stinalill

Direktlänk till inlägg 7 september 2014

Inget är som väntans tider

Av Stina - 7 september 2014 19:58

I almanackan min ser det nästan ut som om jag har börjat jobba igen   1 sept var jag iväg och tog PK-prov - (mitt värde var 1,6 - ska ligga mellan 2 och 3), 2 sept sjuktransport till käkkirurgen i Västerås där dom röntgade mina tänder både i vidvinkel och tand för tand. Och så noga har jag väl aldrig blivit undersökt i matintaget..... Och dom kom fram till, att dom måste dra ut vissa tänder. Jag måste oxå gå till tandhygienisten..... Jag som hatar tandhygenister med sina pekpinnar. Tanten överraskade sig själv, genom att brista ut i storgråt, när jag satt där i stolen. Jag försökte och försökte hålla emot, men det gick bara inte..... Gråten bara vällde fram....


Så ringde tandläkaren upp mig, när jag kommit hem och berättade, att hon hade diskuterat med sina kollegor och kommit fram till, att dom måste dra ut FEM tänder!!! Kände då, att jag MÅSTE prata med nå´n, innan jag blev en blöt fläck. Det fanns bara elände, elände och mer elände.... Och Annsan kom till undsättning, lät mig gråta klart och pratade ner mig till verkligheten - "en dag i taget" Så tog hon tag i en väldigt eftersatt städning hos tanten (som oxå har hängt över mig eftersom min Rut är sjukskriven) och fixade sen en god omelett till oss. Stort TACK!!

                                                  

        


Fredagen den 5 sept var jag då till hygeinisten på samma mottagning. Hon VAR faktiskt utan pekpinnar!! Och riktigt hyfsad!! Hon var pensionär, men jobbade xtra. Hon förklarade varför min mun MÅSTE vara ren från alla eventuella infektioner. Om jag inte skulle opereras, skulle tänderna ha kunnat vara kvar i många år till. Och hon menade, att fyrtiotalisterna genomgående hade sämre tandstatus än yngre generationer, eftersom det då inte var så vanligt med tandvård. Hon visade och berättade, att jag skulle INTE borsta tandköttet!! Som jag tidigare har blivit uppmanad att göra - för att hålla blodcirkulationen igång. Så fick jag borsta med små, små tunna borstar emellan mina trånga tänder. Och på onsdag ska jag tillbaka dit..... Då ska tandstenen väck.....


Eftersom dom i Köping upptäckte att mitt blodvärde hade sjunkit en hel del, så fick jag tre rör där att lämna avföringsprov i - tre olika dagar..... Kul, kul.... Nu blir jag ta mig 17 undersökt både utan och innan   Den 15 är det dax för PK-prov igen. Och den 19 ska jag till hjärtmottagningen i Västerås, där dom ska göra kranskärlsröntgen. Om så behövs blir det även ballongvidgning och en stent insatt. Den undersökningen tar hela da´n och eventuellt får jag sova kvar en natt.


Så damp det ner en kallelse till 20-årskontroll efter min magsäcksförminskningsoperation - den 22 sept!!! Och före det besöket ska jag samla urin i ett dygn och fylla i flera mastodontenkäter. Jag blev med i en stor forskningsundersökning genom Sahlgrenska i Göteborg då för 20 år sen - SOS = Swedish Obese Subjects. Så har jag blivit kollad först varje år sen vartannat och nu vart femte år. I den undersökningen har jag en "kompis", som i det mesta ska vara lik mig - ålder, vikt, längd m m, men som inte blivit opererad. Så ska dom jämföra våra olika resultat och sjukdomar. Fast man blir ju så klart avindentifierad, när sammanställningarna görs. Men mina personliga värden skickas till mig som info. 


Nå´n tid för själva hjärtoperationen är ännu inte inbokad. Men jag hoppas det blir så snart som möjligt. Just nu känns det som hela livet enbart är en väntan. Jag måste påverka mina tankar så gott det går - en dag i taget - tänk positivt - lita på läkarna - nästa sommar blir det nog sjön igen och hälsa på barn och barnbarn....  


               


Ska oxå passa på att hälsa till Birgitta och Gunnel (min mammas kusiner) Jag fick ett för mig, uppskattat mail från Birgitta, där hon berättade, att hon brukar läsa min blogg. Och Gunnel - jag ÄR minsann inte så glad och positiv alltid. Men försöker.....





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stina - 24 oktober 2021 20:03

Ja inte vet jag..... det blev måånga knapptryckningar bara innan   jag kom hit!! Och hittade VAR jag skulle börja skriva nånstans.   Det tar allt ett tag, innan minnet poppar upp efter så många år.   så här nära ska ju t ex inte radern...

Av Stina - 31 december 2015 16:29

Så har julen kommit och försvunnit..... Den 22 dec åkte jag Riksfärdtjänst till fam Bergefur i Bennarby. Det är fantstiskt, att få åka taxi - 20 mil enkel resa!! Och xtra tacksam var jag på återresan den 27, då det var riktigt snöoväder!! Med många a...

Av Stina - 31 december 2015 12:45

Jaaa här är jag igen!!! Både jag och eventuella läsare har nog trott, att jag har slutat blogga.... Men det har jag ändå inte - även om det var ca tre månader sen jag skrev nå´t. Jag har känt mig så negativ, så det har jag inte velat dela med mig av....

Av Stina - 21 oktober 2015 01:14

Så blev det då en uppesittarnatt - igen.... Jag hade en "dejt" med Dr Amin i Köping idag. Och efter det kommer tankefjärilarna flygande. Och jag mitt nöt, ångrar att jag inte bad nå´n av döttrarna eller en vän att komma med - för att lyssna och ställ...

Av Stina - 9 oktober 2015 01:20

Ja nog har den där stora, lyckliga tacksamheten försvunnit. Men jag minns den som om alla möjligheter helt plötsligt öppnades!! Jag var frisk!!! Bara jag tränade upp konditionen nu, så skulle alla dörrar vara öppna för mig. Rent utav kanske jag skull...

Presentation


Fundringar från Tant Blå

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards