stinalill

Direktlänk till inlägg 18 januari 2011

Med barnbarn i Gävle jan -11

Av Stina - 18 januari 2011 18:28

Så har jag då varit i Gävle hos Majan från sönd den 9 till sönd den 16!! Och det var så kul, att får umgås med Maja lite närmare!! Mitt yngsta - och jag antar mitt sista - barnbarn.... Tyvärr har jag ju missat väldigt mycket av hennes uppväxt, eftersom jag har varit sjuklig....


När jag kom, var Björn hemma hos Preben - en kompis till honom. Han råkade fylla år just den dagen. Så då köpte jag med ett roligt ljus till honom (och ett till Maja oxå...) När man tände rosenjluset, så ändrade det färg - rätt läckert! Hur det går till - det vete 17??


Klickbilder:

               


Sen var det allt tur, att Johanna kom på måndag kväll!! Utan henne hade jag absolut inte klarat denna vecka!! Inte för att Maja är jobbig på NÅGOT vis. Men jag orkar ju ingenting - bara att vara i en annan miljö, hitta i skåpen, åka o handla, laga mat m m. Och Johannan är så gullig "gå o lägg dig o vila nu mormor, så tar jag rätt på det här". Och vilken god mat hon lagade till oss!!


Maja började skolan på tisda´n - hon gick ur sängen utan knot 6.30 Och kvart i 8 gick hon iväg. Då gick Johanna och jag i säng igen och sov några timmar till ;-) Så löpte veckan på - TV-spel, data, Trivial Pursuit, hästspel, kortspel m m.... Det var oxå roligt att se hur kusinerna lärde känna varandra!! Den äldsta 19, snart 20 och den yngsta 10, snart 11. Men knäppa nå´t kort på dom - näee - det var lögn i hellskotta! Då gjorde dom gemensam sak och gömde sig minsann!! Men man kan i alla fall urskilja Majas vackra hår!!

 


Så mormor/farmor gick runt i lägenheten och fotade istället... Fönstrena t ex, som jag tycker är så vackra! Sen må jag säga, att Prebens blommor växer som ogräs! Han har t o m fått en Monstera att blomma!! Även om det kan hända, att det var en nära-döden-upplevelse för blomman.... Den var tvungen att se till så att arten skulle leva vidare....

    


De här Herr och Fru Kaktus kommer från mor en gång i tiden!! Men har växt till sig betydligt under Prebens omvårdnad! Jag har här hemma "syskon" till dessa, som är som smala "pinnar" jämförelsevis....   


Sen var det ju Majas katter förstås! Men dom var ju hopplösa att fota! Just när jag knäppte, vände dom bort huvet eller skuttade iväg. Men några bilder fick jag ändå... Det här är Pancho - en numera kastrerad Bengal. Fin och dyr så det förslår -och len och mjuk i pälsen som siden...

      


Som sällskapsdam har han Kitty - en grå och söt bonnakatt. Hon är lite skrajsen av sig - så man får närma sig henne lite försiktigt....

      

Och glada i mat är dom minsann - Kitty liknar nästan farmor i formen ;-) Men det kanske blir så med oss, som inte är ute och springer om dagarna ;-) Däremot är Kitty en fena på att gömma sig. Man kan leta länge, innan hon till slut behagar visa sin lilla nos!


I söndax återbördade jag så Maja till hennes moder - och tog mig hem till Skinnsberg genom snösträngar, plask, splasch och halka.... Men det gick vägen och när jag kom till Fagersta tog jag mina sista krafter och handlade på Coop. Det var ju tomt i kylen hemma....


När jag sen skulle åka hemåt sista biten, såg jag, att det blinkade "OIL, OIL" på displayen!! Och en liten skiftnyckel satt bredvid. Tanten blev hispig förstås - är det slut på olja, kan ju hela motorn skära - har jag lärt mig.... Åkte till OK, ringde vänner, frågade runt - trött, trött och virrig. Till slut hittade jag symbolerna i handboken och det betydde, att det var dax för "mellanservice"!! Måste ha skett nå´t misstag i programmeringen av bilens dator - jag hade ju bilen inne på service strax före jul!!


Och den som skrev den handboken, måste ha varit en ännu virrigare person än vad jag är. I registret kan man kolla vilken sida Oljetrycket finns beskrivet - t ex 2.4 - vilket betyder andra kapitlet, sidan 4. Men där står inte ett ord om olja över huvud taget!! Utan man får bläddra igenom hela boken sida för sida, innan man förhoppningsvis hittar text om problemet ifråga.....


Lägg så till, att jag var orolig för, om jag över huvud taget skulle kunna ta mig hem. Så kan jag ju oxå lägga till en begynnande förkylning ovanpå den stora tröttheten. Men det ska jag väl inte klaga över egentligen. Jag blev ju faktiskt inte förkyld vid jul och inte heller vid nyår och bröllopet!! Här i bloggen har jag läst både ett och två år tillbaka och vid den här tiden har jag dragits med besvärlig hosta. Så det hör ju nästan till. Och det är ju ändock en övergående sjuka..... även om den just nu är väldigt påtaglig med både snuva och hosta....


Ja nog var det kul, att jag kunde genomföra denna vecka!! Att umgås med Majan + Johanna oxå = givande!! Och några problem med Maja kunde inte skådas - hur snäll som helst!! Gnäll och tvärsemot lär väl föräldrarna få ta emot, när farmor har åkt ;-)      



 
 
Ingen bild

Annsan

18 januari 2011 23:29

MEN vad roligt att allt gick så bra!! Ska på jobb på torsdag, efter en hel veckas förkylning av något slag... Vi hörs. Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards