stinalill

Direktlänk till inlägg 21 juli 2013

Tanten på mysig konstrunda

Av Stina - 21 juli 2013 11:52

I förrgår tänkte jag mig ut och prova mina "vingar" d v s ögon   . Och det gick ju bra!! Åkte först till Virsbo konsthall, där dom hade utställning med konstglas och silversmide. Hade jag läst i bladet. Men först gick jag en trappa ner till keramikverkstan. Och jösses vad många vackra saker!! Glömde tyvärr att slita upp kameran och fota... Men jag kunde inte låta bli, att köpa med mig två saker, som fick mitt hjärta att klappa


   

Den första är ca 60 cm hög med keramik och glasbeklädda "vingar". Dessa är limmade på den av havet slipade drivveden. Såå vacker tycker jag i all sin stiliserade enkelhet!! Den andra "grejen" är en urholkad gammal gren (ca två decimeter hög) med en skröjbränd liten uggla sittandes inuti!! Kul och naturens orginella konstverk!! Hon som har verkstan heter Lisbeth Grando - har en hemsida : grando.se  På det stället hade jag kunnat köpt en hel del vackerhet.... Den som säger, att man inte blir lycklig av saker, har inte upplevt lyckan av att kunna köpa vackra saker och kunna titta på gång på gång på gång.... Hon gav mig oxå ett tips på ett galleri i Västerås, där hon tyckte, att jag skulle ställa ut mina alster. Får väl se hur det blir med de....


Sen var det då konstglas o silversmide på övervåningen. Tyvärr - eller tur - inte mycket som tilltalade mig. Otroligt skickligt utfört och en del roliga glasgrejer


             

De två sista konstverken var oxå gjorda som små vägglampor, effektfullt med glas i olika lager.


Silversmide - ja det var inte särskilt mycket och det tilltalade mig inte. Men visst - skickligt...


 

Så fanns det några halssmycken i en monter oxå.....


Nästa anhalt var Världsarvsquiltarna i Ängelsberg. DÄR fanns det mycket som tilltalade tanten, inte minst den vackra utsikten   


 

 

 Och där fanns en hel del ideér, som jag stoppade in i kameran!!


     

Kransen är ett "hopplock" av urklippta blommor och blader, som var fastsydda på nå´t underlag....


       

Det första fotot : det var mycket mer glittrigt, än som syns på bilden. Andra fotot : tilltalade mig mycket - rolig - den var mer än en meter hög, kanske 1,5. Tredje fotot : den svarta grinden + ramen var urklippt ur ETT enda tygstycke!! Ca en x en meter. Fjärde fotot : en gammal farmor sydde detta täcke tänkt till sitt barnbarn. Men farmor´n dog innan täcket var klart. Sen tog (jag tror) barnbarnet över och sydde det färdigt och gav det till SITT barnbarn - tror jag det var Det var några släktingar där, så dom tog ner täcket och visade hur stoort det var. 


När jag gick ner i trappen hängde den vita kaninpälsen med mössa på väggen. Det var en så´n päls jag hade, när jag var en liten tösabit!!

Utanför nästa butik stod de här gamla grejerna och påminde om gamla tider

           

Och inne i affären fanns det många minnen från svunna dar....


   


....och även tavlor som var en fröjd för mina ögon


   

Eftersom magen kurrade betydligt, åkte jag vidare till fiket på Hembygsdgården i Västanfors, där jag åt en mättande tunnbrödsrulle som jag delvis delade med ett gäng gråsparvar... Och naturligvis kunde jag inte låta bli att fota lite vackerheter där utanför oxå...


           


Sen blev det allt gamla Skinnsberg igen och visst var jag ordentligt trött efter denna konstrunda - men jag hade INTE huvudvärk    


Och idag tänkte jag mig ner till sjön, men jag kände mig så himla sömnig (vaknade väldigt tidigt) och trött, att det blev inget av. Inte lockar arga tanten heller precis   Så jag bestämde mig för, att invänta solen på balkongen istället i min sköna solsäng med en bok i örat....      

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards