stinalill

Direktlänk till inlägg 7 februari 2011

Nattens tankeröra

Av Stina - 7 februari 2011 02:53

Så sitter jag då här - mitt i natten.... Jag som var så övertygad om, att jag skulle somna som en klubbad säl.... Nej, se det gick inte. Tankarna fladdrar och flyger och ideér poppar upp - till slut tyckte jag, att det var lika bra att gå upp. Satte mig att skissa ner en idé i min "idébok", som jag fick i julklapp :-)


Dagen som gick blev jag helt klar med gardinen, som data-Tom önskade sig. Han vill ju inte ta just nå´t betalt av mig, när han hjälper mig med dataskrället, då det kör ihop sig för mig. Så jag frågade vad han skulle vilja, att jag sydde till honom. Och då nämnde han en så´n gardin, som jag har i rummet. I blått.... Väldigt tråkigt att sy en likadan till - men vad gör man inte ;-) Den är 160 cm bred och det är lite andra tyger än i min gardin. Hoppas han blit nöjd bara...


 


Idag har jag tagit itu med att klippa av lite hårtestar. En dag är håret bara fööör långt. Och det måste klippas omedelbart!! Nog skulle det vara skönt, att gå till en frissa då och då. Men då blir det ju minst en veckas väntetid. Och jag står inte uut så länge!! Och så länge jag klarar, att klippa själv, så får det bli så. Sen färgar jag ju oxå själv. Men det tror jag, att jag är för sparsam, för att gå till en frissa med. När jag gör det själv, kostar det ca 50:-, eftersom en förpackning räcker två gånger till mig.  Vad det kostar hos en frissa - ja minst en femhundring skulle jag tro. Och det är det inte värt....


Dennis - den "lilla" militären - blev till sin egen lycka uttagen till befälsutbildning  i Karlsborg. Det är tydligen meningen, att han ska bli fallskärmsjägare - gu bevars!! I tre månader ska han gå grundutbildningen. Han har hittills klarat av en vecka. Antar att det är höger och vänster om plus fys-träning. Sen kan han - om han vill - skriva på för anställning inom försvaret med "riktig" lön. Och då "riktig" utbildning till fallskärmsjägare.


Då ska han, som färdigutbildad, vara beredd på utlandstjänstgöring - hemska tanke :-( Afganistan, Sudan, Irak eller vad 17 det kan bli.... Mormor få ångest av bara tanken. Tänk om han sen kommer hem trasig i både kropp och själ.... Jag håller både tummar och tår, att han ska backa från den banan. Ingen människa blir nog sig lik igen efter en så´n påfrestning. Och han är ingen hårdhudad stridis, pöjken. Önskar såå att jag kunde påverka honom, att släppa denna inriktning. Men, men - han är myndig och ska själv ta ansvar för sin framtid och sitt yrkesval. Och en ska väl inte oroa sig i förväg - det hjälper ingen....


Så läste jag Anitas blogginlägg om mobbing. Och all mobbing fördömer jag verkligen!! Men - vad ÄR mobbing egentligen?? Är det, när nå´n skrattar åt en som har trillat på ändan?? Eller när nå´n retas, för att någon inte vågar göra nå´t?? Det finns tusen exempel på olika sätt, att skoja, att skratta åt nå´n o s v. Men var går gränsen??


Grov mobbing kan man ju lätt urskilja : ständigt återkommande förlöjligande av en person, uteslutande från gemenskapen, bli hånad och kanske t o m slagen. Och då MÅSTE någon utomstående rycka in med pondus och kunskap för att räta till situationen.


Men det där "vardagsgnabbet" - är det mobbing?? Jag tror att ALLA någon eller några gånger har fått känslan av, att vara bortgjord. Att bli "småretad" lite då och då. Men det sätter inga spår i själen egentligen. När man inte är "utvald" till direkt mobboffer. Dåligt självförtroende skulle jag däremot vilja säga, är grunden för att bli mobbad. Och - att det finns någon, som är rädd, att BLI mobbad - och då mobbar istället. Eller???


Något jag tycker att alla skolor behöver, är ett ämne benämnt "ETIK". Man skulle kunna ha rollspel, prata om mina och dina känslor, sätta sig in i hur andra känner, ha självförtroendeövningar, låta elever "vara" varandra m m. Där anser jag, att det finns MYCKET kvar att utveckla....


Nu kom tidningen, så nu ska jag lägga mig i sängen och läsa den. Så får jag se, om jag kan slumra lite - nu när jag har skrivit av mig lite tankar.... 








  

 
 
Lambergsfrua

Lambergsfrua

7 februari 2011 17:36

Jag är övertygad om att Data-Tom blir överlycklig för gardinen - så snygg! Rena konstverket.
Vad klokt av dig att ha en idébok, så du snabbt kan skriva ner eller skissa dina tankar och idéer.
Anitas inlägg om mobbning var mycket bra och tänkvärt. Även dina tankar i ämnet är värda att fundera över. "Var går gränsen? Svårt att säga. Hur ofta har man inte fått höra:"Det är bara på skoj" Så länge inte den som utsätts för "skojet", uppskattar det måste det stävjas. En gång är ingen gång, men så snart "skojet" upprepas eller rent av sätts i system, då har vi definitivt mobbning på gång.
Önskar dig en skön kväll!
Varma kramar.

http://lambergsfrua.bloggplatsen.se

 
Björn Hultman

Björn Hultman

9 februari 2011 11:19

så fort offret känner sig utsatt för mobbning, så är det också mobbning. Man ska alltså lyssna på hur offret tar situationen, tar den illa vid sig eller skrattar den själv åt det. Det är enligt mig aldrig okej att skoja om ämnet! Det är ett allvarligt och stort problem runt om i landet. Jag föreläser om ämnet och möter många barn och unga som berättar hur dom har det. Det är viktigt att vi alla utifrån agerar, det är inte okej att titta på eller gå därifrån utan att agera! Då accepterar man nämligen att mobbning förekommer samt är delaktig i den, eftersom utan publiken skulle inte mobbningen kunna vara kvar. Lär dig mer på min blogg!

http://blogg.aftonbladet.se/mobbning

 
Ingen bild

Ankie

12 februari 2011 18:21

Militären är hemma på permis i helgen. 10 st av 78 intagna har redan tackat för sig och åkt hem. Plutonens ledort är Kämpa - allt har ett slut....De första tre dygnen fick dom sova 8 timmar. Sen har dom hunnit med 2 dygn i skogen med allt det innebär:1,5 mil med 30 kilos packning tur o retur, tält, matlagning på spritkök, skjutövningar, sova en timma/patrullera 1,5 tim osv. Söker han till "luftburen jägare" efter dessa 3 mån kommer han att åka till Afganistan i okt - men jag kan glädja dig med att han inte vill det! Och jag hoppas det håller i sig.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards