stinalill

Direktlänk till inlägg 6 november 2014

Inget KOL, men kolade nästan ändå.....

Av Stina - 6 november 2014 17:49

Jag hoppas verkligen, att det inte blir fler läkarbesök nu - före operationen.... I förrgår var jag till Köping och träffade Dr Amin. Men först ett EKG - det är nog snart en ingångsbiljett för den här tanten   Gick med min rullator en lååång korridor med doktoren bredvid, som försökte gå så sakta han kunde. "Ta det lugnt, ta det lugnt"...... och såg väldigt medkännande ut. Jag har märkt, att när jag är stressad, blir det ännu svårare att andas.


Ja - för att försöka att inte brodera mera, så kom han att tänka på - att blev jag så flåsig, så kanske jag hade KOL!!! Och han hittade inte resultatet av min förra spirometri. Så han skrev - och ringde till Västerås. Och i taxin på väg hem, ringde dom därifrån och gav mig en tid till idag!!! Suck   Men Dr Amin lovade skicka remissen till Uppsala omedelbart och skriva i den, att jag vill opereras så fort som möjligt. Äntligen i mål!!!..... nästan....


Och det blev alltså en resa till Västerås i arla morgonstund för tanten. Och jag fick sitta i en "telefonkiosk" och andas in och andas ut - sakta och fort (i ett munstycke) Sen ut ur kiosken och fortsätta andas in och ut. Sen var hon bort till läkaren, som tittade på resultatet. Tydligen hade jag lite för liten lungvolym.... Så fick jag andas in typ Brikanyl i en inhalator, för att se om luftrören kunde vidga sig (för att utesluta astma)


Sen fick jag sitta ner i väntrummet en stund. Och jag började skaka hel och hållen - först i händerna, sen i hela kroppen!! Hon hämtade in mig och jag fick göra nya blåsningar. Så skakade jag så mycket, så hon gick och talade med läkaren igen. Och han ville, att jag skulle ligga och vila ett tag. Fy 17 vad läskigt det var!! Hjärtat rusade oavbrutet i 300 knyck - kändes som det skulle sprängas. Jag frågade till slut, om inte en läkare kunde komma o lyssna på hjärtat. Det blev ett EKG igen, blodtrycksmätning m m. Doktoren kom och lugnade mig - inte nå´t farligt - skulle snart gå över. Och han gav mig infon, att nå´n KOL hade jag inte   Inte astma heller.... Efter en och en halv timme lugnade hjärtat och skakningarna ner sig. Men det var en riktigt läskig upplevelse.....


Så nu är jag näästan i mål - bara att vänta på, att Akkis i Uppsala ska höra av sig......  Jag är så urless på alla förbannade läkarbesök - känns som livet bara bestått av min sjuka kropp, läkarbesök, prover och taxiresor..... Nu har jag i alla fall fått högkostnadsskydd för både läkarbesök, mediciner och sjukresor. Men drygt 5000 pengar har det kostat mig. Naturligtvis är jag tacksam för, att det FINNS högkostnadsskydd!! Tänk om jag skulle ha betalat allt detta ur egen kassa - det hade ju bara inte gått. I Amerika eller Afrika hade jag väl bara fått lägga mig ner och självdö..... Eller om jag hade levat för 100 år sen....


Apropå 100 år sen - ännu har jag inte "hunnit" göra rent min nygamla maskin. Men visst är hon vacker - vilka dekorationer och smyckningar dom la ner på en trampmaskin förr!!


 



    


                         

T o m vid hjulet fanns det dekoration målad!! Och sidstycket på själva maskinen är i dekorerat "silver" - ävenså en öppningslucka på baksidan!! Nog kan jag undra - hur fanns det tid och ekonomiskt utrymme, att dekorera och försköna en symaskin då ??



Men rengjord i spolhuset har hon blivit och fått olja både här och där. Allt det här luddet och trådarna fanns i spolhuset - gammalt och legat länge, antar jag..... Det fanns tre stycken xtra spolar till i en låda. Om jag bara får tag i en ny rem, så kan jag nog få igång henne - hoppas jag. Inte för att hon skulle få bli min huvudsymaskin förstås - men det vore kul... 


                                         





 
 
Ruth

Ruth

6 november 2014 22:36

Tycker väldans mycket synd om dig, svårt och jobbigt när man kommer i denna vårdsnurren,
Måste det snart vara över, kramar om.
Från allt det trista till det roliga, så fin symaskin du har, jag har också en i stugan av ett annat märke. Utroligt utsmyckade symaskiner som en prydnad för varje hem, en riktig möbel. Både du och jag är stolta över dessa klenoder.
Krya på dig kära du. Kramelikram ��

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards