stinalill

Direktlänk till inlägg 3 juli 2013

Björkar som susar, ögon som ser

Av Stina - 3 juli 2013 19:19

Björken har nu kommit på plats!! Annsan och Harry (+Annsans mamma) var hit i söndax och fixaxde och donade, medan tanten virrade runt som en äggsjuk höna. "Lämna nu över detta till Harry - jag lovar dig, att han fixar det här!" sade Annsan, som känner lössen på gången...   


          

Och visst reste sig björken   Och där står den nu och strålar mot tanten, som strålar tillbaka!! Ååå vad jag är nöjd!! Tack snälla Harry och Annsan!! På fotot längst till höger har stenansiktet Putin fått sin plats på den biten av björken, som Harry sågade av



Och inte nog med det - Harry fixade så balkonglådorna kunde flytta upp ett trappsteg!! Helt enligt mina önskemål!! Till på köpet köpte mammsan en tavla av mig!! Och jag (Coop) hade fixat en liten smörgåstårta och rabarberpaj (Albinssons) med vanliljsås.... Tänk vad skönt det är med vänner, som kan ordna tillet åt tanten, när hon inte kan själv   


Sen är det de två hängbjörkarna, som står här inne på gården. Dom är helt fantastiska - stooora och härliga - det är rena dansgolvet inunder, när man går in i "kojan". Så myysigt!! Det vore roligt, att vara barn och få leka där!! Talade med en granne, som hade lekt där som barn!!


   

På den vänstra bilden syns min elstolpe vid min parkeringsplats...


     

Dessa foton är tagna inne i "kojan". Det ser inte så tätt ut som i verkligheten - antar att kameran fångar upp allt ljus den kan....


     


En dag var jag till Björsbo trädgård och hittade en vindruvs planta!! Jag är nog inte riktigt klok, men det var garanti på den och dessutom rea. Så jag tyckte det var värt ett försök i alla fall. Kul om den tar sig.... Den var härdig, sa dom.... Sen är det den där krukan, som jag hade inbäddad i figolitchips i vinter. Min tanke var, att först skulle små gula krokusar komma upp i mitten av krukan. Och sen utanför dom skulle Scillan lysa upp. Och senare en sorts små lökar med vita blommor. Av krokusarna blev intet och inte heller Scillan behagade dyka upp. Inte några vita blommor heller - utan rosa!!  Ja ja - bra försök tanten!!


I de tre balkonglådorna har jag petat ner vit hänglobelia, röd hängpetunia och lite hängande penningblad. Och jösses vad dom växer!! Men det var ju meningen förstås    Så har jag gjort ett prov med att klä in hängamplarna med mossa, sen plast (medhål i) och så lite smått o gott - några husarknappar, en snöflinga och några av dom där gula som luktar illa (kommer inte ihåg namnet just nu)....


   

Och den här Blomman för dagen (som inte heter det) får klänga bäst den kan på det vackra, gamla hjulet. Ibland är blommorna vita, ibland blåa och ibland randiga!


Jaa jag är såå nöjd med mitt lilla sommarrum!! Tänk vad bra, att dom lät bygga ut balkongerna!!


   

Första fotot här är taget till vänster och det andra till höger. Så är där lite space emellan....


Idag har jag haft en riktig tröttdag. Men det har sin förklaring, då jag var till Västerås igår. Jag hade nämligen tid hos optikern för synkontroll. En riktigt trevlig optiker, som pratade och berättade vad hon gjorde. Och hon kom fram till, att mina ögon hade förändrats en hel del sen jag tog mina nuvarande glasögon i besittning!! "Inte alls konstigt att du har huvudvärk" Så klämde hon ur sig "KÖR du bil" med ett lite överdrivet tonfall.... Mina ögon är inte alls synkroniserade med varandra - jag ser helt enkelt dubbelt och ögonen försöker att anpassa sig till detta. Hon trodde det var en rest från min sista stroke!! Jag kan ju så här efteråt undra varför man inte gjorde nå´n uppföljning av min syn då. För ett bra tag efter såg jag ju verkligen dubbelt, så det var otäckt....


Så frågade hon om jag satt ofta vid datorn. Och jag förklarade, att sedan jag slutade röka, brukar jag liksom "belöna" mig med en stund framför skärmen, efter jag har uträttat något. "Vad duktigt att du slutat röka, hur kom det sig?" Jo jag fick ju lungemboli efter en tarmvredsoperation, så jag var tvungen. "Men har alla sjukdomar fastnat på dig?" Kanske trodde hon att tanten överdrev.... ? Så jag berättade inget mer om min sjukhistoria....


I alla fall blev det vanliga progressiva glasögon, progressiva solglasögon, läsglasögon och skärmglasögon!!! Lika bra att dra till med alltihopa   Och hon trodde, att jag skulle bli mindre trött med de nya brillorna!! Tycker det låter för bra för att vara sant!!! Det vore ju fantastiskt!! Och om så huvudvärken försvinner oxå!!   Då är ju varendra krona av de 4 785 kr, som jag betalade, värd sitt pris! Om ca 14 dagar skulle dom ringa, när ögonen var klara.... Specsavers heter företaget - Stora gatan 20 i Västerås...




  



 

 
 
Ingen bild

Annsan

8 juli 2013 21:11

TACK SJÄLV FÖR EN TREVLIG DAG!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards