stinalill

Alla inlägg den 27 mars 2013

Av Stina - 27 mars 2013 20:19

Lite sytt har det ju blivit mellan varven - det kan jag inte avhålla mig från....


 Den här sydde jag till Majas 13-årsdag - det är som ett lite "insyns"skydd, att hänga upp i fönstret. Om den sen nå´nsin blir upphängd, känner jag mig lite tveksam till....


Det här är en sommarduk till min vän Annsan och hennes man Harry. Dom har ett lååångt köksbord och duken är nästen två meter.... Den tog lååång tid oxå ;-) Men jag hoppas innerligt, att dom gillar den....


 

En detaljbild.... Så blev det en ny spishandduk o grytlappar till


Denna skapelse har jag sytt efter mönster!! Även om jag gjort på mitt eget sätt förstås. Att sy efter mönster är inte min grej - jag vill nog helst hitt på själv.

        

Fortsättning på min sjukresa.....


Nere på akuten fick jag sen sitta i min rullstol i evigheter kändes det som. Men till slut rullade dom in mig på nästa "etapp" - kändes som jag närmade mig målet. Vi kom till "liggväntrummet" och där fanns en säng för mig!!! Såå skönt!! Efter en stund rullade de in mig i ett annat litet rum och dit kom Dr Malmkvist (en äldre läkare med låång erfarenhet) med flaxande vitrock. Han lyssnade på hjärta o lungor och frågade, frågade och sen ut igen..... Tillbaka till liggväntrummet.


Sen kom han på en snabbvisit och berättade att sänkan var skyhög!! Och röntgen visade vätska i lungorna. Han skulle skriva ut pencillin och hostmedicin. Det var ju rysligt skönt, att äntligen få ett svar - lunginflammation!! Även om det inte var ett så roligt svar, så var det i alla fall ett svar. Jag fick med mig några "starttabletter" och fyra små burkar med hostmedicin.


Så var det då sjuktransport hem igen. Taxichauffören öppnade dörren till framsätet, men jag avböjde - ville sitta bak och slippa vara social, bara blunda och vila..... När vi började närma oss Skbg, hördes en smäll och så en tvärnit. Det var ett rådjur, som hade oturen att springa upp på vägen just som vi kom. Men det sprang vidare och kan inte ha blivit särskilt skadat. Även minimala skador på bilen.


Hem ljuva hem!! Och min ljuvliga säng!! Laddade med te och en smörgås och tänkte peta i mig lite hostmedicin oxå. Men på alla fyra burkarna stod det "Coccilana" - den allra bästa hostmedicinen som finns. Men dr M och jag var rörande överens om, att den skulle jag inte kunna få, eftersom jag får kramp i gallvägarna av den!! Vilken tur att jag kollade på burkarna - annars hade det bara varit att ta nästa sjuktransport tillbaka igen.... 


Jag for alltså hemifrån 9.15 och var hemma vid 19-tiden!! En dag som gjord för tålamodsträning!! Och för eftertanke.... Landstingets dataenheter kan alltså inte kommunicera med varandra. Inte ens mellan akuten och röntgen med enheterna i våningsplan ett och två!!! Är detta vettigt?? Ekonomiskt?? Jag tycker att det inte verkar riktigt klokt!! Såå mycket man förlorar i effektivitet på detta!!!


Nu är jag ju inte närmare insatt i hur organisationen är uppbyggt mellan läkare, sjuksköterskor, kanslister och övrig personal. Men jag kunde inte ens ana någon fungerande organisation. Och jag hade ju ändå tid att iakkta, speciellt på liggväntsalen, där jag låg alldeles utanför kontoret. Alla sprang hit och dit och fram och tillbaka. Prover som man redan hade tagit, måste tas ännu en gång. Alla frågor skulle besvaras femitelva gånger....


Nog kan jag känna mig lite mörkrädd, inför den totala kolapsen av sjukvården.....

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards