stinalill

Direktlänk till inlägg 25 mars 2014

Ja de e våren - tror jag....

Av Stina - 25 mars 2014 17:11

Jag har satt in glada Milou på startsidan nu. Så varje gång jag öppnar datorn eller avslutar ett program, så lyser Milous glada ögon emot mig   Då går det inte att låta bli, att dra på smilbanden...

                                          

Ett tag nu har jag varit på väg, att alldeles vända på dygnet. Inatt t ex stod jag och klippte håret!! Det är som om arbetslusten och tid att få saker gjorda, kommer över mig så där vid 19-tiden. DÅ har jag vaknat till ordentligt och såsat igång dagen. Men för grannarnas skull, får jag ju lov att avsluta syendet vid 21.


Men igår så bestämde jag mig - jag ställde alarmet på kl 9.00 och la telefonen långt ifrån sängen, så jag inte skulle snooza. Jag hade väldigt svårt att somna, men slumrade väl till lite då och då. Vaknade o tittade på klockan - 5.30 sen 6 och slutligen 8.30 var jag klarvaken och gick upp och stängde av larmet. Huvvaligen vad hemskt.


När jag klarat av morronbestyren, for jag ut med lilla Pippi till Överskottslagret. Och jag hade sån tur, att Janne just denna morron hade fått hem penséer!! Det blev fyra GULA!! Härligt!! Sen bar det ut i skogen, för att titta efter våren. Men jag må då säga, att den var rätt svår att hitta.... Visst solen sken så mycket den kunde. Men jäddrar vad det blåste kallt!! Jag stannade och gick små promenader med kameran i högsta hugg. Jo bryggan låg kvar och diverse små roligheter fastnade i kameran.....

                  

Sjön var ju öppen och bara lite, lite snö fanns kvar i skogen. Jag gick aldrig ner till "mitt" ställe, utan fotade sjön genom dom svenska björkstammarna. Visst SER det härligt ut och jag kan längta ännu mer till VARMA sommardagar. Men tanten fick t o m lov, att dra upp huvan över skulten..... När jag tittade noga kunde jag se små, små blad som försiktigt kröp upp mellan fjolårets gamla löv. Och fåglarna kvittrade som om dom hade betalt - vad det var för fåglar?? Ja det vete bofinken.....


Och tussilagon lyste så fint vid vägkanten. Lärde mig en gång en sång "Lilla tussilago, lilla tussilull, har du målat kjolen din i solens klara gull" Tror blomman heter "Tussilago farfara" på latin.... Eller vad säger du Ankie, som är landskapsarkitekt??. Hur 17 den nu har kunnat få det namnet.... I min fantasi berodde det på, att det förr var brukligt, att farfar hade en rakborste, som var gul av ålder och nyttjande, så den såg ut som en tussilago - hi hi. Och som jag lärde Ida, när hon var liten, kallas den ju oxå hästhov. Eftersom bladen, som kommer efter blomningen, ser ut som hästhovar. Och Ida satte ihop det hela på sitt vis och kallade den "Hästilagår´n"!! Ungar är verkligen logiska. Så kommer det då en bild på blomman ifråga, sen är min föreläsning slut    

 


Sen hade jag tänkt skriva en hel del om mina tankar om livet - som om inte alltför länge, närmar sig sitt slut, får jag väl anta.... Men det orkar jag inte nu - tanten är liasom lite trött..... Bara ett foto på det senast sydda - heter "Rymdblommor" tänker jag mig...

   


 
 
Ingen bild

Annsan

25 mars 2014 18:26

Härliga bilder! Saknar dock den lilla rymdfarkosten som kommer farande från vänster i full fart eftersom blommorna sänt ut sina tentakler mot rymnden... ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards