stinalill

Alla inlägg den 3 juli 2012

Av Stina - 3 juli 2012 20:03

Så är det helt plötsligt juli!!! Och jag väntar fortfarande på den riktiga sommaren. Visst har en och annan dag passerat med värmande sol emellanåt. Och idag har det t ex varit riktigt varmt. Men inte har det där högtrycket kommit ännu, då man VET att idag blir det sjön.... Men, men jag sitter ju inte i sjön !! precis och vädret kan jag inte påverka - sinnesrobönen....


Länge gick jag och gjorde ingenting - vankade av och an, spelade spel på datorn och var allmänt tråkig. Men så ringde helt plötsligt Isabelle från bibblan och vi bokade vernissage till den 16 oktober!!! Det passar ju alldeles utmärkt -  proppen gick ur och tanten började sy!! Tänk om det sen kommer en dundersommar framöver - då blir ju tiden knapp - att hinna med både sol och sömnad!! Den här gången ska jag BARA ha tavlor med, tänkte jag. Visserligen har jag ju redan flera tavlor färdiga, men det är stora, härliga väggar på bibblan - det får plats mååånga!! Den här är alldeles nysydd:


Jag tror den rätt och slätt heter "Somrigt" eller kanske "Somliga, soliga, somriga dagar". Det verkar som om mina tavlor blir större och större - den här är drygt 60 x 60 cm.


Sen fick jag i uppdrag av Anita, att sy insyns- och blomskydd till ett fönster. Inget bråttom alls, sa hon. Men jag måste ju göra färdigt, så jag kan sy fler tavlor sen ;-) Var Till Fagersta och inhandlade lister - som jag t o m fick tillsågade enligt måtten jag hade. Sen fick jag rådet, att borra först med en tunn borr, innan jag skruvade ihop listerna. Och jag mätte och mätte, för att få båda solskydden lika stora. Borrade och skruvade ihop. Upptäckte att skruvarna jag skruvat i, var för korta. Skruvade bort dem igen och tog sen lite längre skruvar. Efter mycket om och men hade jag två fyrkanter, där listerna korsade varandra i hörnen. Sen måla vita, slipa och måla en gång till.


Jag höll till ute på balkongen. Och jag kröp omkring på knä - aj, aj, aj. Och jag lärde mig en sak - man ska ha en tumstock, när man snickrar!! Måttbandet är förrädiskt, eftersom det kan röra sig lite här och lite där. Och då blir det FEL - vilket det blev emellanåt :-( Jag ÄR ingen snickare och kommer aldrig att bli....


Sen var det dax att sy. Och eftersom fyrkantlisterna inte var alldeles lika ;-) fick jag lov att mäta och mäta. Men det var ju lättare med tyg i alla fall...


På en gång, när Anita frågade mig, såg jag ju en blå himmel med flygande fåglar. Så det blev ett ombyte oxå. De vita var ju ett tyg som hon själv hade...

 


Så är det bara leveransen kvar då.....


Härom dagen var jag ut till Överskottslagret och kunde inte låta bli att köpa några fler plantor. Jag hade ju två krukor kvar, som gapade tomma ;-) och det går ju inte an.... Jag passade oxå på, att plocka en sommarbukett med vilda blommor - det hör ju liksom till emellanåt....


Senare märkte jag, att jag hade fått blåmärken på insidan av fingrarna!! Av att plocka blommorna!! Och jag hade blåmärken på knäna efter mitt jobb på balkongen!! Antagligen har jag ätit "för mycket" jordgubbar, som gör att Waranet påverkas - och jag får ännu tunnare blod. Mitt blod är nog 17 inte tjockare än vatten ;-)


Och nu har allt blomstrena på balkongen tagit sig!! De gula Million bells, som jag tyckte försvann bland Snöflingan, har nu piggat på sig och tagit för sig av utrymmet!! Nu ser det ut precis, som jag hade tänkt mig från början! Det väääller ;-)


Och min stol har oxå växt till sig...


....liksom mina amplar


Det var riktigt BRA, att balkongen blev utbyggd!! Den är som ett rum till nu. Eller som en liten trädgård - i alldeles lagom storlek. Vattna får jag ju göra förstås, men jag slipper klippa gräs :-)


Över huvud taget tycker jag nu igen, att livet är rätt behagligt. Jag har helt slutat läsa Försvarsmaktens hemsida, eftersom dottersonen är hemma igen. Och ångesten har släppt guskelov. Men konstigt var det, att jag inte kunde sova i Bennarby, när jag var där sist. Jag har ju sovit som en stock där tidigare och hade den förväntningen nu oxå. Men icke sa Nicke. Tänk om jag ändå inte vore så beroende av min sömn!! Denna gången tog det två dygn, innan jag var någolunda människa igen.....


Fortfarande njuuter jag verkligen av all vackerhet, som finns ute!! Allt det slösande gröna och alla blommor som växer!! Det är en härligt tid och jag önskar den kunde vara för evigt. Vinter är för mig bara kyla och elände - frysa, frysa och frysa. Jag är född på fel ställe i världen och ändå var det väl tur, att vi flyttade från Vilhelmina. Det är ändå något bättre ju längre söderut man kommer.


Men nog är vi förskonade i Sverige från annat elände i världen - krig, diktatorer, svält, jordbävningar, tsunamis m m. Det kan man vara tacksam över, att vi slipper. Även om man inte kan springa omkring och vara tacksam hela tiden, så är det väl värt en tanke då och då. Men hela tiden strävar väl människan efter att får det bättre och bättre. Fast med nuvarande regering i Sverige blir det inte bättre. De håller ju på att rasera hela välfärden. Den välfärd som har byggts upp under mycken slit och vånda. Där de svagaste i samhället kunde få hjälp. Nu är det de starkaste, som kan ta för sig av godsakerna och leva högt. När dom blir sjuka, kan dom köpa sig till den vård, som andra inte får. Likaså när de blir gamla - då kan dom köpa sig till hjälp.....


Nej nu ska jag inte vara så´n - det blir säkert någon liten ändring i nästa val. För övrigt är det bara att tänka på Sinnesrobönen..... Och i stort är i alla fall JAG nöjd med livet - även om jag inte har några miljoner.                  



Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards