stinalill

Direktlänk till inlägg 11 juli 2013

Vägen hem blir ibland lång

Av Stina - 11 juli 2013 03:58

Nu kan jag väl bara varna - mååånga foton!! Det tar normalt ca 10 minuter, att åka hem från sjön. Men en dag i förra veckan tog det säkert en timme!! Jag såg den ena vackerheten efter den andra....


     

Prästkragar - inte för att jag tycker dom liknar präst-kragar. Dom som växer spelar ju i en annan dimension liksom - älskar/älskar inte...  


         

Så var det dom här björnlokorna - vackra, ståtliga och betydligt större än hundkexen! Dom finns tydligen både i svagt rosa och vita. Dom "föds" liksom ur ett stort "ägg" och vecklar sen ut sina klasar med blommor. För ett antal år sen försökte man utrota denna växt - den tar lätt över.... Och - man kan få brännmärken av den. Om man kommer åt växtsaften med huden, speciellt om det är i solljus, kan man då ordentlig sveda. Så varna barn och barnbarn!!


            

Sen blev det lite beskedligare blomster. Hundkexet känner ju alla igen. Men sen då??? Ingen aning!! Den sista av de här sex måste vara nå´n orkide av nå´t slag - ljust rosa mönster i bladen.... Kanske den föregående oxå??

         

Välkända... smörblomman som lyser upp så glatt, midsommarblomster som redan blommat ut nu, Ängsklockan där jag lyckades få med en liten insekt. Och så fibblan, som ju ofta räknas som nå´t ogräs.... vet inte varför för den lyser ju upp med sin gula färg..... 


     

Sen finns det ju en massa olika gräs - som ÄR vackra. Men svåra att fota, eftersom dom växer bland annat gräs. Det jag tidigare trodde var nå´n slags lilja, var nog inte det. Fotot med de raka bladen. Vet inte vad den heter, men jag har alltid kallat den kaveldun. Och så det täta och "virriga" gräset, som ser så sprött och lent ut....


       

Jaha ja midsommarblomster igen - och så en ståtligt tistel - ogräs?? I så fall vackert ogräs!! Och en mjölkört eller rallarros med sin vackra, lila färg. Och tittar man närmare - som humlan - ser man att varje liten blomma ser ut som en fjäril.


     

På en sten i skogen växte det fullt av harsyreblad i mossan - häftigt när solen lyste på delar av stenen.... Nog ser det läckert ut med himlen som syns bakom träden? Detta är en helt ny vy som kommit till..... Man skulle kunna tro, att det ligger en sjö där bortom, eller en dalgång. Men se det gör det inte!! Det är ett stort, fult kalhygge!!! 

 
 
Ingen bild

Ankie

11 juli 2013 13:53

Varför blev du inte botaniker för istället för förskollärare?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards