stinalill

Alla inlägg den 13 oktober 2014

Av Stina - 13 oktober 2014 19:04

Igår så kom då äntligen familjen Larsson-Holm och hälsade på farmors-tanten - som jag har längtat och väntat!! Tyvärr var inte tonåringarna med - men Maja hade jag haft lite SMS-konversation med innan   


Tänk att det kan vara så ljuvligt för en farmor att se yngsta barnbarnet!! Jag tror den damen har en sol inombords.... De förutseende föräldrarna hade tagit med sig modellera, som vi kunde baka lite med. Och då kunde ju farmor försöka titta sig mätt på solstrålen   

Sen blev det ju en liten inspektionsrunda i lägenheten, för att kolla på farmors alla pryttler. Och vi hittade en regnbågs-vetekudde till Milou, en vetekudde till mamma Linnea, en till pappa Preben, en till syster Maja och en till syster Unni.


Regnbågskudden med små fjärilar på = glädje.... Färgerna till Linneas kudde hämtade jag från en tavla, som jag fick av henne förut. Preben fick en i orange nyanser, eftersom jag vet att han gillar den färgen. Maja fick en med frihetens fåglar, som flyger över himmel och hav och även genom natten.    Unni känner jag egentligen inte, men hon fick en i ljus- och mörklila - så som jag uppfattar henne...... 

                          


Så blev det ju mat oxå förstås - det enklaste enkla. Potatisgratäng (från ICA), från hemmafrysen - tidigare tillagad fläskfile och likaså broccoli. Tanten vimsade i vanlig ordning runt och skulle hämta än det ena, än det andra. Fast ögona gick i kors och benen knappt bar. "Säg till vad vi ska göra"..... jovisst..... Men jag fanns i mammarollen ända tills någon av dom nästan röt fram "SITT"!! Då reagerade tanten omedelbart som en strykrädd hund och satte sig lydigt!!      Till efterrätt blev det likaså det enklaste enkla - kladdkaka (ICA) med vispgrädde. Fröken Holm ville hjälpa till med vispgrädden - stod sen och höll för örona, när pappa väsnades med maskinen.... "Titta farmor, jag har gräddskägg".....

                                                     

Efter matintaget gick Milou och farmor in till rummet (medan pappa och mamma diskade) och hälsade på Lilla Pip, vita Nallen och bruna Nallen och lilla musen Little Stuart. Och vi kollade igenom farmors smyckskrin och stora syskrinet, som rymmer allt utom sygrejer!! Vi tittade även på foton från när pappa var lika liten som Milou. Och farmor njöt av varje sekund, varje minut.....


                                                  

Så småningom blev lilla damet trötter och gosade en stund hos mamma med den uppvärmda vetekudden. Och snart så var det då dax, att styra näsan hem till Gävle igen..... Efter att pappa värmt upp några flera vetekuddar.....


                                                

Mamma hjälpte på med dom söta små skorna och en likadan luddtröja som farmor hade på sig - fast svart. Farmor frågade efter en hej-då-kram och visst fick hon det - lilla goa unge - jag skulle kunna sitta här ännu och krama dig    

 


När det var ordentligt hej-då-vinkat till slut och farmor lika slut - återstod bara sängen för tanten. Jag kände mig tacksam och glad och även lite sorgsen.... Men inom mig sjöng det "kom farmor så leker vi" och "Jag vill tacka livet..... "


   

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards