stinalill

Direktlänk till inlägg 28 december 2014

Innehållsrika dagar

Av Stina - 28 december 2014 15:33


Så var då julen över ännu en gång. Och det blev en riktigt trevlig jul. Både familjen Bergefur och Gustafsson/Eriksson var samlade i år!! Vilket den här tanten uppskattade mycket    Men jag ska väl börja från början kanske.....


Kvällen den 22 satt jag lugnt och stilla framför datorn och spelade spel och åt en mogen mango - gott!! Så ramlade en tand ur munnen på mig!!    En av mina framtänder i underkäken. Snacka om ångest!! Så´na mardrömmar brukade jag ha förr..... Det var denna tand, som dom hade opererat bort roten på. Och liksom "hängt upp" - limmat fast själva tanden mellan två andra tänder. Vasst var det och eländigt såg det ut. Jag tog en nagelfil och filade bort det mesta av det vassa. Jag får väl säga som Annsan sa förut - vad spelar väl några tänder för roll i det stora hela..... Ska ringa imorr´n till käkkirurgen och höra om dom kan limma fast den igen....


Da´n före julafton stod jag redo kl 12 och väntade på färdtjänsten. Posten kom precis, när jag stod där. Med en kallelse från Akkis!!! Vicken julklapp!! Så dit ska jag nu den 20/21 januari!! Samtal med sjuksköterska och läkare först. Sen en ny spirometri - bra!! Hoppas jag kan få ur mig mer luft än jag fick sist.... Dagen efter blir det skiktröntgen av hjärtat och sen hjärtkaterisering av hjärtat. Så är det bara att hålla tummar och tår, att jag klarar besiktningen!!!! Hoppas, hoppas.....


Åter till julen. Blev mottagen av yngsta dottern och svärsonen. Sen satt jag på en stol och tog del av julförberedelserna. Ankie fixade julgodis och efterrätten medan Stefan ordnade köttbullar, skinkan och annan mat. Det är så roligt, att se dom arbeta tillsammans!! Dom samarbetar verkligen!!


       

Och vovvarna måste ju rastas i det kalla men soliga julvädret. Äntligen fick jag träffa Bonus - en snäll och glad Flat Coat Retriver (rätt stavat??) Under tiden gick tanten runt och kollade in julpyntet på nedervåningen. "Du får inte gå upp för trappen, medan vi är borta".... Omvända roller.....


              

Allt är då så vackert och perfekt i detta hus - med många tomtar och julblommor......


Men inte kunde tanten avhålla sig från att snubbla ikull   Deras soffgrupp står liksom på en liten "upphöjning" på övervåningen. Och jag ramlade handlöst framåt och slog tumnageln i soffbordet, så ca en tredjedel av nageln bröts av. Men den satt ändå kvar i en liten bit. Men Ankie fixade kompress och teip, så den höll sig på plats......


                                     


En vacker julgran blev klädd och elden sprakade i kaminen. På förmiddagen kom Dennis och Pontus - lääänge sen jag träffade dom minsann!! Dennis hade skaffat sig ett välansat skägg, som han passade väldigt bra i och visst fick jag se Pontus vackra leende    Dennis hade med sig sin ryggsäck med akutsjukvård, som jag fick ta del av. Han har ju gått en motsvarande undersköterskeutbildning i det militära, för att kunna rädda liv, när han ska åka till Mali i juni...... Stefans dotter Jennifer platsade oxå i gänget - tyvärr dåligt foto....

 -

                                              


Vid 6-tiden anlände så Familjen Bergefur!! Båda döttrarna var med - söta som socker förstås!!   Himla kul att fira jul med båda familjerna på en gång!! Även om ögona gick i kors på tanten, kunde jag ta in dom - höra dom, se dom - lycka!!!


                                                  

Alla fick plats vid julbordet och åt av allt det goda som vanligt på julen, så magen stod i fyra hörn. Efterrätten : saffransglass (hemgjord) maränger (hemgjorda), hallon och vispgrädde. Senare diverse praliner (hemgjorda) med smak av citron, Baileys och Kaluha ...... oj, oj, oj.....


Precis som i gamla tider spelades det sen spel - "gamlingarna" mot ungdomarna 5 + 5. Det var ett spel liknande Trivial Pursiut. Många spekulationer och många skratt   Och tanten njöt i fulla drag även om det var genom trötthetsdimman...... Jag har mycket att vara glad och lycklig över   


                        

På annandagens eftermiddag var jag hemma i mitt lilla bo igen. Och visst har sängen fått fylla sin funktion    och tankarna har vandrat.....Det är välan tur, att julen finns, så jag får chansen att träffa dom alla. Tyvärr blev det ju ingen träff med Preben och hans familj..... Men man kan välan inte få allt här i världen...... 


Igår kväll satte jag upp mina vackra lyktor med silverljus, som jag fick av Ida och Johanna.    Och nu ska jag allt glänta på balkongdörren och tända dem igen i mörkret


 
 
Ruth

Ruth

30 december 2014 21:33

Du fick en fin jul att minnas både i ditt hjärta och på alla fotona du kan blicka tillbaka på.
Det syns att ni hade det väldans mysigt, men trött blir man av alla intryck när man är van att vara själv. Trist med din tand, hoppas du har fått fixat den, man är ju där med tungan hela tiden så man får ont även i den. Hoppas du klarar besiktningen utan anmärkning.
Önskar dig ett GOTT NYTT ÅR 2015! Kramelikram ��

http://bernamis.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards