stinalill

Direktlänk till inlägg 8 november 2013

Höst i Bennarby

Av Stina - 8 november 2013 20:01

Ja inte kan man väl säga, att det blir mycket skrivet på den här bloggen numera..... Men jag har i alla fall haft den igång i mer än fem år!! Och jag tycker det är lite kul, att kolla bakåt i tiden - som att läsa en dagbok. För fem år sen hade jag t ex kommit hem från sjukan och fått reda på, att jag skulle flytta hit till Vetterbo!! Och jag - som är så mycket för att bevara - skulle önska att jag kunder kopiera min blogg och skriva ut. Men jag vet inte hur.... Nå´n som möjligtvis vet?? Jag har försökt flera gånger att skicka mail till Bloggplatsen med frågan - men jag får inget svar....


I fredags kom Ann-Louise och Johanna och hämtade mig till Bennarby!! Himla gulligt av dom, att vilja köra hela vägen fram och tillbaka med tanten   Och sen till på köpet hem med mig oxå!! Två x 40 mil!! Men det var så kul, att träffa dom!! Till på köpet fick jag träffa Ankie och Stefan oxå, som kom till Bennarby på middag på lördagen!! Känns alldeles varmt inuti, när jag får se mina fina barn, barnbarn oxh svärsöner. Bara Preben med familj som fattades.... och Ankies pojkar oxå..... Men jag känner mig rik och stolt över dem, som ska "föra släktet vidare".


Johanna och Ann-Louise fixade efterrätten (plus för- och varmrätt oxå! ) Och då kom jag på kameran   

           

Melonen med ett värmeljus - som blev till en pumpa - välkomnade gästerna på förstubron. Halloweenbakelserna blev gravar med gravstenar på!! Som det egentligen skulle stå RIP på, men smeten blev för tjock. Gott ändå minsann!! Och Ankie o Stefan hade en kul blomma med sig - vet inte om det är nå´n slags Begonia med "skovliga" blad och "tentakler"..... Tanten blev väldigt trött så klart, men jag satt upprätt i alla fall hela kvällen.....


På måndagen jobbade hela familjen, så då passade jag på att sova ifatt lite - både på för- och eftermiddag. Sen tog jag mig ut på en liten, liten tur med kameran. Tänk vad mycket man kan hitta, som är vackert på sitt sätt!!


           

Sen hälsade jag på "grabbarna" i dn närmsta hagen - Angelous Oki Doki, Angelous Spinning Sparrow och Angelous Rookie. "Angelous" är alltså namnet på Idas stuteri. Oki är inriden och "färdig" - den äldste av pöjkarna..... Sen finns det en till, men han är bebis ännu - så han går med mamma i en annan hage - Vilde Wille kallad.... Ja jösses vad med jobb med hästar - förstår inte att dom orkar. Det är välan tur, att dom är flera i alla fall, som kan hjälpas åt.....


            


På måndagkvällen tog vi oss en tur till Johannas nya kryp in. En stor etta med kök - bara några kilometer ifrån Bennarby. Där har hon fått det så mysigt - förstår att hon trivs med en nu fungerande kakelugn oxå. Och hon är ju faktiskt en rätt huslig tös, så det är nog bra för henne att prova på ett eget hushålle. Så har hon två små söta kattungar som sällskap - minns inte namnen just nu....

   


Sen har jag allt sytt lite sen sist jag skrev här i bloggen

 

   

Gardinen var jag fruktansvärt less på, innan den var färdig. Klickbilden är tagen på kvällen och det stora fotot på dagen, när ljuset lyser igenom. Och faktiskt blev jag till slut rätt nöjd med den!!   Så fick jag slut på det blå enfärgade tyget, men blev skjudsad en snabbis till tygaffär`n i Västerås på väg till Bennarby. Så hemma igen har jag sytt den lilla duken till bordet i köket. Så har jag sytt en tavla tidigare - kallar den "Frihetens fågel" - oxå rätt nöjd med den faktiskt!! Bakgrundstyget är lite ojämnt blått och har glitter i sig från början.

 

Nog känns det lite tomt, att sitta här hemma i tystnaden, efter att ha varit borta.... Men å andra sidan är det väldigt vilsamt. Här rullar livet på i ultra rapid liksom, Och det finns plats för eftertanke och funderingar. "Döden, döden, döden" som Astirid Lindgren och hennes syster sa till varandra, när dom talades vid i telefon. Det är nog så, att alla som närmar sig slutet på livet har funderingar hur det ska gå till. Just detta, att man inte vet - det man VET är att man SKA dö. Men inte riktigt när - eller hur. Blir jag dement framöver?? Kommer pumpen att bara lägga av en dag?? Kan man ha det bra i dagens äldrevård?? Kommer jag att sitta tämligen orörlig i min lägenhet o titta ut genom fönstret??


Men - det är ju egentligen ingen vits, att fundera på så´na saker. Det är inget jag rår över - varken nu eller sen..... Bara önska, att det går fort - utan smärta.... Men en tanke som tilltalar mig är, att det kommer ett annat liv sen - efteråt. Med frihet, lugn och stilla glädje..... en evig sommar   och massor av glass - hi hi hi


Nääe nu e d sovdax för en gammal tant!!!

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards