stinalill

Direktlänk till inlägg 29 november 2013

Tacksamhet, tvååring och stening

Av Stina - 29 november 2013 19:36

Så har en depparperiod tagit greppet om tanten igen.... Men så i förrgår morse (ja okej förmiddag   ) vaknade jag och kände mig så där lustfylld igen   Jag VILLE gå ur sängen, jag VILLE göra saker!! Tänk vad det är härligt, när den där gråa filten lättar!! Genast började jag ju fundera över, hur det kom sig, att solen tittade in i tanten igen.... Men kunde inte finna någon anledning....? Fast det är ju egentligen skit samma.... När nu livet visar sin ljusa sida, så är det bara att tacka och ta emot och vara glad för det!! Men visst undrar jag, om jag på nå´t sätt skulle kunna förebygga, att den där våta, gråa filten kommer svepande över mig....


Jag hade ett samtal med en go vän för ett antal dagar sen - om att tänka efter och KÄNNA tacksamhet, när inte livet ler. Jag menar - visst har man så mycket, så mycket att vara tacksam för. Mina barn, barnbarn, mina vänner, mitt syende o s v. Men under den grå filten kan jag inte KÄNNA den tacksamheten. Även om jag VET med huvét, att det ÄR så. Visst kan jag tänka, att det är för jäkligt, att barn svälter, lider i krigens fasor, blir utsatta för tortyr m m. Men det hjälper liksom inte mig. Tvärtom - det blir ännu något för mig att känna deppighet över.... Jag brukar läsa nyheterna på text-TV, innan jag somnar. Men jag hoppar raskt över sidorna med innehåll om krig och dödande.....


Och idag fyllde mitt yngsta barnbarn TVÅ år!! Lilla gullet - vad jag saknar henne!! Fotot hade min son petat in på Facebook och skrivit "Milou har fått paket från farmor". Jag hoppas verkligen, att hon blev glad lilla prinsessan!! Det var inte alls några märkvärdiga grejer. Men det behöver det ju inte vara, när man är två år. Och inte fått begrepp om pengar och pengars värde ännu. Och visst blev det en stor klump i farmors hjärta, över att inte kunna vara med och dela hennes födelsedag. Men huvudsaken är ju, att tösen är nöjd och glad   


Härom kvällen blev jag vittne till en fantastisk solnedgång!! När jag först tittade ut, tänkte jag bara - ja, ja jag har så många foton på solnedgångar, så inte behöver jag rusa in efter kameran. Men det var jag bara tvungen att göra till slut! Det såg faktiskt ut som om hela himlen brann!! Såå intensiva färger!! Det är ju helt otroligt, vad naturen kan fixa till!!

Dom här är "klickbilder"

       


Så har jag sytt lite grand förstås. Till ex en liten vetekudde till Läkarstation här i Skbg. Det är ju så, att jag är väldigt svårstucken. Den nya tjejen på labbet, är i och för sig jätteduktig på att hitta rätt även på mig. Men helt klart kan man ju "locka" fram mina blodådror med värme - från en varm vetekudde t ex. Och kanske kan den oxå vara bra, att använda på andra svårstuckna. Vetekudden är ju inte stor, som en "vanlig" en - kanske hälften ungefär.

     


Så läste jag i bladet, att dom har ett nytt förslag till lag i Afganistan. Och jag blev arg, lessen och kände mig så maktlös. Och bilder hoppade upp inom mig.... Varför i helsike måste män ta sig en så´n MAKT!!!?? Männen måste tydligen vara skiträdda för att tappa den s k makten. Införa stening till döds som straff!!!   Hur många miljoner har inte lagts ner på att skapa fred i detta land!! Är det helt omöjligt, att förändra mäns syn på kvinnor?? För det är ju män - tyvärr - som har tänket. Kvinnor oxå förstås - fast dom har ju inte givits tillåtelse att ifrågasätta och tänka själva. Dom lever ju i undergivenhet från vaggan till graven. Utbildning, utbildning och utbildning.


Den här tavlan har fötts ur måånga tankar och våndor hos mig. Och den tog ovanligt lång tid att växa fram.... Nöjd - njaa - KAN man vara nöjd med en så´n tavla....??

      

 
 
Ingen bild

Annsan

30 november 2013 01:13

Kanske din nästa grej?? Påverka politiskt med tavlor? Den blev bra, men inte något man kanske vill ha på väggen precis.... <3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards