stinalill

Alla inlägg under februari 2010

Av Stina - 22 februari 2010 18:47

Säger bara det - skitmysigt med min nya elkamin!! Med lite fantasi ser den faktiskt ut som en riktig brasa. Detta köp ångrar jag inte! Ljuvligt att värma upp mig framför och riktigt vacker att fästa ögona på. När "flammorna" rör sig..... och tankarna slutar tänka....

  

Den bidrar säkert till klimatuppvärmningen oxå, men uppriktigt sagt skiter jag i det!! Jag HATAR att frysa och frysa och frysa..... Visst - jag skulle lika gärna kunna ha en kupévärmare stå bredvid mig. Men en så´n kan man ju inte sitta och meditera framför ;)


Jag kan tycka, att man oftare skulle bygga öppna spisar i lägenheter. Jag vet, att det finns sådana i några treor på Klockarberget. Och jag skulle inte alls ha nå´t emot att ha en så´n i min lägenhet. Men, men - man kan inte få allt här i livet. Nöjd är jag i alla fall med min lilla "brasa" :)


Idag var Heffa inom och hämtade sina byxor, som jag fållat upp åt henne. Kul att hon inte hade så bråttom idag - hon har sin man på avlastningsboende denna vecka. Så vi tog en kopp te tillsammans och pladdrade lite. Hon har gjort en grönkålspaj åt mig, som jag fick härom dagen. Helt underbar!! Och idag hade hon med sig morotssoppa åt mig oxå!! Hon föder mig och göder mig människan! Men ingen är mer tacksam än jag - matlagning hör ju inte till min starka sida precis.... Goa människan!!


Ett stort TACK till Margit, Lena och Ruth för uppskattade kommentarer i mitt inlägg igår!!

Av Stina - 21 februari 2010 20:17

NU har jag lite tid över och känner mig sugen på att skriva av mig lite!! Jag har just fått ett projekt "i hamn" och känner mig ganska nöjd och bäälåten. Har sytt en del till mitt yngsta barnbarn, som fyller 10 år snart. Och det var roligt att fixa och greja med det. Kan ju inte visa bild ännu, eftersom jag inte vet, om hon brukar läsa min blogg.....


Återigen vill jag TACKA så väldigt mycket för alla kommentarer jag har fått!! Ni är då för snälla och goa, som hälsar på hos mig, trots att jag numera skriver så sällan! "Textilkonstnär" skriver dotra mi (med flera) om mor sin - och jag känner mig hedrad och nästan lite mallig!! Det känns däremot lite förmätet, att kalla mig själv för konstnär.


Men jag är då väldigt tacksam, för att jag har denna hobby, att ta till. Hur skulle jag annars få dagarna att gå.... Det är så kul, när jag kommer fram till ett nytt projekt. Och kan sätta igång att försöka förverkliga bilderna jag har i huvét. Då har jag roligt! Men jag har oxå märkt, att innan jag kommer igång, så får jag en down-period, som inte alls är rolig. Då livet känns rätt meningslöst och grått.


I torsdax var jag iväg till Fagersta, för jag hittade en annons i bladet om en elkamin, som dom hade 50 % på! Har tidigare gått och fundrat på en så´n. Heffa har en och det var så himla skönt, att sätta sig framför den, när jag var frusen! Så nu har jag skämt bort mig själv med en dylik!!


Jag var även in på Hembygdsgården i Västanfors och gick runt och kollade efter en eventuell present till min f d svärdotter. Där finns många vackra saker, ska jag säga. Snubblade över dessa ursnygga muggar, som jag bara inte kunde motstå!! Så de blev alltså mina!!

 

När jag väl kommit hem, ångrade jag, att jag inte köpte flera. Men sen har det ju inte varit väder precis, för att åka dit igen. Och det är då inget, som jag är nödd och tvungen till. Men jag tycker färgen är riktigt sommarblå och jag dricker ju alltid mitt te ur mugg.....


Sen har jag börjat fylla i en blankett för ansökan om pension!! Jag blir ju gu bevars 65 i sommar!! Numera har inte Försäkringskassan hand ömet, utan det har vuxit fram ännu en ny myndighet - Pensionsmyndigheten! Undrar hur många myndigheter och verk det finns i detta land...?? Men dom måste väl ha nå´nstans att göra av alla "förbrukade" politiker - som generaldirektörer med en fet lön....


I och för sig är det en djungel det här med pensioner. Jag hör ju till både det gamla och nya pensionssystemet och får då pension från staten förstås. Sen är det tjänstepension och tilläggspension och PPM och eget pensionssparande och fan vet allt. Hur 17 ska man kunna beräkna själv vilken ekonomi man kommer att få som pensionär?? Så tycker i alla fall jag, att denna nya myndighet skulle ha koll på när och var jag har jobbat under mitt liv. Men jag har fått blanketter där jag själv ska fylla i detta. Det är väl tur, att jag är en "papperssamlare" - jag har alla mina betyg och intyg kvar. Sen hur myndigheten kan räkna ut min pension, är för mig en gåta. Och kontrollräkna kan jag absolut inte göra själv. Det blir nog bara att ta emot det man får och buga och tacka.....


Det tog sin tid för magen att hämta sig efter min magsjuka. Och därmed har mina matrutiner rubbats. Så vågen har jag ställt undan - den gjorde i alla fall ingen nytta. Jag tror oxå att PK-värdet gått upp p g av mina rubbade mattider. Råkade riva hål på ett litet sår och det tog lång tid, innan blodet stoppade. Men numera har dom utsträckt blodproverna till att tas var sjätte vecka, istället för var fjärde. Nedragningar?? Ja jag lär väl ändå inte avlida så lätt ;)


  

Av Stina - 14 februari 2010 14:58

Har setat vid datorn och testat och fixat mest hela da´n. Rätt fyrkantig i ögona nu ;) Gick även in på min e-mail, vilket jag inte brukar göra allt för ofta. Tack Ruth för ditt påpekande!! Man ska kryssa här och ta bort där.... Tydligen hade jag missat nå´n liten ruta, så det gick inte att skriva kommentar hos mig!! Men nu är det åtgärdat.... Jag tänkte nog, att nu vill ingen skriva nå´n kommentar hos mig längre, eftersom jag har eftersatt bloggandet så länge.... allt straffar sig :( Men så var det tydligen inte i alla fall :)


Natten har varit förfärlig. Kunde inte sova, låg och mådde lite illa. Till slut gav jag upp sovandet och gick upp istället.  Bums in på toan - satt där och hävde ur mig både fram och bak - för att uttrycka mig försiktigt. Huvva!    Men magen lugnade ner sig guskelov och jag somnade vid 4-tiden igen. Känner mig lite spak idag och har inte vågat äta nå´t ännu. Men inget dåligt som inte har nå´t gott med sig. Det var ju en bra "kick-off" till den kommande veckans ätande!! Ny vecka - nya tag!!


 

Ja det här är den kommande "Våren" för mig!! Det gröna är nog lite grönare i verkligheten och det gula lite ljusare. Tänk att det ska vara så svårt att få färgerna rätt på foton!! Tavlan är ca 45 x 70 cm stor. Och nästan inget på den är, som jag hade tänkt ut det från början! Den lever liksom "sitt eget liv", när jag sätter igång och syr. Kul att göra den - men lättad, när den äntligen var färdig.... 


Och just idag skiner solen rent märkvärdigt    och temperaturen ligger på blygsamma minus 0,5 grader. Alltså överkomligt även för mig - för att vara vinter;) Men ändå ska jag nog ta mig en kopp te och sen ta sängen på ryggen en stund..... Inte sova -bara vila...


Hoppas alla mina bloggvänner m fl får en fortsatt trevlig alla     dag!!



Av Stina - 11 februari 2010 21:18

Lär nog börja med att be om ursäkt för min tystnad. Ser att några t o m börjar bli lite oroliga för mig..... Men ingen fara på taket - jag har bara stött på en del "måsten" och "borden" inom mig, när det gällt bloggandet. Och när det gäller innehållet i de orden, sparkar jag bakut som det värsta fullblod ;) Men kraven är helt och hållet mina egna - ingen annan har ställt några som helst krav på mig....


Och jag vet ju, att skrivandet ska vara ett nöje för mig - annars kan det vara. Ska väl göra nå´t försök att hitta tillbaka till det. Men sen händer det inte mycket att tala om i mitt liv precis. Varje dag händer samma sak. Ibland känns det rätt meningslöst. Men det gäller ju att ta vara på det små stunderna - jag vet det. Hitta ljusglimtarna tanten!!


Idag t ex sken solen, när jag tog en ack så långsam promenad till ICA, för att få iväg ett litet paket till min svärson, som fyller år på lördag. Solen värmde lite grand t o m!! Så det kanske blir vår så småningom oxå och tid för att sitta på balkongen och njuta!! Det ser jag verkligen fram emot!


Ett annat vårtecken var tulipanerna som jag fick av Annsan för ett tag sen :

 

Dessutom har jag just fått klar en tavla, som jag kallar för "Våren". Men jag har inte fotat den ännu.


Jag vill TACKA alla er som skrivit kommentarer efter mitt förra inlägg!! Jag skäms lite, för att jag inte svarat och för att jag inte har kommenterat inne hos er på så lång tid..... Jag vet ju, att ni finns där inne i burken nå´nstans ;) och att det är så trevligt, att läsa era inlägg med funderingar om smått och stort i era liv. Tack för att ni finns!!


Ännu väntar jag på en målare, som just nu är på semester i Thailand. Men han lovade att komma sen..... Väntar oxå på snickar´n, som lovade att titta in i början på nästa vecka..... Så väntar jag oxå på Fixar"Malte"/Tom, som ska hänga upp en ny kökslampa och flytta lite gardinfästen åt mig.  Förhoppningsvis ska han sen oxå hjälpa mig privat att få lite mer krut i datorn.... Inget är som väntans tider.... Men jag slipper i alla fall att stå i kö ;)


Ha det gott alla mina vänner och titt-innare! Bli inte orolig, om jag inte hör av mig på ett tag igen! Men jag ska försöka att få tillét - kanske - eventuellt - vi får se......


PS I måndags hade jag gått upp ett hekto till.....DS

Av Stina - 1 februari 2010 19:54

MÅNDAG DEN 1 FEBRUARI + 0,9 kg!! Nog är det väl knepigt - är det fel på mig eller vågen...?? Jag har ätit precis efter programet - inte fuskat vare sig för mig själv eller utåt. Igår hade jag 5 sparade points, så jag tog lite xtra ost till kvällsfikat. Men, men - jag SKA fortsätta i alla fall. I och för sig gick jag ju ner rätt mycket förra veckan - så jag får väl vara nöjd ändå. Och jag mår bättre och PK-värdet har stabiliserats.....


Ett stort TACK till Ruth, Lambergsfrua, Margit och Lena för snälla kommentarer!!   


Idag kom Annsan inom. Och jag - fräck som jag är - frågade om hon kunde skjudsa mig och handla på Coop. Och det var väldigt skönt, att slippa frysa häcken av sig, för att få igång Pippi. Och Annsan hade tulipaner med till tanten - gulle hon! Så lunchade vi ihop och snackade lite skit förstås. Det var trevligt att använda rösten och öronen ett tag ;)


I fredax köpte jag en frukt, som jag aldrig har sett förut. Den kommer från Kina och heter "Honey Pomelo" och ser ut som en förstorad grapefrukt. Den smakar som en korsning mellan grape och apelsin. Jättegod!! Kollade idag efter om dom skulle ha den på Coop oxå - men inte..... Där blev det några Mango istället idag, men dom "kostar" tyvärr points.

 

Ibland vill man ju unna sig lite xtra, så jag brukar botanisera i fruktdisken efter nå´t nytt och intresant. Eftersom frukt oftast "kostar" 0 points ;). Men egentligen ska man kanske åka till Västerås för att göra några riktiga fynd på den fronten..... Glassdisken är ju nu ett minerat område för den här tanten....


Annars händer det väldigt lite hos den här tanten. Dagarna lunkar på i inkörda fotspår. Nå´n målare har inte dykt upp - som han lovat göra i förra veckan. Så jag får nog ta och ringa till nå´n annan målare. Däremot fick jag taimern utbytt på elstolpen idag. Så nu kan jag ställa in för "avfrostning" av Pippi  redan kvällen innan jag ska iväg på nå´t. Bekvämt och bra.  

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards