stinalill

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2015

Ett hakvfullt glas och några tavlor

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställa de frågor jag så lätt glömmer att ställa. Och - kaske framför allt - komma ihåg vad som egentligen sas.....


Han tog sig verkligen tid med mig - kände mig inte stressad alls. Och när jag gick därifrån, satte jag mig och skrev ner det jag kom ihåg just då. T ex förmaksflimret gör, att hjärtat inte kan pumpa optimalt - det försämrar syresättningen då hjärtat inte får ut blodet så mycket och så snabbt som behövs.


Eftersom jag har nedsatt lungfunktion, måste jag andas snabbare och oftare än normalt vid ansträngning. Så har lungorna oxå blivit lite "stela" efter lungembolin jag hade förut. Han blev glatt överraskad, då jag berättade, att jag fortfarande cyklar en halvtimme varje morgon ;-) Fast nu med mindre motstånd än tidigare. Och han slog fast, att det är perfekt att cykla, men att jag INTE får överanstränga mig. Lite svårt dock, att veta var gränsen går mellan ansträngning och överansträngning, tycker jag.....


Sen är hjärtat inte i "ursprungligt" skick, även om jag har blivit opererad, menade han. Men han betonade, att jag har blivit bättre - jag kan gå på plan mark och oxå prata samtidigt. Och - försämringen av hjärtat har avstannat. Jag är inte döende längre, utan tanten kan hänga med ett tag till   


Han satt och kollade lite i min journal och "upptäckte" att jag har haft lågt blodvärde under en längre tid. Min trötthet kan delvis komma från det. "Du behöver en påse blod" !! Men det ger man inte, utan att först ha kontrollerat, att jag inte blöder från mage eller tarm. Så det blir en gastroskopi och en coloskopi (fel?) Uschanimej - vidrigt.... Men visst vore det ju bra i förlängningen om man kunde få bort lite trötthet.


Ja inte är tant Blå en frisk tant precis..... som jag trodde jag skulle bli.... Allt jag tänkte att jag skulle kunna göra - leka med Milou, åka och hälsa på ungarna nu och då, gå i skogen, bada på sommaren, tvätta bilen ordentligt, tvätta mattorna i tvättstugan - kanske t o m åka o hälsa på Johanna i London..... Nej det blir inget av med det. Så beklagade doktoren att jag blivit besviken, att jag hade haft lite för stora förväntningar. Men som han sa, du får titta på det halvfulla glaset - inte det halvtomma....  Det tycker jag mig ha hört nå´n gång tidigare   Den svarta gardinen som dras ner lite då och då.....


Och sy kan jag faktiskt fortfarande!! Även om min deppighet har minimerat engagemanget en del.


   

"Motsatser" d v s himmel och hav, dag och natt.... och kanske den mörka gardinen i mitten   

 

Denna sydde jag efter ett mönster - och tänk så svårt det då blir   


 

Dessa två sydde jag paralellt. Tänkte först sy en stor, men ångrade mig och klippte isär tyget till två tavlor istället. Sen växte det fram vartefter.... Ingen höjdare i mina ögon, men ett test 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Av Stina - 29 september 2015 19:51

Inte har jag då sytt så mycket precis under denna sommar och höst.... Men lite har det ändå blivit. Tänkte mig, att jag skulle ha en ny väska - sommarväskan har blivit lite sliten under åren som gått. Så dom här tavlorna sydde jag först med tanke på ...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards