stinalill

Alla inlägg under januari 2014

Av Stina - 21 januari 2014 18:40

Nu äntligen!!! Begriper egentligen inte varför det blir så sällan jag öppnar bloggen och skriver lite. Men det är väl så, att skrivarhumöret inte har infunnit sig bara - förrän nu....


Julen gick bra - jag blev hämtad till Bennarby före jul och hemskjudsad, när den var över. Och som vanligt - mycket mat och mycket godis.... så det blev nog några kilon till av tanten.... Så åkte vi till Gävle på Prebens födelsedag. Såå roligt att träffa dom oxå - fick även en liten pratstund med Maja. Men Milou hade somnat strax innan vi kom. Så jag fick titta in till henne, när hon befann sig i drömlandet. Kan inte annat än känna mig glad, stolt och tacksam över mina barn och barnbarn    


Ja minnena bleknar ju lite vartefter tiden går - det är ju därför jag borde skriva oftare i bloggen. Men nå´n snö på juldagarna blev det inte - men nu är det - både snö och kallgrader    Och som vanligt känns mina fötter och händer som isbitar. Jag inhandlade en varmtröja på rean på Runes sport. En så´n med ludd både inuti och utanpå - mjuk och skön. Tyvärr täcker den inte hela kroppen min   


Jag höll på att skrämma slag på mig själv för lite sen. Höll på att plocka bort julen och skulle stoppa in julstjärnan i sin kartong. Och nå´nting vasst, jag vet inte vad, körde in i tummen - det gjorde skitont. Och blon skvätte för fullt!! Innan jag hade fattat vad som hände, hade jag blodat ner både här och där. Som i den värsta skräckfilm. Jag tog den blödande handen i den andra och sprang till köket och lyckades få tag i hushållspapper att linda om. Sen fick jag fram ett plåster och klämde fast det hårt runt tummetotten, så det slutade blöda. Det blev bara ett litet, litet sår!!


Nog hann jag fundera sen om Waranvärdet var skyhögt?? Men veckan efter var jag och tog prov, Och det låg bara på 2,6 - det ska ligga mellan 2 och 3. Jag kan tänka mig, hur snabbt blodet skulle rinna ur mig, om jag gjorde mig riktigt illa - typ bilolycka eller nå´t.... Huvva...


En kväll fick jag med mig Heffa till Fagersta och såg filmen "100-åringen som hoppade ut genom fönstret och försvann". Och den var dråpligt rolig - så skönt att skratta ordentligt!!   Och filmen var definitivt bra mycket bättre än boken. Annars brukar det ju vara tvärsom. De bilder man gör inom sig av boken, brukar vara bättre än bilderna i filmen....


Så har jag haft en ganska intensiv syperiod. Först sydde jag två "konsum"kassar till Lotta. Det hade jag länge tänkt att göra, men - min framkörningstid är låång... Dom var så roliga att sy!! Men jag höll nog på säkert en vecka, innan jag var klar. Dom är vadderade och även då quiltade förstås. Lika stora som papperskassar. Och eftersom Lottas både arbete och fritid innehåller barn, så fick det bli just barn på kassarna. Dom är sydda som om det vore barn, som hade ritat dom - helt på symaskin på fri hand.... Och det är "viksömmar" på dom, så det lätt ska gå att vika ihop dom.... Och jag blev faktiskt rätt nöjd med dom!! Roligt att även Lotta gillade dom. Det blir ju xtra kul, när jag märker, att det jag syr blir uppskattat!!

 


     


Efter detta projekt hittade jag ett nytt!! Som oxå har legat och grott länge. På mornarna (ja, ja förmiddagarna...) brukar jag ligga och tänka hit och dit mellan snarkningarna. Jag hade ju bestämt mig för, att Annsan behövde en ny ryggsäck. Men hur den skulle se ut, tog sin tid att tänka fram. Jag kom fram till, att jag skulle använda jeanstyg i alla fall. Och eftersom Annsan är en Mumintrollälskare ville jag sy Mumintroll på den.


Jag klippte fyrkanter i olika former och storlekar och pusslade dom på arbetsbordet. Men såg att det skulle bli alldeles för rörigt. Klippte nya fyrkanter, alla lika stora 11 x 11 cm och med olika nyanser av jeans. Sydde ihop dom och gjorde stickningar på sömsmånerna, så dom höll sig isär och det inte blev knöligt. Sen sökte jag på internet efter hur trollen egentligen såg ut. Så började det roligaste - klippa till och sy dom olika figurerna på var sin jeansfyrkant!!


Så tänkte jag mig, att jag skulle ha vadd emellan även i denna väska. Sydde och quiltade fast genom jeanstyg, vadd och foder. Och kom fram till vid nästa morgontänk, att jag måste sprätta bort vadden - ryggsäcken såg ju ut som en bullig kudde.... Med jeanstyg behövs inget vadd - lärde jag mig.....


Så här såg den ut, innan det blev en ryggsäck!! Och då hade jag varit tvungen att ringa Annsan och fråga hur bred och hur hög hennes gamla ryggsäck var. Så hon visste ju, att en ryggsäck var i faggorna.....

 

Såå kul det var att sy dessa troll!! Och verkligen titta efter hur dom såg ut - lilla My såg arg ut på ögona, Muminmamman har ett röd- och vitrandigt förkläde och en svart väska, Muminpappa har en svart käpp och svart hatt, Snorkfröken har en guldring runt ena benet osv.....


               

Och jaaa - jag blev faktiskt riktigt nöjd!! Det var värt allt sprättande oxå!! Och det viktigaste - det gick inte att ta miste på, att även Annsan blev nöjd!!


I lördax åkte jag med Annsan till Lindesberg - vi gick runt på S:t Erikshjälpen. Jag har ju hittat tyg där förut. Och det gjorde jag även denna gång!! Mest olika enfärgade tyger - som metervara!! Sammanlagt blev det 12 meter tyg för 300 pengar!! Vi fikade där - sen blev det Mejk som fick en påhälsning. Många nya fynd - bl a lite födelsedagspresenter för framtiden. En sak är jag väldigt duktig på - att göra av med pengar rätt snabbt!! Fast å andra sidan gör jag ju inte av med några pengar, när jag sitter här i mitt lilla bo och trycker!!  Även om jag har gjort den erfarenheten, att man KAN beställa tyg på nätet oxå. Så nu väntar jag bara på, att nästa syprojekt ska infinna sig i huvet på den här tanten..... Det är laddat.....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards