stinalill

Alla inlägg den 24 augusti 2010

Av Stina - 24 augusti 2010 19:54

Nu ska jag vika kvällen för bloggen - i alla fall ett tag..... Det verkar som om dygnet har för få timmar, för att jag ska hinna med! "Typiskt pensionärer - dom hinner inte nå´nting, men har ju all tid i världen" - säger dom yngre.... Visst - vilken pensionär känner inte igen : "Det ska jag göra sen, när jag blir pensionär" Det trodde man på - då förut.... Jag skulle resa, vara en vecka i taget hos ungarna, börja dreja, gå på datakurs, fotokurs - oj vad mycket jag skulle göra - trodde jag - då förut.... Men nu VET jag, att de ÄR inte så - det fungerar inte som jag trodde - då förut....


Hur som helst - TACK så jättemycket för kommentarer mina vänner!! Ni är beundransvärda och såå tålmodiga!! Som ni förstår har jag haft lite projekt på gång igen. Denna tavla tog ca 40 timmar att sy. Inte för tiden spelar nå´n roll ? i det sammanhanget - jag har roligt, när jag syr - för det mesta i alla fall. Det är kul, när jag ser, att det växer fram nå´t. Den här tavlan/skapelsen är ca 70 X 50 cm och jag kallar den "Sommarpotpurri"....

  

Varje liten del är sydd för sig först. Det mönstrade tyget är från Quiltakademin utanför Uppsala, där min dotter och jag var för nå´t (några?) år sedan. Sen köpte jag lite pysselgrejer och glitter tänkt till mitt barnbarn Maja. Men - sorry Maja - farmor tog hand om det själv.....


Klickbilder :


                                                  


Här ser de flesta delarna lite snea och vinda ut, men det är inte så farligt med det i verkligheten. Jag har väl inte knäppt fotona rakt uppifrån alltid.... Men egentligen var jag färdig med den redan igår - monterad och klar. Jag har strukit vliseline bakpå varje del + klistrat och klämt fast lampskärmsplast på vissa ställen. Så att den inte skulle "falla ihop". Så har jag oxå - för hand - sytt på ett foder bakpå.


Men igår kväll gick jag och tittade och fundrade - hela skiten såg ju sned och vind ut!! Så där kan jag inte ha den!! Så jag sprättade isär alltihopa idag och gjorde om monteringen!! Sprättade oxå vissa "småtavlor", eftersom det i grunden var dom som gjorde alltihop snett. Så kan det gå, när man har tappat bort ögonmåttet ;-) Men av detta har jag lärt mig - lita ENDAST på måttbandet.....


Misstänker att jag kommer att ha en rätt intensiv syperiod framöver. Eftersom jag vågade mig på att prata med bibliotekarien igår och kom fram till, att den 23 november och fram till jul ska jag ha en utställning på bibblan!!! Den 22 ska jag hänga och den 24 blir det vernissage!! Huvva - jag får pirr i magen bara jag tänker på det!! Läskigt, läskigt - men - en utmaning..... Jag har faktiskt haft en egen utställning där tidigare - oxå före jul. Då hjälpte Lotta mig att hänga. Kanske skulle fråga henne igen.... Det är så läskigt, att vara där själv, när folk kommer och går....


I övermorgon kommer en målare hit, som ska tapetsera en fondvägg åt mig i rummet. Ska bli riktigt spännande att se hur det blir!! Jag har haft hjärttavlan/lampan, som jag fick av Lotta, uppe på prov ett tag. Ett underbart sken och den kommer att göra sig perfekt mot den blå väggen sen :-D    

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards