stinalill

Direktlänk till inlägg 3 december 2014

Minnesbank för tanten

Av Stina - 3 december 2014 18:53

Eftersom den här tanten har liiite dåligt kom-ihåg, tänker jag skriva ner kort och koncist om höstens "begivenheter". Allt vill ju inte stanna kvar i hårddisken minsann. Och nu när jag ska byta almanacka, kan saker vara bra att pränta ner på ett samlat ställe.....


08-20   Åker ambulans till Köpings lasarett - mycket svårt att andas

08-21    Lungröntgen - utan anmärkning

08-22    Ultraljud på hjärtat - en klaff till som läcker

08-26    Sjuktransport hem

09-01     PK-prov Skbg

09-02    Sjuktransport Käkkirurgen V-ås (troligtvis fem tänder, som måste dras ut!!!)

09-05    Sjuktransport Käkkirurgen V-ås tandhygeinist

09-10     Sjuktransport Anestesimottagningen V-ås samtal

09-17     Sjuktransport KäkkirurgenV-ås tandhygeinist

09-18     Lämnat blodprover Skbg

09-19     Sjuktransport Hjärtmottagningen V-ås kranskärlsröntgen, utan anmäkning

09-23    Egen bil Annsan kör Käkkirurgen V-ås PK-värdet 3,1, ingen tandutdragning

09-29    PK-prov Skbg

10-01     Egen bil Annsan kör Käkkirurgen V-ås Tre tänder + en rot opereras bort

10-14     Sjuktransport Käkkirurgen V-ås stygn togs bort

10-20    PK-prov Skbg

10-22    Sjuktransport Köping medicinmottagn SOS-projektet 20-årskoll

10-28    PK-prov + 17 rör blod (till SOS) Skbg

10-29    Sjuktransport Käkkirurgen V-ås resterande stygn bort

11-03     Sjuktransport Köping träffar kardiolog

11-06     Sjuktransport V-ås medicinmottagningen Spirometri, låg lungvolym

11-11      PK-prov Skbg

11-13     Sjuktransport Käkkirurgen V-ås läkningskontroll

11-17 + 11-25  + 12-01 + 12-02 Ringt Akademiska i Uppsala


Och den 2 dec fick jag veta, att jag skulle genomgå två prover till på Akkis. Nå´nting som heter CP thorax-röntgen. Hon förklarade att det var som en skiktröntgen av hjärtat. Det andra provet hette hjärtkaterisering (säkert en annan stavning) Då går dom in via halsvenen ner till hjärtat, för att se hur hjärtat arbetar. (liten kamera antar jag) Troligtvis får jag ingen tid förrän efter trettonhelgen   Efter DETTA får jag sen reda på OM det blir operation eller inte   En överläkare prioriterar patiernternas turordning och en sekreterare bevakar tiderna som finns.


Nog 17 har denna höst varit inriktad på nästan enbart sjukdom, sjukdom och sjukdom. Kanske inte så konstigt, att tankarna snurrar och att jag är ofantligt less på skiten. Inte blir det ju bättre av, att jag inte orkar iväg på nå´nting - ingen konsert, ingen marknad, inget skogsbesök m m. Men jäklar anamma - jag klarar fortfarande att ta min lilla Pippi och åka till ICA och handla!!!   Och jag HAR faktiskt fått fram adventsstake och julstjärna oxå!! Och jag har beställt riksfärdtjänst till den 23 december!! Men vissa dagar känns omöjliga. Idag t ex blev jag flåsig och matt bara av att vattna blommorna......


Tänk om jag hade vetat, när jag var så här ung, (som fotona visar) hur livet skulle bli.... Då man kände det som att livet var oändligt och man troligtvis var odödlig..... Nja inte TROR jag, att jag skulle ha haft nå´n nytta av att veta det då..... Men så här i backspegeln kan jag i alla fall tycka, att jag var väldigt vacker!!! Vilket jag INTE tyckte DÅ!!! Jag var 19 år, lyckligt gravid med min äldsta dotter och ingen - inte ens frissan visste, att jag skulle gifta mig denna dag!! Den 5 december 1964.....

                                    


Men även innanmätet i gammeltanten har förändrats - till det bättre tycker jag nog. Det finns liksom liiite mer klokskap och erfarenheter i hårddisken numera ändå. Men skalet har allt kommit till bäst-före datum   Men ÄN FINNS JAG MED!!!

                                                       

När jag går/ligger/sitter här hemma i tystnaden, tar ju naturligtvis mina egna tankar överhanden. Och nog kan det verka, som bara min egen person gäller. Det blir ju liasom lite snålt med input. Men många tankar snurrar oxå om barnen med familjer och vännerna. Men mina många tankar och funderingar om dom, KAN jag ju inte skriva om, så här på bloggen - annat än ytligt. Det vore att utelämna dom. Men dom finns verkligen i min skalle och ibland kan längtan kännas tung. Men jag kan oxå känna stor tacksamhet över, att dom finns allihopa. Var och en av dom, har gett mig - och ger mig - så mycket glädje och kärlek    

Nä nu verkar det bli nästan snyftigt - det var inte tanken   Det finns så mycket att skriva om. Och jag har alltid haft svårt, att fatta mig kort. Men jag är lite mer tystlåten live.... Och nu före sängdax ska jag fixa mig en stor kopp hett te och några smörgåsrån med smör och ost på - dä ä gött dä   



        


 
 
Ingen bild

Annsan

3 december 2014 21:48

Och du finns ofta i mina tankar skall du veta! <3

 
Ingen bild

Lambergsfrua

3 december 2014 22:11

Jag tycker du är helt fantastisk Stinalill. Glöm aldrig att bort det i alla kroppsliga besvär. Du är fantastisk som orkar stå ut med alla dessa transporter och undersökningar. Du är fantastisk som orkar se det lilla positiva i allt det mörka. Du är fantastisk som vågar berätta om och dela med dig lite av din oro och mörka tankar.
Jag skickar dig en stor och varm styrkekram. <3
Lambergsfrua
PS Glömde nämna att du är helt underbart söt på ungdomsfotona DS

 
Ruth

Ruth

3 december 2014 23:41

Det var en lång lista med läkarbesök på kort tid, undra på att du är less på allt detta spring. Måste din kropp få komma i balans så du orkar med lite kul och får komma ut mera.
Så vacker du är på dina ungdomsbilder, ser jädrans bra ut fortfarande även om kroppen inte är snäll emot dig. Håller tummar och tår för att du får tillbaka din ork.
Kramen, du är i mina tankar ��

http://bernamis.bloggplatsen.s

 
Ruth

Ruth

13 december 2014 23:16

Hoppas denna Lucia dagen blev fin för dig.
Årets första glögg värmde strupen på oss
med mandel och russin framför Tv och sport.
Hoppas du mår bra.
Önskar dig en fin söndag/ kramiz.

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards