stinalill

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2010

En glad pensionär - det finns här!!

Av Stina - 2 augusti 2010 20:13

Joo så är det - nu har jag då blitt 65. Nu behöver jag inte ha dåligt samvete längre, för att jag inte jobbar enligt Reinfeldts modell. Inte för att samvetet har varit såå betungnde de senaste åren. Men i början av min icke-arbetande tid, hade jag verkligen dåligt samvete. För att jag inte "gjorde rätt för mig". Trots en stroke och djup depression - nog 17 "borde" jag arbeta enligt den inre polisen.


Jag har haft - och har - vissa problem med, att räkna ut var alla pensionsinkomsterna kommer ifrån. Dom kommer ju inte i EN klump precis, utan lite från den tjänstepensionen, lite från en annan tjänstepension, en del från PPM, en del från Skandia och så från den nya myndigheten - Pensionsmyndigheten. Så lär jag väl se till, att det dras skatt ordentligt, så jag inte åker på rest sen. Ja, ja det är världsliga "bekymmer".


Jag blev så lycklig, när Ida och Johanna kom med tåget hit till Skinnsberg den 22 juli!! Tyvärr fick jag bara rå om Ida till dagen efter, då mamma hämtade henne, för vidare färd till Skövde, för att hämta hem Idas häst Julia. Hoppas att hon är betäckt nu då, så det blir en liten fölis nästa vår oxå!


Men vi hann med en eftermiddag vid badklippan i alla fall. Sen på lördan var Johanna och jag en sväng på Baggbrodagarna med lite marknad och fika. Johanna är så fantastisk - omtänksam och hjälpsam. Man behöver inte be om hjälp - hon ser själv och rycker in där det behövs. Bl a peppade hon mig, att gå med rullatorn ner till affär´n. Men jag tror ändå att hon var glad, när mamma kom till slut och hämtade upp på söndag kväll.


Det var ju meningen, att både Erik och Ann-Louise skulle komma över dan. Men så fick fölet Oki en böld med feber. Och då väntade Ann-Louise in vetrinären, innan hon tog sig hit. Och Erik var hemma med en orolig fölägare - Ida.


        

"Mormorsgömman" fick jag av min Johanna - goa tjejen! Glasljusstaken med vacker fjäril i av min vän Annsan och hennes mamma och blommorna av min vän Birgitta! Det var nästan som om dom hade kommit överens om den turkosblå färgen - t o m fjärilen i blommorna var turkos!! TACK så mycket allihopa igen!!


På måndagen kom Ankie med familj. Såå kul att även pojkarna fortfarande kommer med och hälsar på sin mormor!! Dom stora, ståtliga "små"pojkarna.... Vi gick ut och åt middag. Först gick vi till Station, men dom hade inte ens en a la carte meny, att visa upp. Så vi gick vidare till Pizzeria Amore. Och det var inget dumt drag! Pizzor stora som dasslock och god fläskfilé med potatismos till tanten. Jag vågar mig inte på pizza längre, eftersom jag blir så törstig efter.


Tyvärr var badvädret slut, så resten av da´n kurade vi inomhus. Ankie värmde upp sig framför min el"brasa" och vovvarna sov en stund i varsitt hörn. Rekommenderar förresten att läsa hennes blogg (länkar), som handlar mest om den stora, starka hunden Seger.


Och sen på onsdan kom min vän Lotta med ett stort paket!! En tavla som är en lampa oxå. Hennes son är en fena på snickeri - det var han som snickrade min hatthylla. Den här lamp/tavlan är gjort i ohyvlat, vitmålat virke med en lampa som lyser bakom det stora hjärtat. Den vill jag ska sitta på min blivande blåa fondvägg bredvid sängen. Så nu gäller det bara, att få fatt på nå´n, som kan tapetsera åt mig....


     

Den sitter ännu inte uppe på nå´n vägg. Men här har jag fotat den ståendes på golvet med och utan blixt - effektfull myslampa!! Tacke o tack!!


Lotta löste oxå problemet med den icke bromsbara, icke hopfällbara (som jag trodde) rullatorn. Hon kunde låsa bromsen och även fälla ihop den!! Jättebra - för nu vet jag, att jag kan ta den med i bilen och sen låsa bromsen, när jag behöver sätta mig att vila på den!


 
 
Ingen bild

Ankie

3 augusti 2010 14:43

Roligt att läsa att du är en GLAD pensionär!

 
Ruth

Ruth

3 augusti 2010 20:04


Är så glad att du blev förnöjd med din födelsedag, fina saker du har fått, lampan var så originell och kommer att pryda där den sätts upp. Ja nu går du vidare med ditt liv, hoppas din kropp kan bättra sig så du får må gott framöver. Så bra att du fick instruktion till hur din rullator fungerar, nu kan den få följa med dig dit du åker och vara till nytta.
Kram vännen

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards