stinalill

Alla inlägg under mars 2015

Av Stina - 31 mars 2015 17:38

Jag skulle ha skrivit för läänge sen, om mitt besök i Gävle - det var den 6 - 9 mars!!! Och nu är det sista dagen i mars - bäst jag skyndar mig, så det inte blir nå´t aprilskämt av inlägget   


Maja-gumman fyllde alltså 15 år den 6 mars!! Tiden rusar, så man kan bli skraj för mindre..... Och hon har verkligen blivit äldre..... och längre. Å söt är hon ju, så det räcker och blir över   För dagen var hon "iklädd" ett rosa hår i tjocka flätor + piercing i näsan och  piercingpärlor på hakan. Jag fick tillfälle, att prata lite själv med henne och jag måste allt säga, att hon verkar mogen och genomtänkt i sina åsikter. Förstår inte hur jag har kunnat få så förnuftiga barn och barnbarn   Därtill är hon en fena på att teckna - där har vi en konstnär!! Nu är jag liiite tveksam till, om jag ska peta in det enda fotot jag fick ta av henne på 15-årsdagen.... Men jag chansar..... I litet format, syns hon ju inte så bra.... Även om JAG skulle vilja ha henne på storbild....

                                                  

        

Sen kom fyra av hennes kompisar på middag.... Och då blev det liv i luckan vill jag lova!! Att fem 15-åringar över huvud KAN låta så mycket, är för mig obegripligt!! Vi "andra" hörde emellanåt inte vad vi själva tänkte.   Och mamma kom med hörselkåpor till lillasyster....

                                           

Kul hade dom ju helt klart och tårta och cheesecake klämde vi allt i oss till efterrätt!! Och till slut trillade poletten ner hos den här farmor´n - jag kände ju faktiskt igen två av tjejerna!! Även om det måste ha passerat många födelsedagar sen jag såg dom sist..... Lite senare på kvällen dök så faster Ann-Louise och kusin Johanna oxå upp och grattade 15-åringen !! Bonus för tanten   


Ja sen blev det ju mest lillasyster Milou, som fastnade i farmors kamera. Hon visade mig olika sätt att "stå svårt" 

 

                             

Och hon lekte på alla sätt som finns, tror jag. Vi pusslade, målade, "degade", Milou var fjäril  å hon dansade. I hela hennes stora rum fanns det leksaker både högt och lågt. En farmor blev alldeles snurrig i bollen.....

    

                       

 När mamma Linnea sen satt framför TV:n och broderade ville ju dotera göra likadant. Kanhända liite för svårt, men hon fick ju försöka....  


Före läggdax blev det pappagos "jag vill alltid vara hos min pappa"

 

Fullt ös för en farmor, som allt då och då måste uppsöka soffan, för att ligga och blunda en stund..... Många intryck och försök att hänga med. Men ack så roligt, att få träffa allihopa och se och höra dom!!   Jag är verkligen lyckligt lottad.....


Höll på att glömma - jag fick ett besök hos min favvokonstnär i hans atelje oxå!! Rickard Arvizu Johannson - han är otrolig!! Jag har ju sett och beundrat många av hans tavlor på Facebook, så jag visste att jag gillade hans alster. "Tyvärr" hade han sålt en hel del föregående helg. Men jag hittade ändå två tavlor att älska...... Det stod "Stina" på båda två, så dom fick följa med mig hem    

   

Och nu hänger dom på "vackerväggen" nedanför min säng - att beundras både morr´n och kväll. Tack Annsan, för att du hjälpte mig att klura ut hur och i vilket sällskap dom skulle hänga!!



När jag sen kom hem, blev det i princip två dagar i sängen. Men det var d värt!! Och sen bubblade energin upp!! Ville sy igen - men jag visste inte vad. Tog fram en gammal ofärdig tavla, som jag i princip hade kasserat som hopplös. Men jag utmanade mig själv och resonerade - KAN det bli nån´ting av det här. Och visst blev det - så småningom.... Inte världens underverk precis - men det blev...... nå´t.....


Den här fick "arbets"namnet "Avtryck"

Det fanns mer kvar av den kasserade hopplösa. Och då tog jag i, så jag själv blev förvånad   "Kontrast" tänkte jag och det blev det..... Trodde väl aldrig, att jag skulle åstadkomma nå´t dylikt...... Men "kontraster" heter den rätt och slätt.....

   

 


Av Stina - 20 mars 2015 01:34

Så blev det då en natt, då fjärilarna fladdrade runt i huvét, så det inte gick att somna. Men jag har inget att klaga över - det var väldigt längesen jag hade en så´n natt. Och nu kan jag ju passa på, att skriva av mig lite. Det var ju oneklingen länge sen sist.....


Egentligen mår jag oförskämt bra!!! Trots utebliven operation. Och jag har inte heller hört något från nå´n läkare efter det hemska ultraljudet i matstrupen. Dagarna går - och våren, kan man väl säga, är kommen!! Jag har kunnat sitta på balkongen och njuta av storlampan lite då och då!! Och snön är i princip borta. Perioden, när jag slipper frysa, närmar sig.....   


Just denna dag som gått, har det ändå varit lite turbulent. Igår fick jag reda på, att en nära vän till Preben och Linnea, har valt att lämna detta jordeliv. Det har jag all respekt och förståelse för. Livet är inte nå´n lätt sak att genomgå precis. Men det gör ändå ont i många hjärtan på dem, som kände henne bättre än jag...... Hon skulle ha fyllt 50 år i sommar..... Livet är sorgligt många gånger - sorgligt att så många skratt och samtal inte blev av för henne. Förhoppningsvis har hon det bra nu. Och många minns henne med värme - det märks om inte annat på alla inlägg på Facebook...... Så var hon oxå lite av en kändis i Gävle.


Idag ringde Preben. Och jag fick reda på, att Prebens farbror hastigt har dött - troligtvis i brusten kroppspulsåder. Han blev bara 61 år. Honom minns jag som en himla go unge. Han brukade hälsa på mig lite då och då och när vi var ut på byn, höll han mig i handen. Och jag kände mig både stolt och glad - att han ville det...... Ja - jag var ju förstås dödskär i hans äldre bror - Prebens pappa.....   


Prebens pappa har legat inlagd på Akkis i Uppsala i en och en halv månad. Det började med lunginflammation, så hostade han hål på lungan (!!!) sen blev han opererad för tarmvred och höll på att stryka med. Och nu får dom inte igång magen på honom - han har haft dropp hela tiden. Till allt detta så har han KOL Och idag hade dom tappat honom på en halv liter vätska från lungan. Jag har ju tänkt, att jag skulle ringa honom, men har inte fått något svar. Idag fick jag ett nytt telefonnummer av Preben och kom fram. Har tänkt som så, att han var ju mitt livs stora kärlek och jag ville prata med honom, innan det är för sent. Men han vet ju inte ännu, att hans lillebror har gått vidare, så därför är det "hemligt" Systrarna skulle hälsa på honom och berätta face to face i helgen.


Javisst kan livet vara hårt och deprimerande. Och jag tycker jag får understruket gång på gång - jag måste tänka på det som är positivt. Jag måste ta tillvara nuet och leva, verkligen LEVA mitt liv. Plocka upp guldtrådarna och glädjas åt dem...... När jag väl hade accepterat, att jag inte skulle få nå´n operation, var det som energin och gnistan kom tillbaka till mig!! Jag började sy igen!! Och sen åkte jag riksfärdtjänst till Gävle, när Maja fyllde 15 år. (kommer mer om det sen) Energin fick sig ännu en knuff och jag fortsatte att sy (efter att ha vilat i två dagar)


 

                                                  

Hade tänkt mig en vårduk till Heffa - men kanske blev det ändå en tavla.....??


 

                                            

Detta är en "papperssamlare" med två fack för papper och några småfack för pennor, sax m m till Lotta


   

                                


Ett brett armband, som stängs med kardborreband till Maja och två smala och betydlig mindre till lillasyster Milou


   

                                                


Eftersom jag tycker det lätt bli lite rörigt vid datorn med kom-ihåg-lappar, pennor, glasögon m m sydde jag en egen "pappershållare". Små fack på ena sidan och större fack på andra sidan. Så knöt jag upp den på en tvärslå på gaveln till "hylla Ivar", med småfacken inåt (så jag lätt når det jag för tillfället behöver)


Och det senast sydda blev en höna till Annsan. Den skulle ha varit klar för ett år sen - hon skulle ha den till förskolan där hon jobbar. Men nu kom hon inte ihåg hur hon hade tänkt använda den. Men - det löser sig nog, om jag känner henne rätt..... Hönan är alltså stoppad med vadd och har ett foder inuti. Alltså ett "tomrum" inne i hönan, där det kan hamna ägg t ex...... Jag är inte nöjd med detta fågelfä - hon hade kunnat få ha lite mera färg och stjärtfjädrar oxå. Men hon var ändå svår att sy - jag får ju prova mig fram, när jag inte har nå´t mönster eller förebild......


 

  

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards