stinalill

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2014

Forskningsdag

Av Stina - 22 oktober 2014 19:34

Denna dag har jag tillägnat forskningen   Väckarklockan ringde redan kl 6.00 - huvva..... Men vad gör man inte för framtidens överviktiga. Jag har alltså varit på 20-årskontroll - 20 år sedan jag gjorde min misslyckade magsäcksförminskning. Om jag hade vetat då, det jag vet nu - så hade jag absolut inte bidragit till överviktsforskningen   


På "dagmedicin" i Köping tog dom emot mig med sprutorna i högsta beredskap kl 8.45 Och - tro´t eller ej - dom tog 17 (sjutton) rör blod från mig!! Helt otroligt skickligt!! Därav 12 rör från samma ställe och sen blev det två stick till för de övriga fem. Resultatet av alla dessa prover skickas till Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg - till det s k SOS-projektet - Swedish Obese Subjects.


                       


Sen blev det blodtryck, vägning, mätning av längd och omfång på alla tänkbara ställen - dom använde t o m vattenpass för att få centimetrarna rätt!! Påklädning och skjuds i rullstol ner till medicinmottagningen för EKG. Därefter blev jag serverad frukost med te, smörgåskex och ost - underbart - eftersom jag varken ätit eller druckit något sedan 20.00 kvällen före. Och de två sköterskorna, som hade hand om mig, var så gulliga och omtänksamma hela tiden - kände mig riktigt ompysslad. När dom såg att jag frös - som jag ju gör hela tiden - fick jag två täcken på mig   


Sen blev det väntan till kl 13.30, då jag fick träffa en läkare. Och hon fortsatte med en massa enkätfrågor om allt mellan himmel och jord - nästan i alla fall. Hon var väl förberedd och hade läst mina journaler !!! både från Västerås och Köping. Och var väldigt tacksam för min egenhändiga "minijournal" och läkemedelslista, som jag avyttrade till henne.


Undrar hur många enkätfrågor som dom har producerat i SOS-projektet..... Först svarade ju jag på flera papperscentimetrar med frågor hemma. Så hade sjuksköterskorna flera enkäter och sen läkaren ännu fler enkäter. Ja - sen sammanställs allt detta till statistik. Och som läkaren sa - det är ett väl omtalat projekt och dom är väldigt stolta över att ha genomfört det. Och det är ju ovanligt lång tid dom har hållits - 20 år. Men nu var detta sista gången som jag blev kallad. Sen ska jag visst få svar hem på alla resultat av mina prover.


Hemma sen vid 15.30 Jösses vad skönt det var att lägga mig i sängen sen med mina varma vetekuddar och slumra lite!!


Jag har varit rätt dålig på, att dokumentera mina besök på tandkirurgen - men jag tror det kommer, när jag får smälta den pärsen lite. Så fick jag ju helt oväntat besök av mina två äldsta barnbarn - Ida och Johanna - i söndags!!     Så gulligt av dom, att titta till sin gamla mormor!! Johanna hade med sig soppa oxå!! Och så kul och givande, att sitta och prata ostört med dom!! Konstigt att mina småtjejer nu är vuxna kvinnor som redan har bildat sig en uppfattning om livet och världen..... Så fick Johanna ta med sig duk, grytlappar och spishandduk, som jag hade sytt till henne. Hoppas hon har användning för dem.....


 


Och min goa vän Annsan tittade in med hemlagad soppa till tanten   Och i lördax hjälpte hon och hennes trevliga "svärson" mig, att bära hem matkassarna till mig. Plus att sätta in kupevärmaren i bilen och bära ut en säck med avfall från mina sommarväxter..... Känner mig nästan lite bortskämd....

 
 
Ingen bild

Annsan

22 oktober 2014 22:50

Jag hoppas att man kan få bli lite bortskämd utan att behöva ha allt det elände du haft med hälsan den sista tiden! Lovar att komma med soppa även sedan efter <3-operationen när du mår bra... så att du inte behöver längta tillbaka i tiden menar jag... ;)

 
Ruth

Ruth

24 oktober 2014 12:45

20 års uppföljning är många, många år, i dag är det vardagsmat och göra sådana OP. Det blev en påfrestande provtagning för dig, jag hatar provtagningar, måste få ligga ner och inte titta, så pjoskig är jag.
Så gott att ha så många fina människor omkring dig som ställer upp, hjälper och fixar så att du skall få må bra. Ett fint set som du har sytt till henne, tror säkert att hon blev glad för detta.
Kramelikram ��

http://bernamis.bloggplatsen.se/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards