stinalill

Alla inlägg under juli 2013

Av Stina - 21 juli 2013 11:52

I förrgår tänkte jag mig ut och prova mina "vingar" d v s ögon   . Och det gick ju bra!! Åkte först till Virsbo konsthall, där dom hade utställning med konstglas och silversmide. Hade jag läst i bladet. Men först gick jag en trappa ner till keramikverkstan. Och jösses vad många vackra saker!! Glömde tyvärr att slita upp kameran och fota... Men jag kunde inte låta bli, att köpa med mig två saker, som fick mitt hjärta att klappa


   

Den första är ca 60 cm hög med keramik och glasbeklädda "vingar". Dessa är limmade på den av havet slipade drivveden. Såå vacker tycker jag i all sin stiliserade enkelhet!! Den andra "grejen" är en urholkad gammal gren (ca två decimeter hög) med en skröjbränd liten uggla sittandes inuti!! Kul och naturens orginella konstverk!! Hon som har verkstan heter Lisbeth Grando - har en hemsida : grando.se  På det stället hade jag kunnat köpt en hel del vackerhet.... Den som säger, att man inte blir lycklig av saker, har inte upplevt lyckan av att kunna köpa vackra saker och kunna titta på gång på gång på gång.... Hon gav mig oxå ett tips på ett galleri i Västerås, där hon tyckte, att jag skulle ställa ut mina alster. Får väl se hur det blir med de....


Sen var det då konstglas o silversmide på övervåningen. Tyvärr - eller tur - inte mycket som tilltalade mig. Otroligt skickligt utfört och en del roliga glasgrejer


             

De två sista konstverken var oxå gjorda som små vägglampor, effektfullt med glas i olika lager.


Silversmide - ja det var inte särskilt mycket och det tilltalade mig inte. Men visst - skickligt...


 

Så fanns det några halssmycken i en monter oxå.....


Nästa anhalt var Världsarvsquiltarna i Ängelsberg. DÄR fanns det mycket som tilltalade tanten, inte minst den vackra utsikten   


 

 

 Och där fanns en hel del ideér, som jag stoppade in i kameran!!


     

Kransen är ett "hopplock" av urklippta blommor och blader, som var fastsydda på nå´t underlag....


       

Det första fotot : det var mycket mer glittrigt, än som syns på bilden. Andra fotot : tilltalade mig mycket - rolig - den var mer än en meter hög, kanske 1,5. Tredje fotot : den svarta grinden + ramen var urklippt ur ETT enda tygstycke!! Ca en x en meter. Fjärde fotot : en gammal farmor sydde detta täcke tänkt till sitt barnbarn. Men farmor´n dog innan täcket var klart. Sen tog (jag tror) barnbarnet över och sydde det färdigt och gav det till SITT barnbarn - tror jag det var Det var några släktingar där, så dom tog ner täcket och visade hur stoort det var. 


När jag gick ner i trappen hängde den vita kaninpälsen med mössa på väggen. Det var en så´n päls jag hade, när jag var en liten tösabit!!

Utanför nästa butik stod de här gamla grejerna och påminde om gamla tider

           

Och inne i affären fanns det många minnen från svunna dar....


   


....och även tavlor som var en fröjd för mina ögon


   

Eftersom magen kurrade betydligt, åkte jag vidare till fiket på Hembygsdgården i Västanfors, där jag åt en mättande tunnbrödsrulle som jag delvis delade med ett gäng gråsparvar... Och naturligvis kunde jag inte låta bli att fota lite vackerheter där utanför oxå...


           


Sen blev det allt gamla Skinnsberg igen och visst var jag ordentligt trött efter denna konstrunda - men jag hade INTE huvudvärk    


Och idag tänkte jag mig ner till sjön, men jag kände mig så himla sömnig (vaknade väldigt tidigt) och trött, att det blev inget av. Inte lockar arga tanten heller precis   Så jag bestämde mig för, att invänta solen på balkongen istället i min sköna solsäng med en bok i örat....      

  

Av Stina - 14 juli 2013 17:41

Ibland kan jag undra hur vissa människor är funtade.... Igår åkte jag ner till sjön och såg fram emot ännu en skön dag i solen. När jag parkerade fanns det redan en bil där. Men jag tänkte - skit samma - jag behöver ju inte gnugga mig med dom, vilka det nu är...


     


Det visade sig vara "arga tanten" som G och jag döpt henne till - med barn och barnbarn. Jag hejade och klämde fram "Vicken härlig sommardag!" Tanten hejade mycket återhållssamt. Hennes man var tillsammans med barnbarnen ute i båten. Och hennes svärdotter låg på den platsen jag brukar ta till "min". Men jag började "bädda" till mig på andra sidan. "Där kan du inte ligga, pojkarna kommer att springa upp och ner där" - "Men då kan jag flytta mig, om dom kommer". Hennes svärdotter tittade hela tiden bort. Så klämde tanten ur sig, att hon inte kände sig bekväm, när jag var där. Jag svarade "då kan jag nog säga detsamma". Förklarade att jag orkar inte gå så långt. "Då kan du väl åka till Lien eller nå´n annanstans istället" Jag avslutade ordväxlingen med att säga "Det är då tur att vi har allemansrätten".


Tilläggas bör, att ingen av oss höjde rösten - så det lät säkert som att vi resonerade om nå´nting. När farfadern och pojkarna kom in till land, hejade han och log stort. Sonen likaså. Och när svärdottern plumsade i vattnet, bad hon leende om ursäkt, när hon trodde att hon stänkte på mig. Vilket jag försäkrade, att det gjorde ingenting alls.


Turligt nog packade dom ihop och försvann efter några timmar och allt kunde återgå till det "vanliga". Men jag kan inte låta bli att fundera över - hur en människa kan vara så ogin?? Jag tycker väl även jag, att det känns bättre, att vara själv där - eller med nå´n kompis. Men om det ändå kommer någon, så försöker jag i alla fall  vara trevlig och utbyta lite artighetsfraser. Den här tanten, som tidigare även har skällt ut G, måste känna sig väldigt eländig inuti?? Ha en massa ilska, som bubblar ut vid - för henne - lämpligt tillfälle? Fy 17 för att vara svärdotter till henne!! Men mest av allt måste det nog vara synd om "arga tanten" själv. Hon måste vara svart inuti....


Sen kunde jag ligga där på min vanliga plats och steka fläsket,   ha en bok i örat och fossingarna i vattnet - ljuvliga tid  


   


Imorse - inatt - vid 6 tiden åkte en crosscykel fram och tillbaka utanför. Snacka om att störa!!    När jag lagomt hade börjat slumra till, så kom han en vända till. DÅ kände jag mig svart inuti. Fantiserade om att skjuta med ärtrör på den token, kasta ägg, småsten.... Till slut gick jag upp o stängde balkongdörren o satte på takfläkten istället. Men man kan ju undra varför en ung kille (för d e han - har sett han förr) är vaken så tidigt och åker hoj?? Skulle han hämnas på nå´n arg tant eller.....


Om jag ska fortsätta på samma tema - grannen tvärs över vägen, är en rätt stor familj, tror jag. Och dom har studsmattan stående, så jag ser den från min balkong. Ibland är det några barn där, ibland många. Och dom skriiiker!! Särskilt en grabb, något äldre än de övriga, har tydligen "ledarskapet". Och dom är vakna seent på kvällen... Jag förstår inte vad han (eller dom) säger - skriker, men det låter skärande i mina öron. Fortfarande är jag ju rätt känslig för ljud. Det händer oxå, att ungarna spinger på vägen ner till macken, för att köpa godis. Dom kan vara 2 - 6 år gamla. Och det är ju faktiskt rätt mycket trafik där, stora lastbilar och många personbilar. Och där sitter jag och skulle vilja hoppa ner från balkongen och ta dom i hampan och leda hem dom.....



En kväll hörde jag några grabbar härma en tupp. Gång på gång. Tokiga ungar tänkte tanten. Tills jag en dag körde den andra vägen in till Vätterbo. En husvagn stod parkerad där med ett staket av hönsnät runt om!!! Det var inga tokiga ungar som hade kuckelikuat utan det VAR en tupp!! Med en hel del höns!! Så när den här familjen får oväntade gäster, kan dom gå ut och nacka en höna och middagen är fixad   För nå´n vecka sen, tyckte jag att jag hörde ett får bräka. Men det var nog en hörselhallunication - jag har inte sett till några ulliga djur....


Jag är så otroligt nöjd med alla soliga sommardagar!! Såå skönt att slippa frysa - jag njuter för fulla muggar!! Men det var kanske tur, att det blev lite molnigt idag, så skinnet får vila sig lite. Och tyvärr blir det inga fasta rutiner på ätandet - jordgubbar och mackor (och en och annan glass   ) Min Viktväktar CD fungerar inte heller på min nya dator, så jag har inget att "hålla mig i" - det blir ett fall för Tom... Men det tror jag får vänta till fram på höstkanten.. Då SKA jag....


Jag ser fram emot, att få mina nya glasögon. Ont i huvet mer eller mindre hela tiden. Så skrämde G mig med, att det kan ta jättelång tid att få dem, om dom inte skulle passa från början. För dom skickar ögonen till England, för att göra eventuella ändringar - och det tar tid.... Bara att hålla tummarna. Men ett par vanliga progressiva glasögon, ett par progressiva solglasögon, ett par läsglasögon och ett par skärmglasögon för 4 785 kronor - det är rätt bra pris tycker jag. Hos Specsavers. Jag vågade inte skicka efter ögon på nätet, eftersom jag har ett dubbelseende. Optikern trodde att det var en rest från min senaste stroke. Och ögonen försöker anpassa sig för att få EN bild, men till slut går det inte längre. Då blir ögonen överansträngda = huvudvärk. Hon trodde att det skulle påverka min trötthet positivt oxå!! Det vore ju en gåva från ovan!!  



Av Stina - 11 juli 2013 03:58

Nu kan jag väl bara varna - mååånga foton!! Det tar normalt ca 10 minuter, att åka hem från sjön. Men en dag i förra veckan tog det säkert en timme!! Jag såg den ena vackerheten efter den andra....


     

Prästkragar - inte för att jag tycker dom liknar präst-kragar. Dom som växer spelar ju i en annan dimension liksom - älskar/älskar inte...  


         

Så var det dom här björnlokorna - vackra, ståtliga och betydligt större än hundkexen! Dom finns tydligen både i svagt rosa och vita. Dom "föds" liksom ur ett stort "ägg" och vecklar sen ut sina klasar med blommor. För ett antal år sen försökte man utrota denna växt - den tar lätt över.... Och - man kan få brännmärken av den. Om man kommer åt växtsaften med huden, speciellt om det är i solljus, kan man då ordentlig sveda. Så varna barn och barnbarn!!


            

Sen blev det lite beskedligare blomster. Hundkexet känner ju alla igen. Men sen då??? Ingen aning!! Den sista av de här sex måste vara nå´n orkide av nå´t slag - ljust rosa mönster i bladen.... Kanske den föregående oxå??

         

Välkända... smörblomman som lyser upp så glatt, midsommarblomster som redan blommat ut nu, Ängsklockan där jag lyckades få med en liten insekt. Och så fibblan, som ju ofta räknas som nå´t ogräs.... vet inte varför för den lyser ju upp med sin gula färg..... 


     

Sen finns det ju en massa olika gräs - som ÄR vackra. Men svåra att fota, eftersom dom växer bland annat gräs. Det jag tidigare trodde var nå´n slags lilja, var nog inte det. Fotot med de raka bladen. Vet inte vad den heter, men jag har alltid kallat den kaveldun. Och så det täta och "virriga" gräset, som ser så sprött och lent ut....


       

Jaha ja midsommarblomster igen - och så en ståtligt tistel - ogräs?? I så fall vackert ogräs!! Och en mjölkört eller rallarros med sin vackra, lila färg. Och tittar man närmare - som humlan - ser man att varje liten blomma ser ut som en fjäril.


     

På en sten i skogen växte det fullt av harsyreblad i mossan - häftigt när solen lyste på delar av stenen.... Nog ser det läckert ut med himlen som syns bakom träden? Detta är en helt ny vy som kommit till..... Man skulle kunna tro, att det ligger en sjö där bortom, eller en dalgång. Men se det gör det inte!! Det är ett stort, fult kalhygge!!! 

Av Stina - 3 juli 2013 19:19

Björken har nu kommit på plats!! Annsan och Harry (+Annsans mamma) var hit i söndax och fixaxde och donade, medan tanten virrade runt som en äggsjuk höna. "Lämna nu över detta till Harry - jag lovar dig, att han fixar det här!" sade Annsan, som känner lössen på gången...   


          

Och visst reste sig björken   Och där står den nu och strålar mot tanten, som strålar tillbaka!! Ååå vad jag är nöjd!! Tack snälla Harry och Annsan!! På fotot längst till höger har stenansiktet Putin fått sin plats på den biten av björken, som Harry sågade av



Och inte nog med det - Harry fixade så balkonglådorna kunde flytta upp ett trappsteg!! Helt enligt mina önskemål!! Till på köpet köpte mammsan en tavla av mig!! Och jag (Coop) hade fixat en liten smörgåstårta och rabarberpaj (Albinssons) med vanliljsås.... Tänk vad skönt det är med vänner, som kan ordna tillet åt tanten, när hon inte kan själv   


Sen är det de två hängbjörkarna, som står här inne på gården. Dom är helt fantastiska - stooora och härliga - det är rena dansgolvet inunder, när man går in i "kojan". Så myysigt!! Det vore roligt, att vara barn och få leka där!! Talade med en granne, som hade lekt där som barn!!


   

På den vänstra bilden syns min elstolpe vid min parkeringsplats...


     

Dessa foton är tagna inne i "kojan". Det ser inte så tätt ut som i verkligheten - antar att kameran fångar upp allt ljus den kan....


     


En dag var jag till Björsbo trädgård och hittade en vindruvs planta!! Jag är nog inte riktigt klok, men det var garanti på den och dessutom rea. Så jag tyckte det var värt ett försök i alla fall. Kul om den tar sig.... Den var härdig, sa dom.... Sen är det den där krukan, som jag hade inbäddad i figolitchips i vinter. Min tanke var, att först skulle små gula krokusar komma upp i mitten av krukan. Och sen utanför dom skulle Scillan lysa upp. Och senare en sorts små lökar med vita blommor. Av krokusarna blev intet och inte heller Scillan behagade dyka upp. Inte några vita blommor heller - utan rosa!!  Ja ja - bra försök tanten!!


I de tre balkonglådorna har jag petat ner vit hänglobelia, röd hängpetunia och lite hängande penningblad. Och jösses vad dom växer!! Men det var ju meningen förstås    Så har jag gjort ett prov med att klä in hängamplarna med mossa, sen plast (medhål i) och så lite smått o gott - några husarknappar, en snöflinga och några av dom där gula som luktar illa (kommer inte ihåg namnet just nu)....


   

Och den här Blomman för dagen (som inte heter det) får klänga bäst den kan på det vackra, gamla hjulet. Ibland är blommorna vita, ibland blåa och ibland randiga!


Jaa jag är såå nöjd med mitt lilla sommarrum!! Tänk vad bra, att dom lät bygga ut balkongerna!!


   

Första fotot här är taget till vänster och det andra till höger. Så är där lite space emellan....


Idag har jag haft en riktig tröttdag. Men det har sin förklaring, då jag var till Västerås igår. Jag hade nämligen tid hos optikern för synkontroll. En riktigt trevlig optiker, som pratade och berättade vad hon gjorde. Och hon kom fram till, att mina ögon hade förändrats en hel del sen jag tog mina nuvarande glasögon i besittning!! "Inte alls konstigt att du har huvudvärk" Så klämde hon ur sig "KÖR du bil" med ett lite överdrivet tonfall.... Mina ögon är inte alls synkroniserade med varandra - jag ser helt enkelt dubbelt och ögonen försöker att anpassa sig till detta. Hon trodde det var en rest från min sista stroke!! Jag kan ju så här efteråt undra varför man inte gjorde nå´n uppföljning av min syn då. För ett bra tag efter såg jag ju verkligen dubbelt, så det var otäckt....


Så frågade hon om jag satt ofta vid datorn. Och jag förklarade, att sedan jag slutade röka, brukar jag liksom "belöna" mig med en stund framför skärmen, efter jag har uträttat något. "Vad duktigt att du slutat röka, hur kom det sig?" Jo jag fick ju lungemboli efter en tarmvredsoperation, så jag var tvungen. "Men har alla sjukdomar fastnat på dig?" Kanske trodde hon att tanten överdrev.... ? Så jag berättade inget mer om min sjukhistoria....


I alla fall blev det vanliga progressiva glasögon, progressiva solglasögon, läsglasögon och skärmglasögon!!! Lika bra att dra till med alltihopa   Och hon trodde, att jag skulle bli mindre trött med de nya brillorna!! Tycker det låter för bra för att vara sant!!! Det vore ju fantastiskt!! Och om så huvudvärken försvinner oxå!!   Då är ju varendra krona av de 4 785 kr, som jag betalade, värd sitt pris! Om ca 14 dagar skulle dom ringa, när ögonen var klara.... Specsavers heter företaget - Stora gatan 20 i Västerås...




  



 

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards