stinalill

Alla inlägg den 11 maj 2013

Av Stina - 11 maj 2013 20:03

 


Den här vackra blom"vasen" fick jag av Heffa, för att jag hade lånat ut en kamera till henne, när hon var till Australien!! Tossiga tant   Hon hade väl inte behövt ge mig nå´nting - jag har ju andra kameror.... Men visst blev jag glad och vacker är den! Nå´n finkornig sand i botten, sen nå´n sorts träflis, mossa, blomster o träflis uppepå oxå. Så ett hjärta där det stod "Life is worth living" Och det har hon ju verkligen rätt i    


Nu till Malin Lager!! En stor konstnär i en liten kropp!! Hon var t o m kortare än jag!! Men söt, trevlig, behaglig och smakfullt klädd - med tunika från loppis!!


   

Alla bilder blir klickbilder idag - det blev så måånga   

Jag frågade och hon berättade - hon hade hållit på och sytt "poesi" i 30 år och de sista 2,5 åren hade hon övergått till porträtt. Hon fotograferar motivet först och "avbildar" sen fotot. Använder all sorts tråd - byter tråd ofta så klart. Jag tycker dock, att det är lite synd att hon nästan lämnat naturmotiven.... Hon är så otrooligt skicklig!!


Senare berättade hon, att i femton år hade hon fått gratis tråd från Mölnlycke!! Och innan dom slog igen, fick hon hela deras lager!! Flera månader - på vintrarna - bor hon i USA och njuter av havet och värmen! Och syr förstås! Hennes mamma, som är uppvuxen i Karmansbo, var oxå med på själva vernissagen - 94 år gammal!! Och hon målar fortfarande och ska ha utställning i Karlstad framöver.... Malin berättade oxå, att hon monterade bilderna på en träram. (som hon gör själv!) Själva tavlans kanter sydde hon tät zig-zag runt om, innan hon sydde fast den på ett lite grövre tyg, som hon spände över träramen och häftade fast på baksidan. 


     


Det här är hennes dotter Maria "flicka med pärlörhänge". Vem hade kunnat tro, att man kan sy grönt i ögonbrynet och det ser helt riktigt ut?? Och för den delen lila i ett ansikte....


     


Vem detta är vet jag inte, men skuggningarna är så fantastiska!! Och håret!!


       


Tänk att få till alla fönster och vattnets speglingar - jag är såå imponerad!!


     


Den rosa tjejen är hennes andra dotter, farbror´n vet jag inte.... och kolla närbilden på håret!!


       


Några naturmotiv hade hon oxå med.... Hon berättade att hon kunde se havet om och om igen. (USA) När tidvattnet drog ut och sanden blev blank och alla olika formationer som bildades och ljuset som förändrades beroende på väder och tidpunkt....


Ett är säkert, jag kommer att ta mig tid att åka ner till Galleri Astley minst en gång till, innan utställningen är över   Och jag rekommenderar alla, att ta sig dit och kolla!! Det är helt klart värt ett besök!!


Tack Ida och Johanna, för att ni följde med mig på denna utställning!! Även om det inte var nå´t stort nöje för er, så var det det för mig   

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards