stinalill

Alla inlägg under januari 2013

Av Stina - 27 januari 2013 00:59

Så var det då dax för en vaken natt igen. Men vad gör väl det för en pensionär    Det finns ju tid att sova dagtid oxå...... Och jag måste nog försöka ändra lite på mina sovvanor. Det är inte praktiskt att äta frukost, när andra äter lunch. .....  Och dagen blir så kort oxå. Jag hinner ju inte göra nå´t förrän det är kväll igen....   Men de där förmiddagarna är otroligt mysiga. Ligger och låter tankarna fladdra och snarkar till då och då. Och ideérna ploppar ofta upp då oxå.....


       


Ja inte har det blivit mycket sytt den sista tiden. Även om jag ändå är igång. Jag sydde det sista (??) grytlapps- och handdukssetet för lite sen till min granne. Jag fick nämnligen en stor kasse med förträffliga tyger av henne för ganska länge sen. Så har jag gått och smygtittat i hennes köksfönster och jag såg, att hon hade en grå fondvägg med lite orange i och en orangerandig gardin - därav färgvalet. Men det var bara det, att jag hade sett fel - det var inte orange utan rosa!! Men det fick gå ändå....


Så håller jag på med en tavla - som har tagit rätt lång tid. men snart är den klar! Jag fick en idé till upphängning av den då jag låg och vred och vände i sängen ikväll. Så var jag tvungen att gå upp och kolla om det skulle funka - och jag tror det blir bra.... När den är klar, ska jag allt sy några mindre projekt, som inte tar lika lång tid.


I höstas följde Lena med mig för en sista glutt på Solrosen - den förskola som jag började jobba i, när jag flyttade till Skinnsberg. Solrosen är nu omdöpt till Solgården och huserar numera i en nedlagd skola o fritidshem en bit ifrån (f d Sotvretsgården). Det var meningen, att den gamla förskolan skulle byggas om till äldreboende. Men vid närmare eftertanke såg visst politikerna att den var för nedsliten. Så sista budet är, att den ska rivas!! Sorgligt.... Många minnen finns där för mig - både roliga och jobbiga pesonalmöten, många skratt och även tårar. Men, men - man kan ju inte leva i det förflutna - det mesta förändras med åren.... Men lite foton tog jag vid besöket - som lite minnesstöd   


 


"Fram"sidan och "bak"sidan in emot gården.


     


Köket, en anslagstavla, som inte längre har nå´n funktion och ett tömt förråd....


       


Lekhallen med lite rester kvar, ett alldeles tomt rum på "Solen" och rum på avdelningen "Rosen". Brandkåren har använt lokalerna för rökdykningsträning och därför täckt fönstrena i en del rum. När vi var där, kom dom och satte igång rökmaskinen, för ännu en träningsomgång. Och tiden får väl visa, om det en dag blir nå´t äldreboende där. Kanske kommer jag tillbaka till Solrosen en vacker dag   


På ett vis är det knasigt, att bloggen är "officiell". Jag tänker ju väldigt ofta på mina barn och barnbarn och undrar hur dom har det. Många tankar och funderingar blir det. Som jag egentligen skulle behöva "skriva av" mig. Men det vill jag inte - jag vill ju inte lämna ut dom så klart. Men både dom och andra skulle ju kunna få för sig, att jag inte bryr mig om dom. Men det gör jag verkligen - tänker på dom både natt och dag. Och det allra tråkigaste med min "sjukdomsbild" är - att jag inte orkar resa till dom, så som jag skulle vilja    Och alla tre familjerna rusar på mitt i livet och har så klart svårt att få tiden att räcka till alla vardagliga plikter. Jag minns ju själv hur det var, när det begav sig.... Så glöm inte det, att er mamma, svärmor, farmor och mormor har er i tankarna väldigt ofta    

                                                  
                                                  
                                                  
       

Av Stina - 12 januari 2013 17:44

För drygt en vecka sen hittade jag tillbaka till glädjen och engagemanget i syendet!!! Det var fantastiskt!!   Ett tag trodde jag faktiskt, att min tid  med tygerna var över.... Innan detta hände, gjorde jag ett tappert försök, att sy en löpare. Men den blev så klart väldigt tråkig och helt utan stil.....   


 


Sen började jag - efter att ha sett en bild i en tidning - att sy en sommarduk till Annsan. Trodde jag i alla fall.... Men se det blev ingen duk - det blev en tavla istället!! Ca 60 x 70 cm stor. Motivet stämde inte till en duk, tyckte jag. Tavlan är inte riktigt klar - det är ramen som fattas ännu. En smal gul "innerram" har jag nålat dit, men inte sytt fast ännu. Jag tror den måste "ligga till" sig lite, innan jag kommer igång med ramen. Kan inte bestämma mig, om det ska vara en mörkgrön ram....  eller rent av en smal röd ram.... Åsikter???



För övrigt är jag faktiskt rätt nöjd med den!! Jag tycker om färgkombinationerna. I verkligheten är nog det gula lite gulare.... Men mest lycklig är jag nog, för att det GICK att sy nå´t igen!!!   


Igår tog jag mig en tur till Fagersta. Jag måste ju förnya mitt handikappparkeringstillstånd. Och det måste vara ett foto med till den ansökan. Och turligt nog, finns det fortfarande en fotograf i Fagersta, som kunde knäppa tanten. Sen gick jag en runda på Pickaboo och hittade ett och annat, som jag inte visste, att jag behövde.... Bland annat en ny hallmatta - inklusive en ny dörrmatta!! Den  nya är inte lika lång som den gamla. Och jag tyckte att den såg lite vårig ut med tulipanerna....


  

Ja, ja - nå´nstans ska man ju lägga pengarna - jag kan ju inte ta med dom, när jag "går". Idag har jag setat och försökt få "ordning" på alla mina teér. Jag fick en stor, fin låda med olika teér av Ida i julklapp. Och den lådan skulle jag faktiskt vilja ha upp på en liten hylla i köket. Så långt har jag inte kommit än. Men jag fick en liten låda utan teér i somras. Och nu har jag satt tätningslist (Pickaboo!!) på den lådan och hällt upp andra teér, som jag oxå fått. Det känns så lyxigt, att kunna välja mellan så många olika sorter!! Och te vågar jag faktiskt även dricka, när jag är törstig, eftersom det är vattendrivande.


Apropå törstig - igår köpte jag ingenting "olagligt" och stoppade in i ansiktet!! Istället gick jag faktiskt och åt kinamat på en resturang!! Buffé.... Jag åt så jag var riktigt mätt och - senare kom törsten   Det tog ju lite tid, innan jag var hemma igen och kunde ta mig en kopp te.....

  

Härom natten hade jag en riktigt konstig dröm. Jag var hemma i mitt kök (mycket större än i verkligheten). Och det var massor av människor där - mina barn med respektive och mina barnbarn. Så kom min bror Hans med sin familj!! Och han satte igång och skulle hjälpa mig laga mat till allihopa - tog fram allt möjligt ur frysen vartefter fler personer kom. Kände att jag hade absolut noll koll på allting - jättestressad. Sen kom min äldste bror med sin familj!! Och så kom Therese och hennes dotter. Jag tyckte att Therese var lite rund om magen, men vågade inte fråga nå´t - hon hade ju kanske gått upp i vikt.... Men så berättade hon, att hon VAR gravid!! Och frågade om jag ville se hennes mage!! Kände mig väldigt hedrad... Det visade sig, att det fanns ett vackert gammeldax dubbelfönster frampå hennes mage, så man kunde se hennes lilla baby där inne!! En sööt liten varelse, som flöt omkring. Så öppnade Therese ena hälften av fönstret och tog ut den lilla och visade mig!! Sen stoppade hon in den igen och stängde fönstret!!!


Hur 17 kan man få till en så´n dröm?? Skulle - kanske - vara intressant, att analysera den drömmen. Men jag tror jag avstår.... Men "barnet inom oss" har ju fått sin plats, som man kan studera genom "fönstret"   - om man vill.....


                                                  


                                                  


                                                  


               

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards