stinalill

Alla inlägg under april 2012

Av Stina - 30 april 2012 19:46

Vad jag njuter av denna fantastiska vår!! Idag har en del björkar slagit ut, fåglarna kvittrar och det växer i varenda vrå!! Sååå härligt!! Nu kan jag verkligen LEVA!! Jag slipper knöka in mig i en massa kläder och ändå frysa.... :-D


Tog mig en sväng ut i skogen idag. Och tog mossa till mitt älvlandskap - ja lite smått och gott följde med i kassen.... Jag åkte bara till andra sidan Nedre Vättern. Kameran i högsta hugg förstås ;-) ALLT är så himla vackert!!

                

En jättestubbe fann jag vid sidan av vägen på ett annat ställe. Med stora vackra parasitsvampar på. 


Och blommorna blommar... Tussilago, blåsippor och vitsippor samtidigt. Så hittade jag oxå en familj vårlök och t o m några skogsvioler hade vågat sig fram!!

     


Sen åkte jag till ett annat ställe, för att oxå ta med lite vitmossa till mitt landskap. Och jag hittade även flera vackra stenar med lite rött i. Och aldrig har jag då sett en så´n här myrstack förut!! Det var sand och grus och sen en krans med gräs runt om. Jag tror myrorna hade sitt bo i sanden - det var små "hål" ner till underjorden ;-) 

 


Så har jag tidigare målat plankan (tack Erik för den!) - vit - och skruvat fast den på konsollerna. (Tack Lasse för att du rundade av hörnen åt mig!) Efter att ha mätt så noga, så noga och använt slagborren till hålen i väggen, pluggat efter konstens alla regler - så kom slutligen hyllan på plats!! Jag orkade inte skruva in två av skruvarna helt. Och NEJ jag blir aldrig nå´n händig snickare :-( Ett tag tänkte jag ropa in första bästa karl, som passerade utanför balkongen.... Men nu sitter den i alla fall på väggen. Med svarta pryttler uppepå. Bl a några stenar, som jag har målat svarta. Och det svarta hjärtat, som jag fått av Lotta.... Den som har nå´t att invända mot mitt snickarkunnande, får gärna komma och göra om det bättre.....

 


Sen har då älvlandskapet kommit iordning!! Det är såå kul, att möbla, flytta och greja med detta landskap!! När det är gjort, är det vår på riktigt!! Och alla älvor har äntligen fått komma ut från sitt vintergömme!!


När jag snubblar fram i skogen, känner jag mig lycklig!! Tänk att jag ännu klarar, att ta mig fram i skogen! Inte långt och inte fort. Men jag hinner med att se alla små liv, som har vaknat från vintersömnen. Allt som växer - ännu ett år.... Det är förunderligt - fantastiskt!!


Och vicken tur att jag kan ta min Pippi, så jag kommer iväg ut!! Imorr´n skulle det visst bli pangväder - bara en stor sol på väderrappaporten!! Sjön kanske....?        

Av Stina - 23 april 2012 18:29

Idag hade jag en dejt med Fixar-Malte ;-) Han kom och hjälpte mig borra i två krokar, som ska hålla upp spaljen på balkongen. Plus att han skruvade upp fästet för flaggan oxå. Sen kom jag ju på, att jag ska ta och måla fästet och flaggstången -  lika bra att göra det på en gång. Klar med det, tyckte jag att hörnbordet för älvorna även det behövde en uppsnyggning med vit färg. Kände vid ett tillfälle att några hårstrån fastnade i karmen, när jag målade den nedre hyllan. Men det var ju en baggis - bara att klippa bort de strå´n som eventuellt hade fått lite färg på sig.


Jag var ju lite snål, så jag tänkte göra slut på den vita lackfärgen. Innan jag börjar med den nya burken vattenlöslig färg. Snålheten bedrar visheten som bekant.... Det blev till att ta fram flaskan med lacknafta och göra ren penseln. Turligt nog hade jag satt på mig engånghandskar, så jag slapp lacknafta på händerna. Det luktar ju pyton!


När jag var färdig, råkade jag se mig själv i spegeln. OJ - jag hade massor med vit färg i håret!! Nog för jag har funderat på slingor - men.... Så det blev att ta fram lacknaftan igen och gno in en hårtes i taget. När det äntligen var den gamla vanliga färgen på halmtaket mitt - så fullkomligt STANK jag!! :-( Vilket gav mig rejäl huvudvärk. Så nu är mitt hår tvättat tre gånger. Hoppas verkligen att jag sen inte går omkring och luktar målarburk :-/ Turligt nog har jag en tid hos frissan på onsdag - får väl fråga henne vad jag luktar....


Annars är ju våren här med vitsippor och blåsippor. Fast inte KÄNNS det dom vår precis - kallt så in i bäng. Men vårvärmen kommer väl så småningom ändå....

     


Så har jag sytt en tavla till -  i symaskinsbroderi - 50 x 44 cm stor. Jag kallar den för "Kajplats"!!

 


För att verkligen SE hur ett träd är uppbyggt, tog jag hjälp av ett foto på trädet, som står utanför min balkong. Men naturligtvis blev det inte riktigt lika många kvistar.... Glömmer aldrig när jag skulle till att sy en gran förut. Jag hade ju för mig, att grenarna hänger neråt på en gran. Men se det är bara grenarna längst ner, som gör det - om inte alla grenar är nedtyngda av snö förstås. Grenarna längre upp växer faktiskt uppåt ;-)


Annars händer det inte så mycket - det kanske man får vara glad för ;-) Quiltemagasinet kom i brevlådan idag - stor förväntan! Men jag blev besviken - det var inte något som inspirerade mig i alla fall.... Väntar på att en tysk tidning ska komma inramlande - "Lena´s Patchwork". Den har jag prenumererat på - men det verkar vara lång framkörning. Jag fick låna ett ex av tjejen med syaffär´n i Kolsva. Och den verkar ha lite av min stil.


I torsdax var Heffa och jag iväg till den stora metropolen Fagersta. Heffa bjöd mig på lunch på kinarestaurangen där :-) Sen gick vi i några affärer och kollade plus hembygdsgården (med fika!) innan vi åkte hem trötta och nöjda.


Så har jag beställt tid för recond av Pippi - motortvätt, tvätt in- och utvändigt, vaxning och polering. Jag hade en så´n tur att Strids däck här i Skbg gör sån´t. Ibland är det minsann bra att fråga, vilket jag gjorde, när jag var dit och bytte till sommardäck. Men han hade inte tid förrän framme i maj, men det gör ju inget. Huvudsaken är att det blir gjort. Hon har blivit lite eftersatt, eftersom jag inte orkar - det är nog flera år sen jag vaxade henne....


Nu ska jag nog lägga mig i bädden ett tag. Jag "råkade" gå upp alldeles för tidigt imorse!! Jag trodde klockan var kvart i tio, men vid närmare koll var hon bara tio i nio. Men då var jag ju redan uppe och även om jag var tämligen groggy, så gick jag inte tillbaka till sängen....   

Av Stina - 15 april 2012 19:14

I fredax kväll var jag och Annsan till Korpen och kollade på "Claes Jansson & Trio X". Dom sjöng och spelade Tage Danielssons visor och texter. Och berättade även om honom. Alltså Tage var ju suverän - han kunde verkligen sätta huvet på spiken med sin samhällskritik - med så mycket humor! Det mesta av vad som framfördes, kände jag ju igen. Bl a monologen om Harrisburg - sannolikheten att det som hade hänt, verkligen hade hänt.....


Fastän timmen var sen, när det var slut, följde Annsan mig hem och bar in hjulet åt mig!! Och jag är så nöjd, så nöjd :-) Tycker det är så vackert med det gråa, gamla träet och rostiga järndelar!!


Så ägnade jag en hel dag åt, att sy ett nytt örngott till min sovkudde. Ibland undrar jag, om jag är riktigt klok - skär sönder örngottstyget i remsor, för att sen sy ihop det med mycken möda till ett örngott.... Dessutom med en fram- och en baksida. Men jag sover gott på kudden i alla fall ;-)


 


Så sydde jag färdig min soltavla igår. På första bilden (utan blixt) syns det, att solen är vadderad och alltså "högre" än det övriga motivet. Hjärtat är oxå stoppat med vadd och bara fastsytt i spetsen. Mycket jobb ligger bakom, kan jag försäkra. Solen sydde jag först ihop med små lappar i olika gula färger, sen klippte jag till den och kastade kanterna. Sen sydde jag maskinbroderi med bling-bling-tråd över hela solen. Och tråden gick av hundra gånger - det krävdes allt en och annan svordom, innan den var färdig att sys fast på "under"tyget ;-) Den är 55 x 55 cm och "Soldyrkan" tror jag att den heter....'


Klickbilder:

 


Nog vandrar tankarna efter mitt besök i Bennarby. Tänk att man kan älska ALLA sina barn och barnbarn så mycket!! Alla har olika personligheter och olika kvaliteér. En del egenheter känner jag igen från mig själv, en del hör bara hemma i en individ. Och jag kan ibland även se de mindre bra sidorna, men ändå känna en så´n värme för dom. Allt eftersom åren har gått, har jag ju oxå förstått vilka misstag jag har gjort emot dem. Men jag har förlåtit mig själv för dessa misstag. Eftersom jag gjorde så gott jag kunde efter mina förutsättningar. Nå´n mamma har jag ju inte haft att efterlikna eller kunnat tänka - så där ska jag aldrig göra ;-)


Och alla är ju en produkt av de föregående generationerna och ingen är fulländad nå´nsin. Det känns oxå skönt, att jag har kunnat förlåta min pappa, för att han inte kunde skydda mig. Jag har faktiskt även förlåtit min äldsta bror för hans beteende emot mig. Han hade i sin tur ingen ledning, när han växte upp. På det här sättet känner jag mig tillfreds i min ålderdom. Det är liksom att känslan och förnuftet går hand i hand numera. Och egentligen tänker jag rätt sällan på det som varit - även om jag kan använda mina erfarenheter bakåt i tiden ibland, för att försöka förstå andra människor.


Visst händer det att ångest och lessenhet, kan dyka upp emellanåt. Men då kan jag se, att det beror på något i nuet - eventuellt förstärkt av min barndoms ärr.  Och jag behöver inte bli så rädd, att jag stänger av mina känslor. Jag VET, att det går över. Jag VET, att jag klarar att genomlida de svåra känslorna och jag kan TRO på, att jag kommer att bli glad igen så småningom.        

Av Stina - 10 april 2012 19:14

På långfredagen for jag iväg till familjen Bergefur i Bennarby. Sååå kul att träffa dem allihopa   Vofsingen Eddie fullkomligt vräkte sig på mig av glädje!! En gladare och vildare hund finns nog inte att uppbringa!! Men snäll och vacker är han verkligen.


Så bjöds det på lammstek, sås, potatisgratäng och sallad - jösses va gott!! Jag slängde viktväktarna i väggen och bjöd inte in dom igen förrän idag ;-) Ja hela påsken var ett enda ätande....För att inte tala om det stoooora påskägget, som kom fram på påskaftonen!! Jag har aldrig sett ett så stort ägg!!


Som synes kom gävleborna på påskaftonen oxå!!   Så jag fick träffa även dom godingarna - bonus!!!! Och vi åt tillsammans allihop, pratade och skrattade. Och Preben skruvade isär tre stycken laptoppar, som hade kraschat hos Bergefurs. Han ska försöka ta fram minnen från hårddiskarna och föra över på CD åt dom - gamla foton och filmer.


Naturligtvis kom mormor/farmor fram med kameran och som vanligt ville barnbarnen inte fotas.... Men minstingen kan ännu inte protestera, så på henne blev det ju ett antal foton ;-) Johanna fick sin kusin i knäet ett tag och lilla Millan blev väldigt skrattig, när Johanna hoppade med henne :-)


     

Sen fick Erik henne i knäet och påstod, att Milou gjorde fingret åt farmor alldeles, alldeles själv ;-) Och farbror Erik är ju en skojsig en och försökte göra om bebisen till kines oxå - ha ha ha :-/ 


Så var vi ut i blåsten och kylan och kollade in hästkräken, som gick i olika hagar. Först ut kommer vackra Julia som går tillsammans med nyförvärvet Romantica, som dom ska ha som avelssto. Sen Oki Doki - en treåring (snart fyra?), som snart ska ridas in. Efter det kommer Spinning Sparrow - Sparven kallad - en graciös liten hingst som går tillsammans med Oki och lilla, lilla Valle - som är en liten tuff shettis. Det är dom tre "grabbarna". Sen är det Moa (som ska föla i juni) i samma hage som Johannas älskling, Eternity - kallad Ettan - en ståtlig dam, som är störst av alla.... och en fryslort - därav täcket...


       

Jag förstår inte hur dom orkar hållas med så många hästar - men det är väl en livsstil, som präglar hela deras liv. Först ska hästarna släppas ut på morron, så ska det mockas i sju boxar, dom ska ha lunch och vatten. Sen ska dom tas in i stallet, få mat och sen "nattas" innan familjen går i säng. Sen är det ju allt runt omkring, som ska fixas. Erik har t ex just plöjt en vall och höskörden ska sen in senare på sommar´n, maskiner repareras, det ska stängslas m m. På påskdagen hjälptes hela familjen åt och städade på skullen. Det var gammalt, dåligt hö som kördes ut och eldades upp på en åker.


Medan "bönderna" jobbade tog jag en försiktig promenad i skogen bakom stallet. Och som vanligt hittade jag så vackra mossbelupna stenar och talande rötter....

               


Jag såg oxå "rader" med stenar, där det hade stått hus från förr. Senare fick jag veta, att husgrunderna var från 1600-talet och det hade varit arkeologer där förut och grävt ut. Alldeles bakom stallet fanns en gammal timrad vägg, som håller på att rasa samman. Tidens tand har verkligen gnagt där....

       

En vacker solnedgång hann jag oxå få med på påskdagens kväll....


Så gick jag och tittade på ett gammalt vackert trähjul, som stod lutat mot dassdörren. Det finns en vackert rostig järnring runt hjulet och järn"beslag" i mitten av hjulet. Jag frågade lite försiktigt var dom skulle ha det nå´nstans. Och jag fick ta med det hem!!! Tungt som 17, men Erik lastade in det i bakluckan!! Det ska jag ha på balkongen sen - mot den vita väggen! - När jag får fatt i nå´n, som kan hjälpa mig att bära in det förstås....


Och återigen sov jag riktigt bra på nätterna :-)) Jag vilade oxå av och till på dagarna - låg i sängen och lyssnade på bok - och slumrade lite då och då!! Så när jag var uppe kändes det inte så där förlamande tröttigt - såå skönt!! Men innan jag kom hem - handlade i Västerås - var jag så klart vråltrött. Och idag har det minsann varit sysselsättning light ;-) Men troligtvis kommer det ännu en dag imorr´n. Och jag känner mig så nöjd, så nöjd med att ha träffat barn och barnbarn och delat en liten, liten bit av deras liv!! Tänk att jag har fått så goa och fina - och kloka!! - barn och barnbarn!! Jag har verkligen all anledning att vara tacksam. Visst har det varit både djupa gropar och höga berg på vägen - men vi har klarat det!!             

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards