stinalill

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2011

Stoora huset i Gävle med goMajan

Av Stina - 26 augusti 2011 17:14

Den 8:onde augusti bar det iväg till Gävle. Sonen ringde och frågade, om jag inte kunde komma över. Dom har nu flyttat till ett stooort hus - där det inte finns nå´n brist på utrymme - om man säger så. Sååå kul att träffa Majan med vackra håret och pappa Preben oxå förstås.


Det var stoora rum. I källarplanet - som var intett - finns plats för kontors- och arbetsrum, tvättstuga och förråd. I markplanet ett rum med kokvrå med egen ingång, sovrum till det äkta paret, ett blivande babyrum, ev. ett blibliotek och toa. På nästa plan finns köket, ett sovrum till Linneas dotter Unni och ett stooort vardagsrum - och toa. Och högst upp fanns prinsessans sovrum, toa och en stor möblerbar hall. Ja jag säger då de... Visst var det en hel del 70-tal på väggar och golv, men fullt beboeligt från början. Bygga om kan dom ju göra vartefter....

Klickbilder:

          

Så ville jag naturligtvis inspektera trädgården - inte så väldigt stor. men det är ju en trädgård i sta´n. Maja tog sin kamera och jag min. Hon gillar att fota lilla damen.


Och det var päron- och äppelträd och vinbärsbuskar - där pippifåglar gillade att äta sig mätta.

            


Och vad gör man inte som fotograf - vänder ut och in på sig, för att få en bra bild!!

Annars är Majan väldigt svår att fota - hon önskar inte att vara med på bild..... Synd - för söt är hon ju flickebarnet. Förresten det är allt likadant för alla mina barnbarn - några fotomodeller vill dom inte vara....


En av dagarna åkte Maja och jag ner på sta´n. Farmor pressade sig till max, för att orka shoppa med tjejen. Vi var på en "pyssel"affär med massor av pärlor och annat små"godis". Maja tillverkar nämligen själv smycken och säljer. Och farmor kunde oxå dregla över saker, som jag eventuellt kan komma att behöva i kommande tavlor ;- 


Sen parkerade vi om bilen och gick till H&M. Och Majan fick köpa lite babykläder till sitt blivande syskon. Och där dreglade vi oxå båda två!! Tänk så mycket gulligt det finns!! Maja fastnade för en pyjamas och en "dress" med girafftema - mössa, småbyxor, tossor och  en bitleksak. Det var roligt att se, att Maja verkligen ville köpa nå´t till babyn! Hon har väl inte tyckt, att det är alltför lustigt, att få småsyskon.... Hoppas hon hinner ändra sig helt och hållet till slutet på oktober, då det är dax för ett nytt litet liv.... i det stora huset....


Dessutom skulle ju Prebens fru, Linnea med dotter Unni, komma flyttandes till det stora huset veckan efter. Jag håller tummarna, för att dom ska kunna anpassa sig till varandra. Och att Linnea och Unni natuligtvis ska komma att trivas i Gävle.


Efter Gävleresan blev jag så vansinnigt trött!! I flera da´r låg jag i princip i sängen - sov väldigt mycket och kände mig väldigt sliten. Det är ju förb...at att den här gamkroppen inte orkar. ÅlderDOMEN har verkligen slagit till. Men det är ju inget jag kan göra - bara acceptera sakernas tillstånd....


Över huvud taget känns det som om ungarna liksom har "vuxit om" mig. Jag är liksom ingen auktoritet längre - mina gamla kunskaper är inte så mycket värda längre. Nu är det nya kunskaper som räknas - data mobiler, teknik.... Och visst är jag glad, att mina barn hänger med i utvecklingen. Men jag har nog haft en föreställning om, att min livserfarenhet skulle kunna vara nå´t värd. Men den erfarenheten jag har "ådragit" mig, har allt passerat bäst före datum.... Inte längre intressant....    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards