stinalill

Alla inlägg den 3 januari 2011

Av Stina - 3 januari 2011 18:07

  

Detta är då tavlan som Preben och Linnea fick i bröllopspresent av mig. Den föreställer en tidig vårdag med vårblommorna - både sydda och fotade. Och mitt i dansar Maja, Preben, Linnea och Unni - Linneas dotter fram på stigen. Helnöjd blev jag inte - men kanske kan dom se tavlan som ett minne. Och vintern gjorde jag om till vår - det kan ju vara vår inombords ;-)


   

Det blev en vacker solnedgång, när jag var på väg till Bennarby dagen före julafton.... Och det gick jättebra att köra, fast dom hade lovat både mycket trafik, snö och halka!! Jag måste lära mig, att ge 17 i, att oroa mig i förväg. Alldeles onödigt....


I år hade jag hoppat Prebens födelsedag - den 22 dec - och "lilla julafton" med Maja. Kändes tvunget att begränsa mig. Och julaftonen i Bennarby gick av stapeln helt enligt traditionen. Julgranen skulle kläs - i år var det en köpesgran. 300 spänn för en visserligen väldigt tät gran, men den luktade skunk och barrade genast. Dessutom hade den svårt att stå upp. Fick bindas fast...


Här dansar Erik runt med sopborsten och jagar barr.  

 

Tog inte med några foton på flickorna, när dom klädde granen, eftersom jag vet, att dom inte vill vara med på bild.


I all stress före Kalle Anka, dekorerade Ann-Louise´sitt fantastiska pepparkakshus.

   

Tyvärr blev det ingen traktor till Erik i år, för den här glupska vovven hann i ett obevakat ögonblick glufsa i sig den!!! 

  

Nog är han både söt, charmig och väldigt glad deras Eddie, men han lutar nog åt diagnos ADHD....


Ja sen blev det som brukligt är, Kalle Anka, massor med god julmat, paketöppning (jag fick en fin tunika och diverse nyttiga badgrejer) och sen "trugades" en massa smaskig choklad och julgottis in i ansiktet ;-). I år hade jag valt, att ge barnbarnen pengar och bara några småpaket. Ett : det är väldigt svårt att veta vad dom vill ha och två : mormor/farmor orkar inte springa i affärder längre.


Sen var herr och fru Bergefur så gulliga, så dom upplät sin säng åt mig på nedervåningen! Dom känner ju till mina snedsteg ;-) Själva sov dom på madrasser på övervåningen. Och jag sov faktiskt rätt bra!!


På juldagen blev det pulkaåkning efter fyrhjuling!! Jösses vad det gick!! Jag fick oxå erbjudande att åka, men jag avstod, även om det såg roligt ut.

 

   

Slutade med gapskratt för Ann-Louise och Johanna!!


Här är några av hästarna lite nyfikna på, vem den här tanten är för en luring...

 

Jag tror det här är fölisen Sparven, Julietta (eller möjligtvis Julia) och Moa, som har fått täcke på sig.


Senare på juldagen bar det av till Ankie, Stefan och pojkarna i Glädjen. Ankie hade gjort kyckling i ugn (istället för en 4 kilos kalkon!), väldens godaste sås och till det färskkokt brysselkål. Mums! Sen stod även här granen laddad med paket!

  

Det fyrkantiga paketet till höger på bild, fanns det två av - en till Pontus och en till Dennis. Det var från mamma Ankie och Stefan. Och innehöll en tom låda med locK!! Men inte vilken tomlåda som helst!!

  

För inne i lådan fanns bilder på en resa till London den 15 - 18 april - innehållandes en fotbollsmatch (Liverpool - United tror jag?), hotellrum och nå´nting annat, som jag inte minns. För HELA familjen : Ankie, Stefan, Dennis, Pontus och Jennifer - Stefans dotter. Hoppas verkligen dom får riktigt trevligt!! Och den klappen kan dom längta till allihopa!


Och här i Glädjen fick tanten en fin, oskriven bok (typ dagbok) plus en flaska med Mivitotal, som ska göra mig pigg och alert - hoppas jag.... Ser fram emot att ta den regelbundet. Jag provade i mellandagarna, men fick diareé, så jag har gjort "uppehåll" tills jag kommer hem från min kommande vecka i Gävle hos Maja. Den smakade skunk och luktade ännu värre. Men jag ska peta i mig varenda droppe  - blir jag av med tröttheten, är det värt vad som helst!


Det här är Howawarten Seger (Eddies morbror) , som ber såå snällt med ögonen om att få smaka.....

 

Annandagen åkte tanten hem - trött och nöjd! Såå roligt att träffa dom - det var så länge sen...    

   




  

Av Stina - 3 januari 2011 12:55

Många vindar har blåst sen sist jag skrev nå´t.... Men jag börjar med det, som ligger närmast i tid. Alltså den 1/1 -11 då min son Preben gifte sig med sin Linnea!!   


Ett orginellt, okonventionellt och vackert bröllop!!! Kl 1 (så många ettor som möjligt!!) utomhus, i snöväder - turligt nog med bara ett par minusgrader.

Här vigdes dom

 

På en liten scen på gården innanför KFUM:s lokal. Marschaller var tända och ett och annat tomtebloss tändes av publiken, som stod samlade framför vigsel"rummet".

   

Stolen längst fram fick jag sitta på - jag hade aldrig orkat stå så länge... Men det blev ju första parkett för mig ;-) Bra utgångsläge för foto...


Sen kom då brudparet på plats - Preben i en orange kaftan i linne (som dom båda sytt!!) och naturfärgade linnebyxor. Och Linnea i en kort, vit klänning med en glest stickad tunika över - som hon stickat själv, vita stumpor med randiga knästrumor och vita skor. Rätt effektfullt faktiskt! Monika, en borgerligt vigselförättare (själv ganska orginell!) höll ett väldigt vackert och personligt tal. Synd att det inte blev inspelat....

 


Här är dom så man och hustru   Och vigselförättaren avslutade det hela med att sjunga en vacker kärlekssång acapella. Tyvärr minns jag inte vilken sång det var, men vackert och känslosamt var det. Linnea grät och jag tror oxå Preben hade tårar på gång.....



 


Sen bjöds det på tårta och fika. Och till det blev det ett litet tal av mamma/svärmor. Några små episoder från Prebens uppväxt - sån´t som Linnea - troligtvis - inta visste.... Men ett snällt tal - inget som han behövde skämmas för och bara ca 5 min långt. Och det var skönt, att jag fick positiva ord sen om mitt tal. Jag är ju liksom inte så van längre, att tala inför publik.....


Efter det blev det paketöppning - många vackra saker och en hel del kuvert - de hade önskat sig bidrag till bröllopsresan..... Så småningom, när alla var jättehungriga serverades kinamat - i massor!! Och till dessert glass med fruktsallad, tror jag det var. Mitt minne är av det flyktiga slaget.....

  

Jag lyckades även få brudparet för mig själv ett tag - då jag fotade  herr och fru Larsson-Holm lite enskilt - utan andras blickar.....

   

 


Så spelade Mattias (Ann-Louise´svåger) upp till dans och sjöng ljuvliga kärlekssånger. Och kameran var förstås oxå med även där!! Tror brudparet kände sig lite generade, när alla ville fota deras närhet.... Men sån´t får man ju tåla en så´n här dag!

   

  

Och som sista foto tar jag med när Linnea släppte ut sitt otroligt långa hår! För mig såg hon ut som en älva.....

  


Sen sov brudparet på hotell och igår kväll skjudsade Erik dom till Arlanda. Klockan 23.55 skulle planet lyfta till Sri Lanka för 14 dagars bröllopsresa!!! Inte för jag skulle vilja ha nå´n bröllopsresa precis, men 14 dagar i värmen - oj vad ljuvligt!! Men det är dom väl unnat - att få släppa ALLT och bara koppla av och rå om varandra....

                 

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards