stinalill

Direktlänk till inlägg 23 april 2012

Hårslingor och Kajplats

Av Stina - 23 april 2012 18:29

Idag hade jag en dejt med Fixar-Malte ;-) Han kom och hjälpte mig borra i två krokar, som ska hålla upp spaljen på balkongen. Plus att han skruvade upp fästet för flaggan oxå. Sen kom jag ju på, att jag ska ta och måla fästet och flaggstången -  lika bra att göra det på en gång. Klar med det, tyckte jag att hörnbordet för älvorna även det behövde en uppsnyggning med vit färg. Kände vid ett tillfälle att några hårstrån fastnade i karmen, när jag målade den nedre hyllan. Men det var ju en baggis - bara att klippa bort de strå´n som eventuellt hade fått lite färg på sig.


Jag var ju lite snål, så jag tänkte göra slut på den vita lackfärgen. Innan jag börjar med den nya burken vattenlöslig färg. Snålheten bedrar visheten som bekant.... Det blev till att ta fram flaskan med lacknafta och göra ren penseln. Turligt nog hade jag satt på mig engånghandskar, så jag slapp lacknafta på händerna. Det luktar ju pyton!


När jag var färdig, råkade jag se mig själv i spegeln. OJ - jag hade massor med vit färg i håret!! Nog för jag har funderat på slingor - men.... Så det blev att ta fram lacknaftan igen och gno in en hårtes i taget. När det äntligen var den gamla vanliga färgen på halmtaket mitt - så fullkomligt STANK jag!! :-( Vilket gav mig rejäl huvudvärk. Så nu är mitt hår tvättat tre gånger. Hoppas verkligen att jag sen inte går omkring och luktar målarburk :-/ Turligt nog har jag en tid hos frissan på onsdag - får väl fråga henne vad jag luktar....


Annars är ju våren här med vitsippor och blåsippor. Fast inte KÄNNS det dom vår precis - kallt så in i bäng. Men vårvärmen kommer väl så småningom ändå....

     


Så har jag sytt en tavla till -  i symaskinsbroderi - 50 x 44 cm stor. Jag kallar den för "Kajplats"!!

 


För att verkligen SE hur ett träd är uppbyggt, tog jag hjälp av ett foto på trädet, som står utanför min balkong. Men naturligtvis blev det inte riktigt lika många kvistar.... Glömmer aldrig när jag skulle till att sy en gran förut. Jag hade ju för mig, att grenarna hänger neråt på en gran. Men se det är bara grenarna längst ner, som gör det - om inte alla grenar är nedtyngda av snö förstås. Grenarna längre upp växer faktiskt uppåt ;-)


Annars händer det inte så mycket - det kanske man får vara glad för ;-) Quiltemagasinet kom i brevlådan idag - stor förväntan! Men jag blev besviken - det var inte något som inspirerade mig i alla fall.... Väntar på att en tysk tidning ska komma inramlande - "Lena´s Patchwork". Den har jag prenumererat på - men det verkar vara lång framkörning. Jag fick låna ett ex av tjejen med syaffär´n i Kolsva. Och den verkar ha lite av min stil.


I torsdax var Heffa och jag iväg till den stora metropolen Fagersta. Heffa bjöd mig på lunch på kinarestaurangen där :-) Sen gick vi i några affärer och kollade plus hembygdsgården (med fika!) innan vi åkte hem trötta och nöjda.


Så har jag beställt tid för recond av Pippi - motortvätt, tvätt in- och utvändigt, vaxning och polering. Jag hade en så´n tur att Strids däck här i Skbg gör sån´t. Ibland är det minsann bra att fråga, vilket jag gjorde, när jag var dit och bytte till sommardäck. Men han hade inte tid förrän framme i maj, men det gör ju inget. Huvudsaken är att det blir gjort. Hon har blivit lite eftersatt, eftersom jag inte orkar - det är nog flera år sen jag vaxade henne....


Nu ska jag nog lägga mig i bädden ett tag. Jag "råkade" gå upp alldeles för tidigt imorse!! Jag trodde klockan var kvart i tio, men vid närmare koll var hon bara tio i nio. Men då var jag ju redan uppe och även om jag var tämligen groggy, så gick jag inte tillbaka till sängen....   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards