stinalill

Direktlänk till inlägg 20 juni 2013

Nylundabröllop

Av Stina - 20 juni 2013 14:33

 

Detta var alltså inbjudan till bröllopet! Och naturligtvis tackade jag JA!!!


AnnLouise och Ida kom hit till Skinnsberg på freda´n och hämtade mig!! Lyxigt!! Och det var faktiskt skönt!! Jag kunde luta mig tillbaka i bilen, blunda och vila ögonen. Så fick jag eget rum hos dom - Ann-Louise och Erik flyttade upp på övervåningen!!


Och på lörda´n bar det alltså av till Viksta kyrka! Som vanligt var jag virrig och nervös, att vi skulle bli sena..... När jag klev ur bilen, kom jag på, att jag hade glömt kameran!!! Jävlar rent ut sagt   Men det var bara att bita ihop och hoppas, att andra fotade, så jag kunde få bilder senare. Alla mina barn och barnbarn var närvarande - samtidigt!! Utom Johanna som var tärna på sin bäste väns bröllop!!


Och brudparet var såå vackra och stiliga, när dom gick kyrkgången uppför   Ankie hade håret uppsatt och hennes klänning hade mörkblått liv med blommor och blader på och den vita kjolen var lång och böljande med ett broderat släp.... Brudbuketten bestod av röda rosor och till Stefans kostym hade han fluga och näsduk i samma färg. Och dom svarade JA båda två till att älska varandra i nöd och lust   


Sen var Erik och Ida så jättesnälla och åkte hela vägen hem till Bennarby och tillbaka, för att hämta min kamera!! Gulle dom   Så sen kunde jag börja fota....


         



Mingel och bubbel innan vi parkerade i festlokalen på anvisade platser.... "Direktörerna" hade kostym på, vilket är rätt ovanligt....

                

Mina två yngsta barnbarn var jag särskilt glad för att dom var med!! Lilla Milou tyckte om sin rosa, mjuka poncho som hon fick. Och Maja hade krusat håret och var så söt - och farmor får numera titta upp på henne!! Höga klackar gjorde väl oxå sitt till.... Bonusbarnbarnet Unni hade oxå krusat sitt hår. Och tanten själv hade svarta ballerinaskor, svarta byxor oxh en RÖD tunika!!


       

Så gjorde brudparet nå´t bra - dom gick själva runt och presenterade sina vänner och släktingar. Och berättade kort vilken relation de hade till den de presenterade. Och det var många - ca 50 personer!!


Till förrätt var det toast Skagen. Och efter den tog jag tag i och höll mitt lilla tal till brudparet. Glädjande nog fick jag beröm för det - kanske har jag lite nytta kvar av min tid som chef..... Toastmaster var en av Stefans bröder.


Varmrätten bestod av grillad kyckling-, fläsk- och lammfärs spett plus grillad oxfilé. Grönsaker och stekt potatis och pepparbearnesås till det. Efterrätten hade brudparet själva fixat till - hallonpanacotta (?) med jordgubbar - mums!! Så var det vin, öl, snaps och senare baileys   whiskey, conjak och andra starkvaror.

            

Så var där ett presentbord med blommor, vin, växter och en hel del upplevelser t ex glasblåsning och takvandring i Sthm. De vita "lådorna" innehöll en vinflaska vardera. Ettan betyder att de får skruva upp lådan efter ett år - trean betyder att de får öppna den lådan när tredje bröllopsdagen infaller. Så ska dom jämföra - komma ihåg - när vinet var godast - samma sorts vin efter ett eller tre år!! Jag tycker det var en kul grej - det hade familjen Bergefur hittat på! Från mig fick dom den inramade tavlan "Äntligen vår", som Ankie har uttryckt tidigare att hon tycker om....


En del andra tal förekom ju oxå. Bl a höll Dennis ett fint litet tal till sin mamma och bonuspappa. Tyvärr blev jag mer och mer kring-kring i huvét, så alla mina nära har jag inte fått med på foto. Inte heller hur vackert dom hade dukat i lokalen, som ska bli Stefans verkstad. Blå dukar på borden och buketter med prästkragar och ängsklockor. Vilket enormt arbete dom har lagt ner, för att fixa denna fest för så många!! Och när vi kom dagen efter för att hämta en av Bergefurarnas bilar - så hade dom ALL disk att ta reda på. Ankie hade lånat porslinet från sitt jobb och det skulle vara tillbaka på måndag morro´n!! Och Ann-Louise och Johanna skulle skjudsa tanten tillbaka till Skbg, så inte fick dom nå´n hjälp av oss....


 

Lilla Milou somnade i sin vagn och Gävleborna åkte hem innan musiken och dansen började. Likaså skjudsade Ida hem sin mormor, som somnade som klubbad.... Senare åkte hon och hämtade sin mor och far och även sin syster, som var på sin väns bröllo. Rena taxichauffören var hon denna sommarnatt   

 

           

 
 
Ingen bild

Annsan

20 juni 2013 21:51

MEN så fint allt verkar ha varit!! Hoppas de lever lyckliga i alla sina dagar! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards