stinalill

Direktlänk till inlägg 10 september 2011

Svamptur, balkongtömning och utställning

Av Stina - 10 september 2011 21:02

Igår var tanten minsann ut i skogen!! Utrustad med käppen, svampkniven, en kasse och så telefonen i bh:n ;-) Det var toppenväder och jag gick sakta - precis som jag behöver, för att se svamparna ;-) Jag gick inte långt - men ganska länge.


Hittade först svart trumpetsvamp - som jag inte var riktigt säker på. Så jag plockade inte alla. Men en titt i svampboken, när jag kom hem, visade att jag hade alldeles rätt! Det är en sorts kantarell faktiskt! Så blev det allt en del trattisar - även om det var en aning tidigt - många småttingar. Som fick stå kvar och växa till sig. Några tickor hittade jag oxå. Så när jag hade legat i sängen och vilat mig flera timmar efter hemkomsten - så blev det svamprensning. Även om ögonen hängde på halv stång....

Och inte kunde jag låta bli kameran heller....:   obs klickbilder!

   

Jag tyckte stubbarna var så vackra med sin mössa av mossa!! Men den färggranna svampen på bilden hamnade dock inte i min svamsamling ;-) bara ögonfröjd....


I förrgår hjälpte Lotta mig att tömma balkongen. Det var en hel del som förpassades till källaren. Och två sopsäckar med rester från balkonglådorna och andra krukor. Trätrallen kom sen Harry och hämtade. För om några månader ska jag ha ett annat golv på balkongen! Jösses vad tomt och trist det blev i mitt uterum!! Men det ska bli spännande att se hur det blir efter att jobbgubbsen har gjort sitt. 70 cm bredare balkong - då kan man t o m mötas på balkongen ;-)


I tisdax var jag på vernissage på bibblan. En kvinna, Solveig, ställde ut sina lapptäcksarbeten. Det var spännande att se, hur hon sydde. Mycket var sytt efter amerikanska mönster och mycket var handquiltat. Det skulle inte jag ha tålamod att göra - handquilta alltså. Det fanns en hel del arbeten, som var spännande att se på och lite ideér fick jag allt med mig :-) Dessutom fick jag lära mig hur man gör en "fransk knut" :-))

          På den sista bilden är de lila blommorna sydda med fransk knut.... (för hand alltså)

Två av bilderna är detaljer från den tidigare bilden. Som är en sorts "alamanacka" med en ruta för varje månad.


Jag haft i huvét, att jag ska skriva om mitt besök i Glädjen, När Dennis och jag fyllde år. Men - jag tror det dröjer lite till, innan det kommer på pränt.... Jag tycker själv, att det är rätt kul, att gå in och läsa vad jag skrev för ett, två och tre år sedan! Jag har allt den här bloggen som en dagbok numera.



  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards