stinalill

Direktlänk till inlägg 30 juni 2013

Undantagsstugan

Av Stina - 30 juni 2013 13:12

Tänk vad tiden springer fort - ett liv, en sekund i evigheten.... Visst gäller det att ta vara på den tid - det liv vi har fått. Och jag är så glad och tacksam, att jag KAN njuta av livet - och FÅR leva ett tag till!! Och varje vår och sommar är som livspraliner - fyllda med gosmet   


När Ankie och Stefans bröllop var aktuellt, sov jag ju kvar i Bennarby. Och jag gick en vända in i undantagstugan - den som attraherar mig så.

 

Och jag förflyttade mig till gågna tider. Stugan består av två små rum. Där hittade jag diverse spår från gamla tider...


       

Brännvinsflaskor t ex - en där etiketten t o m satt kvar "Absolut rent brännvin" från Vin- och spritsentralen!! En tom burk, som det en gång har funnits "Äkta Vannilin-socker" i!! En "hållare" till storflaskan med svagdricka, en gammal rostig tratt....


         


En lykta att lysa sig fram med i mörkret.... Sen drogs det in el - gamla kulledningar - skulle inte jag vilja lita till     Spisen håller på att rasa, liksom innertaket ovanför... Den väl använda dörren mellan rummen, som önskar "God helg" med en rostig låsanordning på andra sidan...


           


En innervägg, som stått där i åtskilliga år, ytterdörrens låsanordning, tapeten som lossnat från timmerväggen, gamla fönsterglas, som fått sin plats i gamstugan, liksom ett lås till en utegrind....


Sen hittade jag några gamla tidningar och kunde inte låta bli att fota gamla annonser


       


En "Hemmets veckotidning" från 1950! Jösses vad "billigt" margarin!! Och Sigge Starks tårdrypande romaner konsumerade man väl nå´n gång i ungdomen - liksom Jukons sårsalva!!


     

Lite annat pris på vällingen än dagens!! "Skönhetslödder" kunde man få, om man använde Palmolive-tvålen! Och husmodern (alltid modern!) kunde beställa boken med de modernaste mönstren.... och sy sig nå´t snyggt! Även Tillskärarakademin hade en annons, där man kunde beställa mönster till kläder för hela familjen!! Tillskärarakademin som jag tillbringade en tid på i ungdomens dar!! Där sydde jag en senapsgul vinterkappa på ett väldigt omständigt sätt efter skräddarkonstens alla regler....


     


Ja vem minns inte Algots kläder? Kan fortfarande komma ihåg med glädje, när jag fick ett par rutiga långbyxor med hängslen!! Tänk att ICAkuriren (här från 1949) och Året Runt fortfarande lever i tidningsdiskarna!!


Som sagt gamla ting attraherar mig - kanske hör det till åldern?? Men "vintage" är ju faktiskt även populärt idag - och många grejer tycker jag är riktigt vackra....


Sen detta lilla hus - i min fantasi kan jag rusta det och ha ett litet, litet badrum, en liten, liten köksvrå, en säng och ett litet, litet bord med två stolar. Kanske kunde en fåtölj oxå få plats framför TV:n ;-) Och allt skulle vara blått och vitt!! En katt skulle förstås oxå höra till.... Men, men det är bara fantasier - ni behöver inte vara oroliga Ann-Louise och Erik - för att jag ska komma dragandes - hi hi....    

 
 
Ingen bild

Annsan

1 juli 2013 21:23

En liten försiktig kommentar bara... ;) Allt var inte blått och vitt då.... Jag tror faktiskt inte att det riktigt skulle stämma in i den stugan.... MEN det var ju bara en tanke...? Kramen

 
Ingen bild

Ann-Louise

3 juli 2013 21:14

Om jag hade mera tid och pengar så skulle stugan redan vara inredd till ett mysigt litet gästhus. Skulle bli jättefint tror jag. Problemet skulle bli att få till någon slags toa. Finns liksom inte utrymme till det riktigt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards