stinalill

Alla inlägg under augusti 2013

Av Stina - 27 augusti 2013 19:50

Egentligen känner jag mig inte så värst inspirerad, att skriva nå´t idag. Men jag vet ju, att kommer jag bara igång, så har jag svårt att sluta skriva   


Igår var jag bjuden på surströmming hos Lotta. Längesen jag åt det och jösses vad gott det var!! Men eftersom jag har lärt mig lite under åren, så tänkte jag mig för och åt bara tre stycken. Så inte törsten skulle däcka mig.... Eftersom jag inte frågat dem som var med, blir det bara ett foto på Lotta. Som jag inte tror protesterar.... Så söt och nyklippt och fin i håret   


       

Ja den mörkhyade på sista bilden ovan, tror jag definitivt inte protesterar   Men Aina ville inte sitta nära den..... Vi var bara tre som åt surströmming och två åt bara en sallad. Och det var som vanligt roligt att träffas och även att möta två nya bekantskaper! Mycket prat och skratt blev det på Lottas altan    


I fredax var familjen Bergefur hit och hälsade på!! Hela familjen var med, så kusarna fick klara sig själva över da´n. Så himla roligt, att dom tog sig tid att häsa på gamla mamma/svärmor/mormor!! Så´na besök lyfter verkligen   Och presenter fick jag oxå i massor!! Och naturligtvis ville jag fota dom. Men den kvinnliga delen av familjen gör allt för att inte fastna i kameran   


 

En fin mörkblå tröja fick jag av Ida, Och grejer som Johanna köpt i Tunisien, där hon nyss har varit: kryddor, tvålar, en blå schal och fina silverörhängen med blå sten i!! Av dotera o svärsonen fick jag det som tillkommit på balkongen

       

Hoppas bara jag får rosen att överleva vintern. Den är så vacker och har fortfarande många knoppar   


Erik, som är en händig karl, lagade bordet åt mig o skruvade upp den lilla hyllan i köket. Och Ann-Louise bar in alla fem säckarna med jord, som jag fortfarande hade kvar i bilen. Dessutom hjälpte dom mig att "bygga ut" min bokhylla Ivar i arbetsrummet. Så nu får jag plats med mer!! Framför allt en större dataskärm. Tänk vad enkelt och snabbt dom fixade åt mig - sån´t som jag bara inte klarar längre....


Så åt vi på den lokala pizzerian, innan vi tog oss en tur ner till "min" sjö!! I princip var det bara Johanna som badade plus Eddie!! Han ville bada men vågade sig inte i. Efter många övertalningsförsök både från Johanna och husse, så råkade han ändå halka ner i plurret!! Dom slängde ju i så härliga pinnar - så´na som man absolut vill sätta tänderna i, när man är en vovve på alerten....


Före badet en stolt och vacker Howavart, men ack så nyfiken på sjön

           

Och efter badet, när han hade skakat av sig på den övriga familjen, klev han bort iväg och såg så skamsen ut stackarn!! Och när han nu var våt, såg man hur smal han egentligen är under allt hår!! Ja Eddie kommer nog att fortsätta vara en badkruka.....

Efter den upplevelsen åkte vi hem o fikade och käkade hallontårta, innan det var dax för Bergefurs att dra sig hemöver. Johanna skulle hämta två kattungar utanför Uppsala. Kissekatter som ska bli innekatter hemma hos Johanna. Såå söta - jag har sett dom på foto!! 


Visst blev det tomt efter dom.... Men jag är så glad, att dom tog sig ledigt från alla åtaganden och måsten och besökte mig   

Ja annars fortsätter jag att njuta av solen den sköna   Ligger i min solsäng på balkongen och lyssnar på bok (i min lilla CD-spelare) och drar åt mig varenda solstråle. Så har jag börjat med den nya dieten 5 + 2. Dvs jag äter normalt i fem dagar, men två dagar (som inte får ligga efter varandra) "halvfastar" jag - petar i mig bara 500 kalorier.  De fem ätdagarna har jag fått tvinga i mig den mat jag "ska" äta. Men Ann-Louise menade, att det var meningen, att man inte skulle vara så hungrig de dagarna!! Så nu ska jag nog minska matintaget, så att det känns okej.


Jo jag har gått ner - 3 kg på två veckor!! Hoppas jag orkar fortsätta. För de halvfastende dagarna mår jag pest. Jag blir alldeles spagetti i kroppen och matt och eländig. Mycket konstigt, tycker jag. Jag har ju kunnat låta bli att äta många dagar tidigare - och tvärsom mått bra då..... Mer konstigt - jag TÅL inte cigarettrök längre!! Jag har ju inte rökt på sju år nu, men jag har alltid tyckt, att det luktar gott, när jag går förbi nå´n som röker. Men nu får jag omedelbart huvudvärk och röken liksom sätter sig kvar i näsan!! Äckligt och jobbigt när dom röker på balkongen bredvid   


Så har Gunilla och Sanna varit här och hälsat på. Roligt att ses o prata av sig lite.... För övrigt börjar jag nog dras alltmer till symaskinen!! Det har ju inte blivit mycket sytt i sommar. Solen är så viktig för mig att njuta av nu när den har slösat med sin värme denna sommar. Men snart så är det nog dax att börja med nå´t projekt. Jag har många idéer i huvét   


   


Av Stina - 18 augusti 2013 19:46

 

Det här är alltså en "syster"tavla till den blå jag hade med i det förra inlägget. Den var rätt rolig att sy, Vad den föreställer?? Upp till vars och ens fantasi   


Toalocket fick jag faktiskt ihop igår!! Killen på Bauhaus sa ju åt mig, att jag inte fick öppna förpackningen, utifall jag behövde byta den. Men det gick ju inte att kolla om den passade då!! Och när jag så slet i plasten och frigoliten, hittade jag pinnarna, packningar och skruvar i en liten plastpåse!! Så nu är den på plats   och lyser upp lite i badrummet!! Eftersom det är både turkosa och blå färger i den, tycker jag att den passar bra in mot de turkos"flammiga" väggarna och golvet + mina övriga blå attiraljer.... Varsågod och sitt ner   


Den där musikapparaten jag köpte - var totalt värdelös!! Ingen bruksanvisning och jag tryckte både här och där och lite till, men fick inte fart på den. Den får återgå till Elgiganten - jag vill inte ha den, även om nå´n lyckas lära mig hur jag ska knappa. Förhoppningsvis kanske Erik o Ann-Louise kan återlämna den på väg hem sen? 30 dagar öppet köp....


Och bollkryssen   ja visst blev det fullt i blomlådorna, kan man väl säga!! Vackert? Njaa det vete 17...... Det ser allt mycket ut.....


   


Igår skulle jag fästa upp några blomstänglar på en av mina Hoyor mot väggen i arbetsrummet. Jag tog min "säkra" trappstegstol, men insåg, att jag inte skulle nå alla revor. Ställde upp foten på bordet - OBS inte på fällskivan!! Sen uppfattade jag, att jag åkte kana nerför fällskivan och hamnade sittande på en säck med jeanstyger!! Som tidigare hade legat under fällskivan. Innan vurpan hade jag ansiktet mot fönstret, efteråt hade jag ansiktet in emot rummet!!! Begriper inte hur det hela gick till....


Stagen som höll upp fällskivan bröts itu som tändstickor.... CD-spelaren (den gamla) small ner i golvet. Och jag inser, att jag har en skyddsängel   Jag klarade mig utan benbrott eller blodspillan eller ambulansfärd och kunde snart resa mig upp. Lite ont i huvét bara.... Och lite mörbultad idag.... Och visst har tankarna snurrat runt lite idag : ska jag skaffa ett larm?? Men förut när jag hade larm, gick det ju inte att ha datan på samtidigt   Både modemet och larmet måste ha "första plats" emot telejacket.... Och larmet gör ju ingen nytta, när jag är utomhus heller.... Nä jag får nog 17 lita till min skyddsängel och vara ÄNNU mer försiktig!! Det är banne mig livsfarligt att leva - man KAN ju dö   


Till Ann-Louise o Erik :

Bordet är 80 cm brett, fällskivans längd är 50 cm, höjden på bordets ben är 71 cm. Tänkte mig att man (Erik!) skulle kunna göra några xtra ben till fällskivan?? Eller alternativt en liten hylla/list fastskruvad i väggen, som fällskivan kan ligga emot?? Att göra nya utdrags"pinnar" till fällskivan tycker jag verkar jobbigt.... De som satt/sitter där nu bröts ju av i fallet...

Klickbilder:

         



Av Stina - 16 augusti 2013 18:30

För att börja inlägget här med lite positivitet, så blir det först några sommarblommor och några till tavlor av Maria Lager

     


     



Vissa dagar har flyt - allt man företar sig går bara bra och man känner riktigt balansen i tillvaron. Andra dagar har verkligen OFLYT..... En så´n dag blev det idag   


Redan igår ringde jag till Specsaves i Västerås och fick en tid tills idag, eftersom mina terminalglasögon inte funkade. Jag fick sitta alldeles för nära skärmen, för att jag skulle se tydligt - ca 30 cm! "Det låter ju nästan som det skulle vara läsglasögon" sa tjejen jag talade med. Imorse tänkte jag på vad hon sa, tog läsglasögonen och provade framför skärmen. Och det blev alldeles utmärkt!! Jag hade alltså i praktiken tagit läsglasögonen till terminalglasögon och tvärsom!! Så jag ringde till Specsaves och avbeställde tiden   Och då behövde jag ju egentligen inte åka till Västerås - det är alltså numera en pina för mig - jag blir så vansinnigt trött. Men - jag hade helt ställt in mig på att åka. Och jag hade några andra ärenden oxå att uträtta. Så jag åkte ändå....


Planerade noga - trodde jag skulle klara mig med två affärer. Först Bauhaus alltså. Fick fatt i en stoor, vit plastkruka med hjul på till min vinranka, hittade små, vita konsoler till den undre hyllan i köket och köpte fem säckar plantjord (att ta av i år + nästa år o kanske nå´t år till) Och - på impuls köpte jag ett jättevackert toalock!! Sen tittade jag efter krysantemum, att förnya planteringarna på balkongen med. Tänkte att om jag hittar så´na på Bauhaus, så behöver jag inte åka till Blomsterlandet. Även om jag väldigt gärna hade velat åka dit oxå, så gäller det att hushålla med den lilla energi jag har.


Jag hittade gula bollkryss, som var jättefina. Men - stoora!! Tänkte fram och tillbaka - för och emot - en affär till eller ta dom gula, som troligtvis blir väl stora i blomlådorna.... Till slut bestämde jag mig för bollkryssen, då jag kände att den hemska tröttheten var över mig. Eftersom mitt Bauhauskort hade  handlats för dåligt på, fick jag lov att "söka om" kortet. Tog tid.... Men fick hjälp att lasta i jordsäckarna i bilen i alla fall.


Satte mig ner på Bauhaus oxå och tog en kopp te - men nå´n smörgås fanns inte. Tog en baconkorv till teet. När jag gick därifrån såg jag, att det visst fanns smörgåsar.... Åkte vidare till Elgiganten. Fick hjälp att kolla efter en CD/MP3 spelare - en sån med sladd!! Det fanns EN enda - ett skyltexemplar!! Dom var på väg bort sa han!! Folk lyssnar inte på så´na längre!! Böcker på MP3 är oxå på väg bort, påstod han!! Så jaa - jag fick nöja mig med skyltexet - för jag orkade bara inte en till affär..... Sen HEM!! Fasiken vad långt det var hem.....


Och nu ser jag ju, att bollkryssen var VÄLDIGT stora!! Till toalocket fanns inga "pinnar" med, som gick att fästa i själva toastolen.... Och spelaren orkar jag inte ta upp o sätta ihop.... (högtalarna var "lösa") Och finns det nå´n herre (eller dam) som behöver träna mukklerna, så är hen välkommen, att bära in 5 st 50-kilossäckar från bilen ....


Jag haaatar verkligen att inte orka, att inte kunna, att inte klara mig själv!!! FAN rent ut sagt   



Av Stina - 11 augusti 2013 19:24

Som vanligt springer tiden fort.... Tanten fyllde år i juli - inget som jag bjöd in till. Utan dagen gick ganska obemärkt förbi. Några dagar senare åkte jag upp till Annsan o hälsade på. Då överraskade hon med sång, gofika och ett fint paket!!!


     

Ett blått o fint glas, som talar för sig själv   Stenen finns med på inslagspapperet bara för att det stämde så väl i färgen   


Härom dagen kom Lotta inom - väldigt länge sen vi sågs! Och hon hade med sig massäck och en vacker bukett med rosor!! Mycket att avhandla, när nästan hela sommaren har gått   


   


Så har Ankie och Stefan varit här på kärt besök   Och dom hade med sig en stor färsk - inte vacumförpackad - krabba!! Det var evigheter sen jag njöt av en så´n - sååå gott!! Så hade dom köpt med sig lite annat smått o gott oxå. Tanten rörde inte ett finger - ungdomarna fixade och ordnade, medan jag mest stod och vimsade.... Och vi satt uppe länge på kvällen och tog vara på tillfället att prata. Tyvärr glömde jag helt bort kameran, så några bilder blev det inte... Dom finns dock kvar i mitt huvud....


Lite - men bara lite - har jag sytt mellan solskensdagarna. Måste säga att denna sommar är jag allt nöjd med   Det har faktiskt blivit rätt många dagar vid sjön - och jag har njutit väldigt av värmen och harmonin vid "min" klippa   


En liten klänning till Milou knåpade jag ihop av en tunika, som jag fick av Solveig förut. Den stämde inte alls på mig, men tyget var så mjukt och skönt, så jag tänkte, att den kunde vara bra till lilltösen.... Sen har jag sytt färdig en tavla - ca 40 x 40 cm stor. Och jag håller på med en till i samma storlek - men den går i rött och gult....

   


Den 6 augusti var jag iväg till Norberg, för att se Maria Lagers utställning på Galleriet på Abrahamsgården. Och för att träffa "min" Anita förstås. Först gick vi på hotell Engelbrekt och åt oss mätta. Sen blev det en sakta promenad till utställningen. Och nu hade tanten med kameran - tycker det är så vackert i Norberg


       

Sen blev det då Galleriet. Och jag måste säga, att jag blev glatt överraskad av Maria Lagers (Malin Lagers dotter) milda akvareller!! Så mjuka och finstämda.... Det fanns flera, som jag skulle kunnat tänka mig, att ta med hem till mina egna väggar...

Ja bara entren var inbjudande med humlen som växte vid dörren


       


 

Många foton knäppte jag på hennes tavlor, men jag nöjer mig med dessa så länge.


     

Sen knallade vi vidare till Elsas där vi intog efterrätten   Länge, länge satt vi där och pratade och pratade. Faktiskt första gången som vi båda två egentligen talade om hur det var, när jag gick i terapi hos henne. Sååå mycket ångest jag hade och såå mycken gammal, sparad gråt, som hon fick ur mig, Hon gav mig liksom tillåtelse att känna hur det kändes, när jag var liten. Första året gick jag två gånger i veckan hos henne - 1,5 timmar varje gång. Och hon berättade hur mycken oro och ångest HON hade haft för min skull. Men det märkte jag ju inte det minsta av!! Hon var allt en fantastisk terapeut, som vågade gå egna vägar och göra det som kändes rätt, som var utanför de traditionella ramarna.


Många, många har ju sagt åt mig, att jag borde skriva en bok om mitt liv. Och i och för sig tycker jag ju, att det behövs en bok, som beskriver hur terapi går till. Jag har ju alla mail kvar, som växlades mellan henne och mig i princip dagligen. Men det skulle nog ändå vara ett alltför stort projekt för mig. Även om Anita skulle ha gjort kommentarer här och där från hennes roll som terapeut. Men, men - vem vet....??


I alla fall råkade vi titta i Anitas kaffekopp, innan vi gick ut från Elsas - och den talar ju för sig själv!!

      

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards