stinalill

Direktlänk till inlägg 4 mars 2010

Fotokuddar och hallrustning

Av Stina - 4 mars 2010 17:53

Det verkar som om jag nästan slutat blogga..... Men just nu känner jag i alla fall för att skriva av mig lite. Många vindar har blåst sen sist. I helgen for jag iväg och firade Majas 10-årsdag. Fast egentligen fyller hon inte förrän kommande lördag. Men farmor var ute i god tid :) Och hon blev så glad lilla prinsessan över kuddarna jag hade sytt åt henne! Så hon sov på dom t o m på natten!


  

Jag har kopierat över bilder från hennes 10-åriga liv och fört över dom på tyg. Och det blev så många bilder, så det fick lov att bli två kuddar!! På den blåa kudden här - överst till vänster - ses en liten nyfödd Maja i silverklänning :) lilla gullet....


 

Här ser man andra sidorna på kuddarna. Och längst nere till höger på blå kudden,  är den senaste bilden jag hade av henne. När hon sitter på köksgolvet i sitt röda, långa hår och klappar sin katt..... Det tog sin tid att sy, men det var roligt :))


Just nu är jag (jag och jag....;)) igång med rustningen av hallen. Den ska bli ny från golv till tak. Ja - golvet är ju redan fixat förstås - av dotter och svärson! Snickaren Sune har varit här och fixat valvet klart idag. Det blev jag väldigt nöjd med! Och en trevlig ung pöjk var det, som fixade detta. På måndag kommer sen målar´n. Farbror´n som äger målarfirman tillsammans med sina söner, har jag däremot fått antipati mot. Han har en nervärderande syn på kvinnor och är lite av en besservisser. Och det faller inte i god jord hos den här tanten.


Han har lämnat varierande priser för jobbet. Från 5000:- (första budet) sen blev det 8000:-. Och i förrgår sa han 9000:- + moms!! När det hade sjunkit in hos mig, ringde jag upp igår och påtalade, att jag ville ha RÄTT pris. Inklusive moms, ROT-avdraget klart, inklusive färg och tapeter. Då kom han fram till 7000:-!! Så nu är det väl bara att hålla tummarna.... Dessutom hade gubbfan mage att bli sur!! Fast jag var mycket vänlig och trevlig - även om det bar mig emot ;)


Idag så frågade snickarn, om jag hade fått ett slutgiltigt pris. Så småningom kröp det fram, att han hade haft en del att göra med detta Fagersta-företag. Och den gubben var tydligen känd för att göra sig osams med folk.... Och det var ju skönt, att jag inte var ensam med min antipati. Men visst är det lite obehagligt. Och känns osäkert. Egentligen borde jag ju be om skriftligt besked om priset. Men då går väl gubben i taket. Man ska ta mig 17 alltid vara om sig och kring sig.....


Själv har jag skruvat bort alla handtag på alla garderobsdörrar, satt korkar i hålen, spacklat och slipat. Så har jag rivit ner de gamla tapeterna i tjocka lager. Är inte klar med detta ännu, men jag har ju några dagar på mig. Inte 17 ska dom få tillfälle, att göra nå´t fuskjobb. Guskelov ska inte gubben göra jobbet, utan en "pojke" från Riddarhyttan. Annars hade jag fått lov att flytta hemifrån.


Det är nog så jobbigt att gå upp på mornarna. Igår "studsade" jag upp kl 7.30 och imorse kl 9. Men i eftermiddax tog jag en liten tupplur faktiskt. Det var skönt! Jag blir ju så trött, så jag blir alldeles groggy. Och nästa vecka ska jag upp kl 6.30 tre mornar på rad!! Det blir en pärs!! Målarkillen ska väl dessutom jobba fulla dagar. Snickarn var ju här bara några timmar.....

 
 
zaida

zaida

4 mars 2010 18:50

cool kuddar !

http://zaida.devote.se

 
solan

solan

5 mars 2010 18:45

Häftiga kuddar....Lycka till med målargubben.

http://m-fors.bloggplatsen.se

 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

6 mars 2010 12:09

Vad trevligt att du är tillbaka igen, även om det kanske bara är tillfälligt med tanke på allt du engagerar dig i just nu;) Hantverkare är ett släkte för sig och det kräver både ork och tålamod att ha med dem att göra. Den där gubben låter riktigt, riktigt otrevlig- usch:(
Men det låter som att du kommer att få en verkligt fin hall, när allt är klart:)
Jag är full av beundran över dina "fotokuddar". Inte undra på att Maja blev jätteglad:=D
Varma och soliga kramar!

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Skomakar Lisa

Skomakar Lisa

6 mars 2010 18:44

Vilka fina kuddars du gjort. Berätta hur du överför bilderna på tyg är du snäll. Fattar noll ser du ...
Ja, det där med byggföretag kan vara knivigt och man bör nog ha sksriftligt om man skall klaga efteråt. Det går nog bra ska du ser, i sista ändan även om gubbfan är otrevlig.
Ha en bra helg och kul att du är tillbaka även om det är tillfälligt.
Stor kram från mig !!!

http://skomakarlisa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Annsan

6 mars 2010 19:29

Men Stina vilka kuddar!! Jag fattar bara inte hur du gör och att du kan!!! Härligt och häftigt för dina nära att få! Tack för idag. Det är bra fint med sol och snö vad..? ;)
Kramen Annsan

 
Ingen bild

Therese

6 mars 2010 20:55

Åh vilka fina kuddar tycker jag och Nanna. Förstår att Maja blev glad!

Kram Fina, och hoppas renoveringen går smidigt och att du blir riktigt nöjd.

 
Ruth

Ruth

7 mars 2010 10:14

Några rader från Värmland.
Så kanonfina kuddar du har sytt, vilken personlig present att få, bättre en tusen rosor. Du är fantastisk med dina alster. Se upp med snickaren, du tittade väl på "Fuskbyggarna" på TVn här om kvällen, svårt att lita på någon nu mera. Hoppas du blir nöjd och att det görs ett bra jobb.
Kram vännen !

http://bernamis.bloggplatsen.se

 
Ingegerd

Ingegerd

7 mars 2010 15:27

Fantastiskt fina kuddar! Och: hur för Du över motiven på tyg??? Tråkigt med målargubben, betala inte förrän Du är 100% nöjd, annars blir Du kanske lurad! Innehållen betalning är det enda påtrycksmedel såna typer förstår.

http://josephinespapilloner.blogg.se/?tmp=07152233

 
margit

margit

8 mars 2010 02:23

Du är fantastik, sina!!
Vilka vackraoch fantastiska kuddar!! Och bilder av kuddarna till ditt barnbarn med bilder från henens 10 åriga liv! Kan hon få en finare present??? Nej!! Det tror jag inte! Dpm kommer att bli ett minne för livet, säkert sparar hon dem och kommer att vara mycket rädd om dem.
Ja du är duktig på greja i din bostad också!! Du är övn en riktig HANTVERKARE!! Du "går inte av för hackor"...
När det blir färdigt så mpste du ta bilder så vi får se det också!!
Önksar dig en fin vecka som ligger framför...
Kramen min vän!!!

http://margitholm.blogg.se

 
margit

margit

8 mars 2010 02:24

Förlåt, jag ser att jag stavat ditt namn fel!! naturligtvis så ska det vara STINA!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Lena

Lena

8 mars 2010 13:43

Nu blev jag glatt överraskad minsann för jag har inte varit och hälsat på dig på ett tag...hade nästan fått för mig att du lagt av att blogga...men dessbättre var det inte så =)
Makalösa kuddar du tillverkat...jag fattar nada...men njuter av åsynen !!!
Att "tampas" med hantverkare är ju inte något som är upplyftande precis...och att dessutom tvingas upp i ottan för dem...usch och fy !!!
Men så...resultatet blir nog lysande efter vad du beskrivit och då är allt förlåtet och glömt (utom surgubben förstås)...eller hur?
Soliga kramar !!!

http://roshultskan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards