stinalill

Direktlänk till inlägg 3 januari 2011

Komprimerad jul

Av Stina - 3 januari 2011 18:07

  

Detta är då tavlan som Preben och Linnea fick i bröllopspresent av mig. Den föreställer en tidig vårdag med vårblommorna - både sydda och fotade. Och mitt i dansar Maja, Preben, Linnea och Unni - Linneas dotter fram på stigen. Helnöjd blev jag inte - men kanske kan dom se tavlan som ett minne. Och vintern gjorde jag om till vår - det kan ju vara vår inombords ;-)


   

Det blev en vacker solnedgång, när jag var på väg till Bennarby dagen före julafton.... Och det gick jättebra att köra, fast dom hade lovat både mycket trafik, snö och halka!! Jag måste lära mig, att ge 17 i, att oroa mig i förväg. Alldeles onödigt....


I år hade jag hoppat Prebens födelsedag - den 22 dec - och "lilla julafton" med Maja. Kändes tvunget att begränsa mig. Och julaftonen i Bennarby gick av stapeln helt enligt traditionen. Julgranen skulle kläs - i år var det en köpesgran. 300 spänn för en visserligen väldigt tät gran, men den luktade skunk och barrade genast. Dessutom hade den svårt att stå upp. Fick bindas fast...


Här dansar Erik runt med sopborsten och jagar barr.  

 

Tog inte med några foton på flickorna, när dom klädde granen, eftersom jag vet, att dom inte vill vara med på bild.


I all stress före Kalle Anka, dekorerade Ann-Louise´sitt fantastiska pepparkakshus.

   

Tyvärr blev det ingen traktor till Erik i år, för den här glupska vovven hann i ett obevakat ögonblick glufsa i sig den!!! 

  

Nog är han både söt, charmig och väldigt glad deras Eddie, men han lutar nog åt diagnos ADHD....


Ja sen blev det som brukligt är, Kalle Anka, massor med god julmat, paketöppning (jag fick en fin tunika och diverse nyttiga badgrejer) och sen "trugades" en massa smaskig choklad och julgottis in i ansiktet ;-). I år hade jag valt, att ge barnbarnen pengar och bara några småpaket. Ett : det är väldigt svårt att veta vad dom vill ha och två : mormor/farmor orkar inte springa i affärder längre.


Sen var herr och fru Bergefur så gulliga, så dom upplät sin säng åt mig på nedervåningen! Dom känner ju till mina snedsteg ;-) Själva sov dom på madrasser på övervåningen. Och jag sov faktiskt rätt bra!!


På juldagen blev det pulkaåkning efter fyrhjuling!! Jösses vad det gick!! Jag fick oxå erbjudande att åka, men jag avstod, även om det såg roligt ut.

 

   

Slutade med gapskratt för Ann-Louise och Johanna!!


Här är några av hästarna lite nyfikna på, vem den här tanten är för en luring...

 

Jag tror det här är fölisen Sparven, Julietta (eller möjligtvis Julia) och Moa, som har fått täcke på sig.


Senare på juldagen bar det av till Ankie, Stefan och pojkarna i Glädjen. Ankie hade gjort kyckling i ugn (istället för en 4 kilos kalkon!), väldens godaste sås och till det färskkokt brysselkål. Mums! Sen stod även här granen laddad med paket!

  

Det fyrkantiga paketet till höger på bild, fanns det två av - en till Pontus och en till Dennis. Det var från mamma Ankie och Stefan. Och innehöll en tom låda med locK!! Men inte vilken tomlåda som helst!!

  

För inne i lådan fanns bilder på en resa till London den 15 - 18 april - innehållandes en fotbollsmatch (Liverpool - United tror jag?), hotellrum och nå´nting annat, som jag inte minns. För HELA familjen : Ankie, Stefan, Dennis, Pontus och Jennifer - Stefans dotter. Hoppas verkligen dom får riktigt trevligt!! Och den klappen kan dom längta till allihopa!


Och här i Glädjen fick tanten en fin, oskriven bok (typ dagbok) plus en flaska med Mivitotal, som ska göra mig pigg och alert - hoppas jag.... Ser fram emot att ta den regelbundet. Jag provade i mellandagarna, men fick diareé, så jag har gjort "uppehåll" tills jag kommer hem från min kommande vecka i Gävle hos Maja. Den smakade skunk och luktade ännu värre. Men jag ska peta i mig varenda droppe  - blir jag av med tröttheten, är det värt vad som helst!


Det här är Howawarten Seger (Eddies morbror) , som ber såå snällt med ögonen om att få smaka.....

 

Annandagen åkte tanten hem - trött och nöjd! Såå roligt att träffa dom - det var så länge sen...    

   




  

 
 
Ingen bild

Annsan

3 januari 2011 19:43

MEN vilken tavla att både se på, och att få!!! Fina bilder oxå! Vi ses. Kramen

 
Anita

Anita

12 januari 2011 08:13

Vilket vackert bröllop. Sånt gillar jag. Allt originellt som inte är av den vanliga sorten. Man blir glad av att se deras ögon som talar sitt lara språk. Oj, jag blev tagen ...
Ha det gott min goa vän !!!
Stor kram från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards