år sedan tog jag sex Furix om da´n!!


Ibland undrar jag, om det vore möjligt att sluta med fler meduxiner. Men jag vågar inte pröva. När jag sist gick uppför en trappa, (när Annsan och jag var på konsert på herrgår´n förra freda´n) så blev jag fortfarande så där fruktansvärt flåsig. Lät som jag hade sprungit uppför trappen i högsta hastighet. Känns lite förargligt om folk ser det. Därtill tar jag snedsteg då och nu - speciellt när jag är bland folk av någon anledning. Men - jag är ju i princip nykterist!! Så när som på Baileys sådär en gång per år ;-) 


Så har jag sytt en lite annorlunda tavla - med hål i!! Den var kul att sy, men inte riktigt så effektfull, som jag hade tänkt mig.... Den hänger just nu på mitt balkongfönster, där trädet utanför skymtar igenom. Och så några detaljbilder där man ser de "lösa" trådarna jag har sytt i hålen ;-) Så sydde jag även fast små vita pärlor här och där, men dom syns inte alls, när den är upphängd. Upptill och nertill har jag sytt fast bambupinnar, som jag har målat vita.

     

Av Stina - 3 mars 2012 20:22

Vilka fantastiska solskensdagar det har varit!! Jag har setat på balkongen och verkligen njutit av solen och värmen Kunde inte annat än le åt mig själv - först laddar jag upp med raggsockor, fårskinnstofflor,  flieströja, tjock ullpläd + en annan pläd. Sen åker ullpläden bort, sen xtrapläden, flieströjan, tofflorna och även raggsockorna!! Och jag fryser inte i alla fall!! Ljuvligt, härligt!! Så en bok i örat och livet är fulländat!! Det är detta jag har längtat efter hela långa vintern!! Visst vet jag, att nog kommer vintern med sina bakslag, innan det blir riktig vår och sommar. Men jag har i alla fall än en gång njutit av solens värme :-)) "Jag vill känna att jag lever"  


Innan värmen kom, sydde jag denna tavla. Nöjd? Nääee.... Den blev liksom klumpig på nå´t sätt. "Aqva-rum" heter den och är 66 x 53 cm

 

Så en detaljbild i en klickbild


I tisdax var Heffa och jag till Västerås. Det var lite smått och gott jag skulle införskaffa. Sen blev det väl liiite tyger och annat som jag inte visste att jag behövde. Det var riktigt trevligt att ha sällskap! Vi åt good mat på Ikea, före en låång vandring på Ikeas nedre plan! Jösses vad grejer det finns där!! Jag orkade inte ta in allt och det var allt tur, att jag hade en vagn att hänga på!!


Efter en vilostund i bilen, fortsatte vi till Gallerian på nedervåningen - fortfarande med Ikeas vagn. Sen blev det en liten fika oxå ;-) Heffa och jag har haft funderingar på, att ta oss en tur till Tallinn och gå på spa. Såg framför mig en härlig varm bassäng, lite massage och även  en sakta promenad i Tallinns gränder och små affärer. Men - efter denna dag i Västerås, var jag tvungen att inse, att jag skulle inte orka nå´n så´n resa. Det GÅR helt enkelt inte, hur gärna jag än vill :-( Orken finns bara inte, fick jag återigen en påminnelse om....


Men sy kan jag i alla fall fortsätta med!! Guskelov att jag klarar det - det är jag verkligen tacksam över. När jag lämnat balkongen på eftermiddagarna, har jag provsytt några ljuslyktor. Inte säsong för så´na nu förstås, men jag var tvungen att prova... Fotona är tagna med blixt först, sen utan blixt med värmeljusen tända.

Klickbilder

   

   

Dom här kan man ju variera i hur många skepnader som helst.... med spetsar, band och pärlor. Tyvärr har jag ingen mer lampskärmsplast, som jag haft i botten på ljuslyktorna. Men jag ska nog ta och införskaffa några tunna plastskärbräden - dom går ju oxå bra att använda som bottenstadga.


Sen talade jag med "bossen" på bibblan härom dagen, om att eventuellt ha en utställning där framåt hösten. Det har ju blivit en hel del tavlor på sista tiden och fler idéer finns i "hårddisken". Det känns ju liksom lite mer meningsfullt att sy med en utställning framför sig att presentera grejerna på. Att sy tavlor till barn och barnbarn, tror jag inte är något, som dom ser fram emot precis.... Och högarna växer i arbetsrummet ;-) Ävenså tyghögarna - tänk att det finns så många vackra tyger!!


Så har jag oxå fått till en frigolitskiva till staffliet, som jag fick låna av Staffan. Så nu kan jag nåla upp tygbitarna och få ett hum om, hur det kommer att se ut, innan jag sätter igång med symaskinen! Nu är det faktiskt fullt i mitt arbetsrum!! Det var allt tur, att jag fick mig ett sån´t rum!! Jag som inte ville ha en tvåa!! Men man kan ju ändra sig....             

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards