stinalill

Alla inlägg under september 2015

Av Stina - 29 september 2015 19:51

Inte har jag då sytt så mycket precis under denna sommar och höst.... Men lite har det ändå blivit. Tänkte mig, att jag skulle ha en ny väska - sommarväskan har blivit lite sliten under åren som gått. Så dom här tavlorna sydde jag först med tanke på väska. Men det stämde inte, tyckte jag, Så småningom blev det alltså två tavlor istället.....  


Efter besöket på Perssons Magasin knyckte jag idén att sy hjärtan på tråd  som en mobil! Roliga att sy och dessutom gick det rätt snabbt   Och mellan varje hjärta sitter det olika pärlor och knappar... Och rätt nyligen träffades vi i "gänget" igen för att fira Ainas 85-årsdag. Vi hade bestämt, att som present till henne, hade var och en med en flaska vin. Och då sydde jag en höstig vinväska till den flaskan jag hade med mig....


                                                         


Jag bad Lotta tidigare, att hon skulle köpa en säck vetekorn till mig, om dom hade vägarna förbi Granngården nå´n gång. Och så hade hon gjort det och kom kämpandes in till mig med den tunga säcken..... Då fick tanten inspiration till att sy vetekuddar!! Jag har en back med tyger, som jag sällan använder, eftersom det är så stormönstrade tyger. Men nu tog jag och använde en del av dom tygerna på olika sätt.....


                             


Och där emellan tog jag itu med att sy en väska igen - och denna gång blev det verkligen en väska!!! Egentligen är jag rätt nöjd med den. MEN - den blev liiite för hög och facken inuti hamnade för långt ner. Så när jag ska leta efter ajfånen i sitt fack t ex, så finns den på samma nivå som börsen och allt annat som ligger i botten på väskan..... Men, men det får välan gå ändå.....


     

Idag hade jag då tänkt mig, att sätta igång att sy en tavla. Och jag försökte och försökte - men jag fick inte till det   Får se om det blir nå´n annan tavla imorr´n kanske


Ajfånen har jag verkligen användning för faktiskt!! Det köpet ångrar jag inte   Jag lyssnar på den ena boken efter den andra. Nu sist blev det "Mig äger ingen" - tror jag har lyssnat på den tidigare på CD, så jag visste ju ungefär hur den var.


Men en sak på ajfånen är inte 100% och det är kameran. Visst är den bra att ta foton med rakt upp och ner. Men sen lär man ju redigera efteråt och man kommer inte riktig nära. Så igår tog jag steget och beställde en ny digitalkamera med Toms hjälp. Den gamla digitalen fick ju en repa på linsen, så det blev en grå fläck mitt på fotot. Det blir spännande att se, om jag kan lära mig funktionerna på den.....


Tyvärr fick vi lite ont om tid, när Tom var här. Men jag hann ändå få den nya Hemsidan påbörjad i alla fall. Men jag behöver allt en lektion till, för att få till den som jag vill.....

Textilhantverk.se - välommen att titta in!!

Av Stina - 29 september 2015 16:46

Äntligen går det nu att komma in och skriva lite. Tom var här igår och fixade det nödvändigaste....  Jag hade blivit kapad!! Därför kom det upp reklamrutor oavbrutet....


Den 18 september åkte jag med min Pippi-bil till Ankie och Stefan över helgen!! Det var läänge sen sist minsann!! Såå kul att se dom   Synd att inte sommaren var kvar, så jag hade fått ta del av alla blomsterarrangemang i trädgården. Hon är allt en fena på att fixa till det snyggt lillflickan min - trädgårdsarkitekt som hon är  Och vackert solväder var det, så vi kunde sitta ute å värma upp oss lite.   Och lagad gomat föll förstås tanten på läppen oxå. Dessutom hade jag även turen att få träffa yngste sonen Pontus till söndaxmiddagen!!!   Denna trevliga, omtänksamma grabb med så vackert rött hår!!


 När värdparet gick på långpromenad med hundarna, gick tanten runt och fotade. Dom har byggt till en stor altan på huset och så ska det bli en nergrävd pool nedanför huset. Nästa sommar måste jag se till, att komma dit i sommarvärme   


 

Den här lååånga buketten hittade mamma/svärmor i Västerås. Tror aldrig jag har sett så höga gladiolus tidigare....


                        


Ankie hade köpt tagetesfrön utrikes tidigare - och det blev måånga så´na blomster av dom fröna!!!

                                 


Och en och annan blomma hittade jag även kvar utomhus. För att inte tala om så måånga svampar som växte på deras stora gräsmatta!!!


           


  Dr första två är bläcksvampar - en delikatessvamp sägs det....


            


 

Javisst bor dom vackert i Björklinge Nylunda!!!


På lördagen var vi bjudna på Johannas avskedskalas i Bennarby. Dagen efter flög hon till London, där hon ska tillbringa minst ett år och studera på Bimms musikskola. Om hon inte vantrivs blir det kanske tre år till!! Och gillar man att baka som Johanna, blir det en så´n här jättesmaskig tårta till efterrätt med nya hemlandets flagga på!!


 


Sen satt systrarna tillsammans med respektive och planerade en resa till Amerikat nästa år!!! New York och Florida ska besökas under 14 dagar!!!


                                                



 

Men storasyster Ida och hennes sambo Adam får allt stanna hemma och se efter de tre hästarna - Julia, Moa och Ettan - som fortfarande finns kvar hemma....







Av Stina - 2 september 2015 16:57

Lördag den 29 augusti var det så dax för tanten att fylla år - igen!!! Tjejerna från gamla Björktrastengänget ringde på dörren å grattade med blommor och en flaska gott alkholfritt vin, som vi skålade i   Sen bar det av i två bilar till Kopparberg (Tyvärr hade Annsan fått magsjuka, så hon uteblev och Eira hade annat inbokat.)


I Kopparberg gick vi på ett café kombinerat med en prylbod, som ett par holländare hade öppnat. Och i den boden fanns det MYCKET!!!


                   

Man blev nästan snurrig i bollen av alla pryttler, men visst kunde man göra sina fynd... Här sträcker sig Birgitta efter något intressant och Aina hittade en söt top....


                                          


Medan 70-åringen dreglade över så´na här smarriga kulor     


 


Sen satte vi oss till bords för fika med smörgås. För de gäster som kom, bryggdes alltid färskt kaffe och smörgåsarna gjordes medan vi gick runt i prylbutiken.


 


Sen gick färden vidare mot Lindesbergshållet till "Löa" där "Perssons" har en välfylld hantverksbutik kombinerat med loppis, konstutställning och ett fik. Innan vi gick in, samlade sig tjejerna till en sång speciellt riktad till 70-åringen!! Uppskattat!!   


I denna butik var det lätt att göra av med lite slantar!!! Det var många hantverkare som hade sina alster till försäljning. Allt från kläder till kuddar, mobiler och smycken och mycket mer......


         


"Brickorna" på mittenfotot var fyllda med svarta tavlor, så man kunde skriva meddelande eller minneslistor på. Och de flesta av hängsmyckena var gjorda av omgjorda silverskedar...


 

Den här lampan fastnade både Aina och jag för..... sååå vacker!!! Lampskärmen ligger bakom lampan....

.                                        

Och den här keramiken av samma konstnär gick inte heller av för hackor..... Jag kallas väl inte tant Blå för skojs skull    Så modellar Lena med ett förkläde, som man bara trädde över huvét och fäste med kardborreknäppning uner armarna


                          

Den blå klänningen i linne med en silkesschal gjorde sig fint i ett rum med väggar av sten. Så fanns det en hel del foton utställda och inne på toan fanns ett vackert fönsterglas.....


Efter att ha fikat ute i solen hos "Perssons", återvände vi sen till Skinnskatteberg. Stort TACK till allihopa, som gav mig en dag alldeles i min smak!!! Bubbel å babbel å en massa vackerheter   


                                 


Väl hemma beundrade jag mina fynd - ett hängsmycke gjort av en liten sked, en häftig mobil (som jag kan tänka mig att sy själv oxå!) och en liten keramikkruka för 5:- på loppisen. Plus att det blev lite tyger oxå för små pengar..... 


Och det vackra blomsterarrangemanget a la Birgitta kunde jag gotta mig med oxå....


  

 

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards