stinalill

Direktlänk till inlägg 31 mars 2012

Vårtecken

Av Stina - 31 mars 2012 20:21

Slut på månad nummer 3.... Våren har varit här och vänt. Snö på gräsmattan i morse, men guskelov är den borta igen! När våren var varm och skön tog jag mig iväg ut och plockade påskris, vildvinskvistar och lite annat ris. Idag blir det många foton - jag ligger ju efter i dokumentationen ;-)


   

Bredvid kyrkan hade dom fällt några stora träd och kameran kom fram så klart! Så vackra sågytor på träden! Och "annat ris" (som jag skrev förut) tog jag från detta träd och satte i en vas på balkongen. Men vad det är för sorts träd, vet jag inte - orginellt ris i alla fall. Det var som små kottar, som nu har öppnat sig och det ser ut som frömjöl - blommor??


       

Isen på Övre Vättern hade inte riktigt släppt ännu. Så hittade jag vackra små parasitsvampar - en hel familj - på ett gammalt omkullvräkt träd vid stranden....


När det ännu var varmt, fixade jag till lite på min nya stora balkong! Det fick bli en ny liten sittgrupp och t o m några penseér. Men det ser lite fjuttigt ut, när balkongen är så stor. Men nöjd är jag ändå! Fler blommor kommer nog framöver.... Och här satt jag och kommer att sitta, när den goa vämen är kommen.... De flygande fåglarna har oxå återfått sin plats på den vita väggen....

   


Förra helgen kom Annsan och Harry och hämtade mig till storloppisen i Folkets park här i Skbg. Många grejer fanns det minsann!! Och jag fann så klart några grejer, som jag inte visste att jag behövde ;-) Men det bästa var nog att sitta i solen och prata och inta te och smörgås! Och fota lite så klart!!


         

Canadagässen låg tydligen redan på ägg - tror jag i alla fall.... Himlen var så blå så blå - liksom Övre Vättern. Och utflykten höjde mitt humör med flera grader :-) Det är så skönt, när någon tar tag i mig och "motar" ut mig från mitt bo. Det finns så mycket fint i livet, att vara glad och tacksam för! Även om det kan kännas mörkt ibland. Livet går ju faktiskt inte i repris, så det gäller att försöka använda varje dag till nå´t vettigt...


Och en del har jag ju sytt sen sist. Den första är faktiskt från en tavla, som jag fotade nå´n gång nå´nstans. Jag skrev ut den i A4 format och hade den som förebild, när jag sydde den i symaskinsbroderi på fri hand. Storlek 30 x 35 cm. Lite ändringar gjorde jag ju här och där. Tycker den blev någolunda i alla fall. Men inte är jag ju nå´n Malin Lager precis. Och naturen är ju faktiskt vackrast på foto, om man nu ska ge sig på att avbilda den....


 


När jag en dag satt och kollade efer ett lämpligt vykort i min låda, hittade jag bl a vykorten av tre Vietnamesiska flickor. Jag vet, att jag har köpt dom en gång med tanke på en eventuell kommande tavla. Och idag sydde jag den andra av två färdig! Jag satte lotusblommor i händerna på dom och har försökt få till propotionerna. Men nog hade det underlättat, om jag hade lärt mig krokiteckning!! Fast ändå är jag nöjd med resultatet!! I alla fall med den tavlan där dom går.... Tavlorna är 32 x 37 cm stora och är även dom sydda helt på min symaskin.


 


Jag har sagt det förut och jag säger det igen : vilken tur att jag har mitt sömnadsintresse!! Vad skulle jag annars använda dagarna till.... Jag är ju inte särskilt social av mig, så jag skulle inte ha mycket ut av att gå i stugorna och "dricka kaffe" ;-) Och inte är jag nå´n föreningsmänniska direkt. Glömmer aldrig när jag hade bestämt mig för, att gå en fotokurs på folkhögskolan. Jag klarade med nöd och näppe en och en halv dag (av 5 dagar). Sen fick jag lov att bryta - jag hade en så´n ångest, att jag höll på att alldeles gå sönder. Ovanpå det fick jag dundermigrän. Det blev nå´t som liknade krav och det pallade jag inte för. Även fast jag verkligen VILLE gå den där kursen.... Och hade betalat den....    

  


       

 
 
Ingegerd

Ingegerd

9 april 2012 19:50

Hej, och tack för fina bilder från underbar utflykt! Vilken härlig dag! Ska bli spännande att få se Din balkong längre fram, den är ju redan så trevligt inredd. Det där lilla hörnbordet gillar jag. Tavlan med de tre flickorna som rör sig är jättefint gjord. Att gå kurs är stressigt, jag trivs också med att sitta för mig själv och knåpa, men nu är det så mycket utomhus den här årstiden.

http://vitplister.blogg.se/?tmp=09193123

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards