stinalill

Alla inlägg under januari 2015

Av Stina - 27 januari 2015 03:22

Inatt glömde John Blund mig igen - antar att han körde halkkörning i snövädret och for i diket..... Men han är så välkommen imorr´n istället   Tur man är arbetsbefriad, så det går att sova dagtid. Förstår inte varför det inte går att stänga av hjärnan, när det är dax för det. Tankarna fladdrar omkring som fjärilar.....


Men nu har jag nog ändå fått min resa till Akademiska sjukhuset i Uppsala på lite håll, så jag orkar att skriva om det. Den 19 tog jag PK-prov här i Skbg och fick sedan telsamtal från Dr N. Det låg på 2,6 och skulle ner till högst 2...... Den 20 i ottan bar det sen av i sjuktransport till Akkis. Och Ann-Louise kom och var med mig   i dagarna tre!! Först var det provtagning, EKG och allmän utfrågning. Sen bar det av till Spirometrin. Och tanten blåste ända nerifrån tårna omväxlande med att fylla lungorna med all luft som fanns. En rysligt trevlig kille, som var både pedagogisk och hejarklack. Tyvärr kom jag ändå inte upp i normalkurvan   


                       


Efter att ha fikat på kafeterian, var det dax för läkarsamtal. Minns faktiskt inte så mycket av det - kanske var det inte så intressant.... Men himla tur att A-L var med - läkaren var dansk och väldigt svår för mig att förstå. Denna dag blev det mycken väntan mellan turerna. Inte förrän vid 4-tiden kunde vi bege oss hem till Bennarby, där jag sov över natt. Såå roligt att träffa hela familjen Bergefur mitt i alltihop   


Både på kvällen och TIDIGT på morron fick jag duscha och tvätta mig med bakteriedödande medel. Det fick vara högst 12 timmar emellan......? Senare sa dom, att jag bara behövde duscha på morron nästa dag, för det bakteriedödande satt kvar i uppåt en vecka!! ?


Jag kommer faktiskt inte ihåg vilken dag dom gjorde skiktröntgen på hjärta och lungor. Men jag minns ATT dom gjorde det   Dessutom fick A-L vara med, förutom när jag åkte in i själva apparaten. Och dom fick allt bilder på tantens innanmäte - på en blå skärm ovanför "tunneln" stod det "Stina Stjernström"..... Så dom inte blandade bort mig   


                                                


Kl 8.00 den 22 skjudsades jag till hjärtkateteriseringen. Fick en tia Stesolid, men det tyckte jag varken gjorde till eller ifrån. Nervös var jag helt klart. Kändes så bra ändå, när Ann-Louise dök upp och kunde vara med mig även denna dag. Och hon fick även vara med inne i rummet. Höll mig i handen och fotade lite.


Dom satte bedövning i halsen strax ovanför nyckelbenet och även i handleden - gjorde ONT!! Det gjorde även ont, när dom körde in slangen i halspulsådern och handleden - trots bedövning. Men sen var det bara att ligga där under allt det sterila blå.... Och bakom en glasruta satt någon och registrerade värdena dom fick fram. Och själv kunde jag se på den blå skärmen, att en liten "orm" rörde sig framför min ryggrad!!


                        


Sen åkte jag sjuktransport hem till Skbg igen. Men det blev sightseeing runt halva Västmanland och tog sin lilla tid. Vi åkte snöig och halkig småväg - två gånger körde han fast, men tog sig ändå loss. Sen var det bråttom för tanten in å kissilera.....


Dom hade sagt, att dom skulle ringa och meddela mig resultatet i början/mitten veckan efter. Men redan på freda´n ringde en läkare och talade om, att dom hade tillsammans kommit fram till, att operation inte var aktuellt   Dels har jag lite dålig lungvolym, är överviktig och har förmaksflimmer. "Riskerna är större, än möjligheten att bli bättre. Du skulle må betydligt bättre, om du kunde gå ner i vikt och gå på nå´n diet"   Precis som om jag inte skulle veta det - jag gjorde ju inte den där VBG-operationen bara för att det var kul.....


EVENTUELLT skulle man KANSKE kunna gå in genom ljumsken och minska läckaget på den klaffen som läcker mest. Det var en tämligen ny metod. Men då måste man FÖRST gå ner i matstrupen och göra ett ultraljud på hjärtat därifrån, för att se om det är möjligt..... Ja sen gick jag med gråten i halsen. Ända tills Annsan ringde och jag kunde släppa "gråtspärren". Och på lörda´n kom hon inom och jag fick prata av mig. Hon hade blommor med sig och en "islykta" (gjord i en hink!!) till balkongen  


     


                                                           


Igår - måndag - ringde jag upp Akkis och bad att få en kopia på journalen plus kopia på remissvaret till Dr Amin. Dom skulle bevaka och se till, att jag fick dem hemskickade, så snart dom var utskrivna..... Men nu skiter jag i att tro, att det kan bli nå´t bättre med hjärttanten. Jag vill inte ha några förhoppningar, för att återigen bli besviken. Det är som det är och expertisen har sagt sitt.... Och jag vill inte slösa mer energi på att fortsätta vänta och hoppas.....






Av Stina - 14 januari 2015 20:21

Begriper inte, varför jag inte kan ta mig för nå´nting, för att jag ska göra något om flera veckor?? Jag skulle ju kunnat sy hur mycket som helst, färgat tyger, städat ("döstädat") i lådor och skåp. Istället sitter jag o spelar spel, lyssnar på böcker, tittar på TV och bara kastar bort tiden...... Ja, ja - jag kan inte skylla på nå´n annan än mig själv.....


Igår var jag i alla fall till frissan. Har klippt mig själv några gånger sen sist, men jag kan inte skingla håret bak. Och denna gång fick frissan till det så som jag vill ha det. Tyvärr hade hon i nå´t klet, så det känns som om jag inte skulle ha tvättat håret på månader. Jag frågade henne lite om mitt hår. Och det stämmer alltså, att man tappar fler och fler hårstrån, ju äldre man blir. Jag har alltså inte misstagit mig, om att mina hårstrån är fler numera på kläder och kudden. Kletet hon hade i, var lecitin, som skulle göra, att inte håret blir så torrt.


Så tog jag mig i alla fall till och knäppte några selfisar på mig själv. Mitt utseende har ju förändrats ganska rejält. Jag ser inte alls så fräsch och pigg ut som på tidigare presentationsbilder minsann. Numera är jag vithårig, blek och russinlik. Men det är som det är - jag är ju ändå snart 70!!!


                   

                          Utan blixt.....


                                      

                                       .....med blixt


Lite, lite har jag ändå sytt. Bl a sytt av ärmarna på några jumprar och så blev det några spishanddukar till yngsta dotera. Inga mästerverk precis, men hoppas de kommer till användning....


                                          

Och nästa vecka blir det "studiebesök" på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Prover ska tas i vanlig ordning + EKG och jag ska få ett samtal med en läkare. Är så tacksam att Ann-Louise har tagit ledigt från jobbet, för att vara med mig dessa dagar. Hon blir inte lika stirrig som jag och har rätt bra insikt i det medicinska. Så hon kan minnas så´n som gått mig förbi. Sen ska jag göra om spirometrin - hoppas det blir lite bättre resultat än i Västerås.


Andra dagen ska dom göra en skiktröntgen på hjärtat. Och på eftermidda´n blir det då hjärtkateterisering. Det blir spännande och lite läskigt. Tyvärr får väl inte Ann-Louise vara med då - det ska ju vara sterilt och jämställs med en operation. Men jag skulle nog behöva hennes hand i min..... När jag ringde Akkis idag, så sa sekreteraren, att jag troligtvis får vara kvar en natt till för observation efter detta. Men första natten kan jag i alla fall följa med Ann-Louise hem - det blir bra.


    

   


Ja att det har varit och är full vinter har väl inte undgått någon..... Nu är det fikadax - sen få jag väl se om det blir nå´t byte av profilbild.....  

 


Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards